printlogo


کد خبر: 150621تاریخ: 1394/9/29 00:00
سومین توچکای یمنی 184 مزدور سعودی را به هلاکت رساند
ناتوانی سازمان ملل در توقف جنگ یمن

گروه بین‌الملل: روز جمعه سومین موشک توچکای نیروهای یمن، ده‌ها تن از مزدوران خارجی از جمله شماری از سرکرده‌های آنان را در پایگاه نظامی تداوین در مأرب از پای درآورد. یک منبع نظامی در این باره گفت بر اثر شلیک موشک توچکا به دست نیروهای پشتیبانی موشکی به پایگاه تداوین، 184  نفر از جمله فرماندهان نظامی سعودی و مزدوران عرب و بیگانه به هلاکت رسیدند و خسارت‌های مالی سنگینی به آنها وارد آمد.  این منبع افزود: سرهنگ مسفر المقرن، از فرماندهان سعودی در این حمله، زخمی شد و 2 هواپیمای آپاچی و یک سامانه موشک‌های آمریکایی پاتریوت نیز منهدم شد. یک منبع دیگر شلیک موشک به مواضع مزدوران عربستانی در مأرب را پاسخ به موارد عدیده نقض آتش‌بس از سوی نظامیان عربستانی و تداوم آن در همه استان‌های یمن بیان کرد. براین اساس، بین حمله باب‌المندب و هدف قرار دادن پادگان تداوین در شرق استان مأرب یمن 4 روز فاصله بود که این حمله آنچه را عربستان طی یک ماه برنامه‌ریزی کرده بود، ناکام گذاشت. پایگاه تداوین، مرکز فرماندهی محرمانه نیروهای طرفدار عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و ریاض است. در این پایگاه فرماندهان نظامی عربستان و برخی کشورهای خلیج‌فارس به‌علاوه برخی کارشناسان عرب در آن مستقر بودند و فرماندهان یمنی در آن حضور نداشتند. از این پایگاه به‌عنوان آشیانه هواپیماهای آپاچی استفاده می‌شد. ارتش یمن طی درگیری‌هایی که در شهر مأرب رخ داد، 2 بار این پایگاه را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار داده بود. هدف قرار دادن تداوین همزمان با پرتاب موشک بالستیک «قاهر1» به سمت مقر نظامیان سعودی و مزدوران آنها در منطقه خباش نجران صورت گرفت.  در تحولی دیگر نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در پاتکی بموقع، حمله نظامیان سعودی و مزدوران آنان به منطقه مرزی الطوال را خنثی کردند. یک منبع نظامی از کشته شدن 20 تن از نظامیان سعودی و مزدورانشان و همچنین زخمی شدن بیش از 50 تن از آنان خبر داد و تاکید کرد در این عملیات، دست‌کم 7خودروی نظامی مهاجمان نیز منهدم شد. این منبع خاطرنشان کرد نیروهای مهاجم، در چندین جبهه مقابله با نیروهای یمنی، پا به فرار گذاشتند و این درحالی است که حملات آنان با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های سعودی صورت گرفت.  همچنین ارتش و نیروهای مردمی یمن حمله مزدوران و ارتش سعودی به منطقه مرزی در استان حجه را که هدف از آن اشغال منطقه حرض یمن بود خنثی کردند.  ناظران امور یمن می‌گویند حملات اخیر عربستان به خاک یمن در منطقه حرض به خاطر فشار بر ارتش و کمیته‌های مردمی به منظور قبول شروط عربستان در گفت‌و‌گوهای سازش است که مهم‌ترین آن عقب‌نشینی بی‌قید و شرط  نیروهای مشترک یمن از مناطقی در جیزان، نجران و عسیر در مقابل عقب‌نشینی از حرض است.
سعودی‌ها دست به دامان افسر فراری یمن
پیشروی سریع ارتش و کمیته‌های مردمی در جنوب عربستان زنگ خطر را برای ریاض به صدا در‌آورد و باعث شد مزدوران تازه‌نفس خود را برای دفاع از خاک خود به جنوب اعزام کند. در همین راستا، رژیم سعودی سرلشکر علی محسن الاحمر، افسر فراری یمنی و نیروهایش را به‌عنوان مزدوران جدید برای دفاع از نیروهای عربستان در برابر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به استان جیزان در جنوب عربستان انتقال داد.
مذاکرات یمنی‌ها همچنان درجا می‌زند
در عرصه سیاسی نیز به نظر می‌رسد مذاکرات گروه‌های یمنی در سوییس به سبب ادامه تجاوزات علیه مردم بی‌دفاع یمن و نقض آتش‌بس، در جا می‌زند.  این مذاکرات که امروز ششمین روز خود را طی می‌کند، 3 بار به سبب ادامه حملات متجاوزان سعودی و آمریکایی و نقض آتش‌بس و تشدید حملات و ادامه ارتکاب جنایات علیه غیرنظامیان، به شکل غیر‌منتظره و ناگهانی متوقف شده است. هیات نمایندگی صنعا یادداشت اعتراض‌آمیزی برای سازمان ملل ارسال و از نقش این سازمان و ناتوانی آن در تثبیت آتش‌بس انتقاد کرد. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله گفته است: اعتراض ما فقط به سازمان ملل است که نتوانست آتش‌بس را تثبیت کند. توافق درباره این آتش‌بس قبل از سفر ما به مسقط به دست آمد. ما به رایزنی‌های خود و ارتش و کمیته‌های مردمی نیز به دفاع از عزت و کرامت یمنی‌ها ادامه می‌دهند. به نظر ما سازمان ملل تاکنون نتوانسته است دیدگاهی درباره تثبیت آتش‌بس ارائه دهد. در این میان هیات وابسته به ریاض با توقف جنگ مخالفت می‌کند و خواستار آزادی برخی بازداشت‌شدگان است و می‌کوشد از ابعاد انسانی بهره‌برداری کند و از پرداختن به موضوع وحدت و استقلال یمن به شکل کلی پرهیز می‌کند و علاوه بر این از صحبت درباره موضوع القاعده و گروه تروریستی داعش طفره می‌رود و بر جنایات آنها سرپوش می‌گذارد و می‌کوشد از پرداختن به بند مربوط به مبارزه با تروریسم، طفره برود.  پیش‌تر منابع آگاه اعلام کرده‌ بودند هیات ریاض اعتراف کرده صلاحیت توقف درگیری‌ها بویژه حملات هوایی به مناطق یمنی را ندارد، زیرا تصمیم‌گیری درباره این موضوعات به عهده آنها نیست. منابع آگاه گفتند ولد الشیخ، نماینده سازمان ملل در امور یمن تلاش کرده در گفت‌وگو با عربستانی‌ها و آمریکایی‌ها، ریاض را به رعایت توقف درگیری‌ها ملزم کند که در این زمینه ناکام مانده است.  به گفته تحلیلگران حاضر در محل مذاکرات، در کل هیأت ریاض به سوییس آمده تا مساله آزادی چهره‌های نزدیک به هادی را مطالبه کند و آنها هیچ صلاحیتی در زمینه توقف درگیری‌ها و آزادی زندانیان ندارند.
 


Page Generated in 0/0065 sec