printlogo


کد خبر: 150692تاریخ: 1394/9/30 00:00
چهارگوشه

تمجید سراسقف انگلیس از شیعیان
سراسقف کلیسای کانتربری، مهم‌ترین کلیسای پروتستان بریتانیا و جهان، نقش شیعیان در دفاع از مسیحیان در منطقه بحران‌زده خاورمیانه را ستود. به گزارش فارس، جاستین ولبی در دیدار با حجت‌الاسلام محمدعلی شمالی رئیس مرکز اسلامی و نماینده رهبر انقلاب در انگلیس گفت: «اذعان می‌کنم ما آگاه هستیم که در جریان بحران‌های منطقه‌ای این شیعیان بودند که از جامعه مسیحیت محافظت کرده‌اند و من از این بابت از شما سپاسگزاری می‌کنم.» این دیدار روز پنجشنبه در لمبث پالاس لندن و همزمان با پایان نشست مشترک اندیشمندان مسیحی و مسلمان در شهر آکسفورد شکل گرفت که در آن سراسقف کانتربری با بیان اهمیت وحدت میان ادیان ابراهیمی، به تلاش‌های صورت گرفته از سوی ایران به منظور توسعه گفت‌وگوهای بین ادیان از جمله مسیحیت و اسلام اشاره کرد.

بازدید اسد از کلیسایی در دمشق
رئیس‌جمهور سوریه در آستانه سال نو میلادی به شکل غیرمنتظره از کلیسایی در دمشق بازدید و با مسؤولان و حاضران در این کلیسا گفت‌وگو کرد. به‌گزارش رسانه‌های سوری، بشار اسد به همراه همسرش اسماء اسد، از کلیسای «سیده» (حضرت مریم، سلام‌الله‌علیها) در دمشق بازدید و با مقامات این کلیسا و برخی شرکت‌کنندگان در مراسم کلیسا صحبت کردند.

طالبان پاکستان خلافت سرکرده داعش را رد کرد
طالبان پاکستان در بیانیه‌ای ادعای ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش را برای «رهبری همه مسلمانان جهان» رد کرده و «وحشیانه» بودن قوانین داعش را محکوم کرد. به گزارش رویترز، طالبان پاکستان نیز به تبعیت از طالبان افغانستان در پی پیوستن برخی سرکردگان رده پایین خود به  تکفیری‌های داعش، ادعای «خلافت» البغدادی را رد کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بغدادی خلیفه اسلامی نیست، چرا که انتخاب او مبتنی بر قوانین اسلامی نیست».

آتش‌سوزی بزرگ بازار آنکارا
آتش‌سوزی گسترده در بازار سنتی عثمان‌المغطی در آنکارا، پایتخت ترکیه، 250 فروشگاه را در مدتی کوتاه از بین برد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، بامداد دیروز تعداد زیادی از خودروهای آتش‌نشانی برای مهار آتش و جلوگیری از انتقال آن به مناطق اطراف، راهی منطقه کاچی اورن شدند ولی تا شامگاه یکشنبه همچنان آتش‌سوزی ادامه داشت. براساس گزارش‌های اولیه، این آتش‌سوزی تلفات جانی در بر نداشت اما هنوز مشخص نیست آیا بروز این آتش‌سوزی در پایتخت ترکیه،واکنشی به سرکوب کردها توسط ارتش و پلیس در شرق این کشور بوده یا خیر؟

پوتین: اروپا تسلیم آمریکا شده است
ولادیمیر پوتین، اتحادیه اروپایی را به عدم استقلال در سیاست خارجی خود متهم کرد و گفت اروپایی‌ها بخشی از منافع خود را تسلیم آمریکا کرده و برای دستیابی به آنها تلاش نمی‌کنند. به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «در واقع اروپا بخش یا مهم‌ترین قسمت از اقتدار خود از دید اتحاد را به آمریکا تحویل داده است اما برای اروپا این تنها یک بدنه فوق‌ملیتی نیست. در واقع اروپا بخشی از قدرت خود را نه به ناتو بلکه به کشوری که رهبری ناتو  را برعهده دارد تسلیم کرده است». به گفته او،  ژاک شیراک، رئیس‌جمهور سابق فرانسه  عواقب این کار را پیش‌بینی کرده بود و  نتیجه  وابستگی اروپا اکنون حضور دولت‌هایی شکست‌خورده در این کشورها و ظهور تروریسم است.

بستن آسمان اروپا و ترکیه
به روی روس‌ها
کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپایی به همراه شرکای‌شان در ناتو یعنی اوکراین و ترکیه آسمان خود را روی هواپیماهای نظامی روسیه که برای حمله به مواضع داعش به سوریه می‌روند، مسدود کردند. دیروز سرتیپ آناتولی کونوالوف، معاون فرمانده هواپیمایی دور پرواز نیروی هوافضای روسیه با اعلام این خبر گفت: «به این سبب خلبانان روس مجبور شده‌اند مسیر پروازهای خود را تغییر داده و خارج از حریم هوایی اروپا به سوریه پرواز کنند. اکنون برای سوختگیری از پایگاه هوایی اولنگورسک واقع در شمال روسیه استفاده می‌شود».


Page Generated in 0/0056 sec