printlogo


کد خبر: 150661تاریخ: 1394/9/30 00:00
وزیربهداشت:
آلودگی هوا نیازمند جراحی است

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت با اشاره به افزایش سرطان در کشور از کمبود مراکز شیمی‌درمانی در کشور خبر داد. به گزارش «وطن امروز»،  سیدحسن هاشمی وزیربهداشت در مراسم کلنگ‌زنی مرکز جامع سرطان، گفت: با کمک وزارت دفاع ساخت مراکز درمان سرطان  و تجهیز آن را شروع کردیم.
وی بیان داشت: درباره سرطان، عوارض آن و شیوع این بیماری و خدماتی که پرستاران و پزشکان در این‌باره به مردم ارائه می‌کنند، صحبت‌های زیادی شده است، بنابراین سرطان بیماری‌ای است عالمگیر و در اندام‌های گوناگون آدمی بروز و ظهور پیدا می‌کند.
رشد آمار سرطان در ایران
هاشمی تصریح کرد: شیوع سرطان در ایران کمتر از کشورهای صنعتی است اما در دهه‌های آینده آمار سرطان کشورمان به همین میزان باقی نخواهد ماند و با توجه به مسن شدن جامعه افزایش سرطان را خواهیم داشت که هم‌اکنون باید به فکر آینده باشیم. وزیر بهداشت با اشاره به ساخت 200 مرکز درمانی سرطان (شیمی‌درمانی) در کشور افزود: این مراکز در 3 سطح شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و درمان‌های پیشرفته در 13 قطب کشور و شهرستان‌ها ایجاد می‌شود. با ساخت این مراکز تجهیزات پیشرفته استاندارد نیز در آنها مجهز خواهد شد.  هاشمی یادآورشد: ما در جامعه پزشکی نیروی متخصص کمبود نداریم، آن چیزی که کم است فضای فیزیکی به معنای فراوان است، کما اینکه تجهیزات متعددی از جمله پت‌اسکن برای فیلدهای درمانی وارد کشور شده است، بنابراین سرمایه‌ کشور که همانا نیروهای انسانی هستند در علوم پزشکی متعهدانه و متخصصانه به ایرانیان خدمت عرضه می‌کنند.
کمبود مراکز شیمی‌درمانی در کشور
«اکنون کشور دچار کمبود مراکز درمان سرطان و شیمی‌درمانی است، البته وضعیت نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است اما همچنان در این زمینه کمبود داریم».  وزیر بهداشت  با بیان این مطلب گفت: شیوع سرطان در ایران کمتر از کشورهای صنعتی است اما در دهه‌های آینده آمار سرطان کشورمان به همین میزان باقی نخواهد ماند و با توجه به مسن شدن جامعه افزایش سرطان را خواهیم داشت.  وی خاطرنشان کرد: کشور اکنون دچار کمبود مراکز شیمی‌درمانی است. البته وضعیت نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و قابل مقایسه با آن نیست همچنین معاونت درمان نیز حداقل 200 مرکز درمان سرطان را در دست اقدام دارد که امیدواریم تا آخر سال چند نمونه آن به بهره‌برداری برسد. هاشمی با بیان اینکه در موضوع سرطان، مهم دارو است، بیان داشت: از ابتدای دولت حمایت‌های قابل توجهی از موضوع دارو شد تا بیماران سرطانی بتوانند با پرداخت 3 تا 6 درصد هزینه‌ها، دارو را تامین کنند اما هنوز هستند عده‌ای که نیاز به کمک دارند. وزیر بهداشت با اشاره به نیاز به حضور خیرین در این زمینه یادآور شد: امیدواریم بتوانیم در آینده با کمک خیرین و همچنین جایگزین کردن بخشی از یارانه‌ها مشکلات را برطرف کنیم.
آلودگی هوا نیازمند جراحی است
وزیر بهداشت با بیان اینکه راهکارهای مقابله با آلودگی هوا مشخص است، این امر را نیازمند عزمی ملی دانست و با تشبیه راهکارهای آن به جراحی در حوزه سلامت، گفت: بحث آلودگی هوا نیازمند جراحی است. البته باید تحمل جراحی وجود داشته باشد و اگر این آمادگی به وجود آید، دستگاه‌های گوناگون وظایف خود را انجام می‌دهند. هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آلودگی هوا یادآور شد: فکر می‌کنم مردم به این سوال‌ها عادت کرده‌اند و این سوال‌ها دیگر یکنواخت و کلیشه‌ای شده‌ است و پاسخ به آنها عزم ملی می‌خواهد. به نظر من راهکارهای مقابله با آلودگی مشخص است که البته کار دشواری است. وی با بیان اینکه این راهکارها شبیه به جراحی‌هایی است که ما در پزشکی انجام می‌دهیم، اظهارداشت: در اثر جراحی زخم ایجاد می‌شود و سپس دوره نقاهت و در نهایت سلامتی را به دنبال دارد. آنچه ما به عنوان حوزه سلامت می‌توانیم مطالبه کنیم که هم امر رهبر انقلاب و هم مطالبه رئیس‌جمهور است، مراقبت کردن از سلامت مردم است. رهبری دستور دادند که در موضوع هوا و بویژه آب و سایر زمینه‌هایی که با سلامت در ارتباطند از جمله پارازیت‌ها، آنجایی که به سلامت مردم آسیب می‌رساند، به هیچ وجه نباید مماشات شود.
هاشمی با بیان اینکه عواملی که در آلودگی اثرگذارند می‌توانند نقش بازدارنده داشته باشند، ادامه داد: بنابراین فکر می‌کنم راهکارها مشخص است و نیاز است تحمل جراحی در این زمینه را داشته باشیم. اگر این آمادگی به وجود آید، حتما دستگاه‌های مختلف وظایف خود را انجام می‌دهند.
وی درباره میزان هزینه و بار مالی که آلودگی هوا به واسطه ایجاد بیماری به نظام سلامت وارد می‌کند، گفت: در این زمینه رقم دقیقی وجود ندارد؛ چراکه هنوز ثبت بیماری‌ها در کشور آمار دقیق و مشخص ندارد.


Page Generated in 0/0062 sec