printlogo


کد خبر: 150640تاریخ: 1394/9/30 00:00
سمیر قنطار در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق به شهادت رسید
وداع با سردار اسرای مقاومت

گروه بین‌الملل: سمیر قنطار، معروف به سردار اسرای لبنان، یکشنبه در حمله رژیم صهیونیستی به منطقه‌ای مسکونی در جرمانا در اطراف دمشق به شهادت رسید. جزئیاتی از این حمله هوایی رژیم صهیونیستی تا عصر دیروز منتشر نشده بود و رسانه‌ها تنها ساعت این حمله هوایی را اعلام کردند. جرامانا شهرکی در ریف دمشق است و جمعیت زیادی دارد. تصاویر به دست آمده نشان می‌دهد به ساختمانی که در معرض حمله هوایی قرار گرفته خسارت‌های زیادی وارد شده است. تنها خبر موثق آن است که حمله جنگنده‌های اسرائیلی که در ساعت 2 بامداد یکشنبه روی داد چندین کشته و زخمی برجا گذاشته است. برخی منابع تعداد کشته‌ها را 9 نفر اعلام کرده‌اند.
بیانیه حزب‌الله
ساعاتی پس از وقوع این جنایت صهیونیست‌ها، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای شهادت سمیر قنطار را تایید و به قربانیان این حادثه تسلیت گفت. در این بیانیه آمده است: حمله جنگنده‌های دشمن صهیونیستی به یک ساختمان مسکونی در منطقه جرمانا در حومه دمشق به شهادت سمیر قنطار برادر مبارز و مجاهد و شماری از شهروندان سوری منجر شد. ولید جنبلاط، رئیس فراکسیون «دیدار دموکراتیک» در پارلمان لبنان نیز ترور مبارز لبنانی سمیر قنطار را به دست رژیم صهیونیستی محکوم کرد. جنبلاط در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهید سمیر قنطار عمر خود را صرف رویارویی با اشغالگران اسرائیلی کرد و ده‌ها سال در زندان ماند بدون آنکه از موضع و اصول خود عقب‌نشینی کند و در نهایت در حالی که به خط‌مشی سیاسی خود ایمان بیشتری پیدا کرده بود از زندان آزاد شد.
گامی دیگر در مسیر پیروزی بر صهیونیست
عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تاکید کرد شهادت سمیر قنطار، فرمانده مقاومت لبنان، دستاورد جدیدی در مسیر پیروزی امت اسلامی بر طرح صهیونیستی و طرح تکفیری است؛ مسیری که مملو از پیکرها و خون شهیدان ارتش سوریه و قهرمانان مقاومت و غیرنظامیان است. وی تصریح کرد، این عملیات تروریستی که شنبه شب در جرمانا در حومه دمشق صورت گرفت، مجددا بر این امر تاکید دارد که ارتباط محکمی میان تبانی‌کنندگان در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و دیگر مناطق در جهان با رژیم صهیونیستی وجود دارد. وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با بیان اینکه هدف اسرائیل از تکرار چنین عملیات‌هایی در سوریه ضربه زدن به امت اسلامی و نابود کردن آثار اخلاقی و ملی آنهاست، خاطرنشان کرد: ما هزاران جوان داریم که آماده قربانی شدن و فداکاری در راه فلسطین هستند. الزعبی عنوان داشت: رهبرانی که قدرت خود را از درآمدهای نفتی دارند، عربستان، قطر، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه و دولت بزدل وی و اسرائیل کسانی هستند که از چنین حملاتی سود می‌برند. وی ادامه داد: سوریه ، حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطین در برابر چنین جنایت‌هایی با تمام قدرت ایستادگی می‌کنند.  الزعبی خاطرنشان کرد: اسرائیل و همپیمانانش احساس شکست می‌کنند و هر وقت این احساس به آنها دست می‌دهد وحشی‌گری‌هایشان بیشتر می‌شود. ساختمانی که هدف قرار گرفت یک ساختمان مسکونی بود که زنان و کودکان نیز در آن حضور داشتند و این شیوه اسرائیل است. کابینه سوریه نیز حمله وحشیانه به شهروندان شهر جرمانای سوریه و در راس آنها سمیر قنطار از فرماندهان مقاومت لبنان و قدیمی‌ترین اسیر زندان‌های رژیم صهیونیستی را بشدت محکوم کرد.
واکنش صهیونیست‌ها به ترور سمیر قنطار
در نخستین واکنش مقام‌های رژیم تل‌آویو به ترور سردار اسرای لبنان در ریف دمشق، یوآف گالانت، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی گفت: «این خوب است که افرادی مانند سمیر قنطار، بخشی از دنیای ما نباشند».
