printlogo


کد خبر: 150665تاریخ: 1394/9/30 00:00
در پی واردات شکر و بی‌میلی کارخانه‌های قند به خرید چغندر
چغندرها روی دست کشاورزان لرستانی ماند

استان لرستان دارای ظرفیت‎های مختلفی در زمینه کشاورزی است که عدم برنامه‎ریزی موجب شده هر سال با آغاز برداشت برخی محصولات، کشاورزان دچار صدمات مالی بسیاری شده و عملاً برخی محصولات روی دست این افراد بماند.  بنا به این گزارش، یکی از محصولات استراتژیک این استان، چغندرقند است که امسال هم در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته و بی‎میلی کارخانه‎داران تولیدکننده قند باعث شده کشاورزان رغبتی برای برداشت این محصول از زمین‎های خود نداشته باشند. چغندر قند لرستان این روزها خریداری ندارد و این امر موجب نا‌امیدی کشاورزان و چغندرکاران این استان شده است.  اکبر میرزایی، چغندرکار نمونه کوهدشتی درباره مشکلات کشاورزان این بخش گفت: متأسفانه کارخانه‎داران رغبت زیادی برای خرید محصول ما ندارند و تولید ما با وجود مرغوبیت با بی‎میلی خریداری می‎شود.  وی افزود: ماشین‎هایی که محصول ما را به کارخانه می‎برند مدت زیادی در صفوف طولانی می‎مانند و مجبوریم هزینه‎ای را برای معطلی آنها هم پرداخت کنیم. پارسال، پول خرید ما را در چند قسط دادند و در این میان ما نه‌تنها سود نمی‎کنیم بلکه متضرر نیز می‎شویم.  میرزایی با اشاره به دیگر مشکلات چغندرکاران اظهار کرد: متأسفانه سمومی که برای اراضی خود استفاده می‎کنیم تولید داخل بوده و کیفیت ندارد. با اینکه از آب بهداشتی استفاده می‎کنیم و سم را با توجه به نحوه کاربرد آن در بهترین زمان مصرف می‎کنیم اما کارآیی لازم را ندارند.  این کشاورز کوهدشتی تصریح کرد: حدود 200 تن در هکتار عملکرد اراضی ما است ولی کارخانه‎داران بیش از
50 تن از هر هکتار زمین ما تحویل نمی‎گیرند و می‎گویند ظرفیت ندارند. علی زارعی منقانی، مدیرعامل شرکت قند لرستان نیز گفت: قیمت چغندرقند نسبت به شکری که از سایر کشورها وارد می‎شود بیشتر است و صرفه اقتصادی ندارد.  وی خاطرنشان کرد: همچنین با قیمتی که وزارت جهاد کشاورزی برای چغندرقند تعیین کرده قیمت آن نسبت به شکر تولیدی بیشتر است. این مسؤول افزود: هم‌اکنون هر کیلو شکر تولید داخل 2300 تومان خریداری می‎شود و قرار است دولت 230 تومان یارانه بدهد، این مقدار یارانه در سال‎گذشته 200 تومان بوده که متأسفانه تابه‎حال چیزی عاید کارخانه‎داران نشده است. زارعی‌منقانی ادامه داد: قیمت تمام شده هر تن چغندرقند 16 عیار 270 هزار تومان است و قیمت شکر تولیدی خیلی بالاتر از این مقدار می‎شود و برای ما نمی‎صرفد که بخواهیم از داخل چغندر مورد نیاز خود را خریداری کنیم.  مدیرعامل شرکت قند لرستان تصریح کرد: امسال کشت این محصول خوب بوده اما شکر تولیدی رقیب خوبی برای شکر وارداتی نیست، چون قیمت آن بیشتر است. وی اظهار کرد: به‎خاطر اجباری که وجود دارد موظفیم 120 هزار تن خرید داخلی داشته باشیم در حالی‎که ظرفیت ما 200 هزار تن است و کمتر از پتانسیل خود کار می‎کنیم. همچنین سهمیه داریم که 8000 تن شکر از خارج وارد کنیم.  زارعی‌منقانی گفت: شکر محصولی استراتژیک در کشور است و باید سرمایه‎گذاری بیشتری در این زمینه صورت گیرد، لازم است در این زمینه بیشتر تجزیه و تحلیل شود.  دکتر «کیانوش حمیدیان»، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز به ایسنا گفت: برداشت چغندرقند 10 روز پیش از اراضی استان آغاز شده و این محصول با قیمت تضمینی هر کیلو 270 تا 280 تومان به‌وسیله کارخانجات تولید قند و شکر از کشاورزان خریداری می‎شود.  وی خاطرنشان کرد: متأسفانه شکر تولید داخل برای کارخانه‎داران تولید قند صرفه اقتصادی ندارد و آنها میل زیادی برای خرید چغندرقند کشاورزان داخل ندارند.  حمیدیان ادامه داد: برای همین روند خرید تضمینی را از چغندرکاران با کندی انجام می‎دهند. قرار بود دولت یارانه‎ای به این کارخانه‎داران پرداخت کند که محقق نشد و اکثر آنها شکر خام مورد نیاز را به کشور وارد می‎کنند که صرفه بیشتری برای آنها دارد.  مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: شکر تولید داخل هزینه خود را نیز درنمی‎آورد، کارخانه‎داران معتقدند باید شکر به قیمت بیشتری به فروش برسد که با توجه به سیاست حمایت از مصرف‌کننده این امر محقق نمی‎شود، برای همین خرید چغندر قند تولید داخل را به کندی انجام می‎دهند.
 لزومی به واردات وجود ندارد
محمدتقی توکلی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز می‎گوید: دولت نباید زمانی که در داخل کشور تولید شکر داریم اجازه وارد کردن آن را به کارخانه‎داران بدهد.  وی خاطرنشان کرد: زمانی‎که محصولی در داخل کشور تولید می‎شود لزومی برای واردات آن وجود ندارد. این کار باعث افزایش قیمت تمام‌شده تولید داخل می‌شود و برای همین تولید کاهش می‎یابد که این به نفع اقتصاد کشور نیست.  توکلی با اشاره به عدم پرداخت یارانه شکر به کارخانه‎داران تولیدکننده قند، تصریح کرد: احتمالاً دولت این پول‎ها را پرداخت می‎کند و این تأخیر به دلیل پرداخت نکردن نیست. با این وجود امیدواریم مسؤولان با درک اهمیت برنامه‎ریزی برای محصولات کشاورزی استان، امسال کشاورزان لرستانی بویژه چغندرکاران را دریابند، چون معیشت اکثر آنان وابسته به کشاورزی بوده و اکثراً به‌علت نداشتن توانایی مالی با مشکلات زیادی روبه‌رو می‎شوند.


Page Generated in 0/0054 sec