زندگینامه سردار اسرا
سمیر قنطار در سال 1963 در خانواده‌ای از طایفه دروز  در روستای عبیه در ارتفاعات استان جبل لبنان چشم به جهان گشود در دوران نوجوانی به هسته‌های نخستین مقاومت لبنان پیوست. در سال 1979 در جریان عملیات نفوذی به عمق سرزمین‌های اشغالی در شهر ساحلی  صهیونیست‌ها موسوم به نهاریا به اسارت نظامیان رژیم صهیونیستی درآمد و به 542 سال زندان محکوم شد. سمیر قنطار بعد از اعلام این حکم در دادگاه رژِیم صهیونیستی گفت اسرائیل هیچگاه 524 سال باقی نخواهد بود که بتواند مرا در زندان‌هایش نگاه دارد. نخست‌وزیران رژیم صهیونیستی  در 30 سال گذشته همواره بر ادامه اسارت  وی پافشاری  می‌کردند اما مقاومت مردم لبنان سرانجام سران این رژیم را به آزادی این اسیر مقاومت مجبور کرد و بار دیگر وعده صادق سید مقاومت محقق شد. سمیر در دوران طولانی اسارت در پاسخ به پیشنهاد صهیونیست‌ها مبنی بر آزادی به شرط اظهار ندامت، اینگونه پاسخ می‌دهد: اگر لحظه‌ای برسد که آزادی من از زندان به یک امتیاز‌دهی کوچک یا اظهار ندامت مشروط شود من هرگز این آزادی همراه با ننگ را نخواهم پذیرفت و دشمن حتی یک کلمه ندامت از من نخواهد شنید و ملت‌ها بدانند که من هرگز به پیمان خود با مقاومت خیانت نخواهم کرد. بسام قنطار، برادر سمیر قنطار می‌گوید: سمیر شدیدترین شکنجه‌ها را در سال‌های طولانی اسارت  تحمل کرد. او به یکی از رهبران مقاومت اسیران در داخل زندان تبدیل شد، ده‌ها بار اعتصاب غذا کرد و چندین بار تا مرز شهادت هم رفت. مادر سمیر قنطار که 30 سال دوری فرزند را با صبوری تاب آورده بود بعد از آزادی فرزندش از اسارت می‌گفت:  سمیر بعد از 30 سال اسارت فقط شکل ظاهریش تغییر کرده اما همچنان بر افکار و آرمان‌های خود ثابت‌قدم است، راهی که فرزندم رفت مایه افتخار من است. در این سال‌ها با اطمینان به وعده سیدحسن نصرالله یقین داشتم که سمیر آزاد خواهد شد و لحظه‌ای شک نکردم. آرزو می‌کنم پیروزی نهایی با آزادی تمام فلسطین محقق شود و جشن واقعی آن روز است.
پیروزی را در چشم تو می‌بینم
سمیر قنطار در زمان اسارت خود  در نامه‌ای خطاب به رهبر مقاومت اینگونه  می‌نویسد: با تو سخن می‌گویم از امید به  آینده درخشان و پیروزی امت و از عزت و شرف و سربلندی و نه سازش و امتیازدهی به دشمن. به راهی که تو رهبری آن‌ را به دوش داری ایمان دارم و پیروزی را در چشمانت و سخنانت می‌بینم. سوگند می‌خورم که تنها میدان نبرد و مبارزه با اشغالگران جایگاه من است تا در آن به ملت خود و خون شهدا ادای دین کنم و مبارزه را تا پیروزی ادامه خواهم داد.
سمیر قنطار که در سال 2008 در قالب علمیات مبادله اسرا آزاد شد  در کتابی تحت عنوان ناگفته‌های 30 سال اسارت خاطرات دوران اسارتش را اینگونه تعریف می‌کند: بازجویان برای گرفتن اعتراف با استفاده از ادوات جراحی، جراحت مرا تشدید و به بدنم برق وصل می‌کردند. صدای ناله‌های زندانیان در طول شبانه‌روز در محوطه زندان شنیده می‌شد، شدت شکنجه‌های روحی و روانی به قدری بود که بعد از اتمام بازجویی‌ها وقتی برای نخستین‌بار اجازه ملاقات با نماینده صلیب سرخ به من داده شد، وزن من به 45 کیلوگرم رسیده بود. وی در ادامه این کتاب می‌نویسد: صهیونیست‌ها بعد از جنگ 33 روزه به من گفتند اگر از مقاومت جدایی خود را اعلام کنی سنیوره (نخست‌وزیر وقت لبنان) تو را آزاد خواهد کرد اما من نپذیرفتم، چراکه ایمان داشتم این مقاومت است که مرا آزاد خواهد کرد. سمیر قنطار در دوران اسارت مدتی با شهید فتحی شقاقی، مدیرکل جنبش جهاد اسلامی همبند بود. همنشینی با ایشان توفیقی شد که با اندیشه‌های امام خمینی(ره)  و انقلاب اسلامی ایران آشنا شود، ضمن اینکه تاثیر‌پذیری از روند فزاینده پیروزی‌های مقاومت اسلامی لبنان موجب شد تا به‌طور جدی شیفته مکتب اهل بیت شود و در نهایت به مذهب تشیع تشرف یابد.
 


Page Generated in 0/0049 sec