گروه اقتصادی: با وجودی که آلودگی شدید هوا ناشی از غیراستاندارد بودن بنزین وارداتی منجر به تعطیلی مدارس و سرایت آلودگیها به سایر استانها شده است اما برخی مسؤولان همچنان اصرار دارند که بنزین وارداتی یورو 4 است. مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه ۷۰ درصد بنزین وارداتی اختلاط میشود و نمونهبرداری از بنزین بیشتر از ۱۰ دقیقه وقت لازم ندارد اما تاکنون چنین مسالهای رخ نداده! گفت: بنزین وارداتی از لحاظ شاخصهای کیفی دارای ابهام بوده و فاقد استانداردهای لازم است. جلیل سالاری در گفتوگو با نسیم، اذعان داشت: بنزین وارداتی به صورت مستقیم در جایگاههای سوخت عرضه نمیشود، بلکه نزدیک به 70 درصد بنزین وارداتی اختلاط میشود. وی تصریح کرد: قرار بوده دولت از بنزین پتروشیمیها استفاده نکند و بنزین وارداتی هم مطابق معیارهای یورو 4 باشد. سالاری با بیان اینکه وزارت نفت درباره بنزین وارداتی هیچ اظهارنظری نمیکند، به نسیم گفت: اداره استاندارد هم همواره پیرامون بنزین وارداتی اذعان داشته که همچنان مشغول نمونهبرداری از آن است. وی در عین حال گفت: گواهی کنترل کیفی که در مبادی ورودی برای این نوع بنزین وارداتی صادر میشود، فقط دارای تاییدیه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بوده و نهاد دیگری هم روی آن نظارت نمیکند. وی ادامه داد که اسناد آنالیزهای انجام شده هم مبین این امر بوده که بنزین وارداتی استاندارد لازم را ندارد. وی توضیح داد بخشی از بنزین وارداتی در پالایشگاهها امتزاج شده و بخشی هم در انبارهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اختلاط میشود. به گفته سالاری، آنچه به دست مصرفکننده سوخت میرسد، حتی استاندارد بنزین وارداتی را نیز ندارد و دارای ابهام است. وی با اشاره به چالشهای رخ داده در پالایشگاهها، افزود: تولید بنزین شرکتهای پالایشی کاهش یافته و با توجه به اینکه نباید بیش از 10 میلیون لیتر در روز وارد شود، اما حجم بنزین وارداتی در برههای به 16 میلیون لیتر در روز هم رسیده است. مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، اکتانافزایی را عامل مهمی در افزایش هزینه تمامشده بنزین وارداتی برشمرد و درباره کاهش تولید بنزین روزانه 6 میلیون لیتری هم اذعان داشت که طبق برنامه قرار بود شرکتهای پالایشی66 میلیون لیتر در روز بنزین تولیدکنند اما این رقم اکنون به 60 میلیون لیتر در روز رسیده است. وی خبر داد: وزارت نفت با هدف جبران کاستی تولید بنزین سراغ پتروشیمیها رفته و قرار شده شرکتهای پتروشیمیایی روزانه 2 میلیون لیتر بنزین به وزارت نفت تحویل دهند. وی ادامه داد: تاکنون شرکتهای پتروشیمیایی روزانه 5/1 میلیون لیتر بنزین تحویل دادهاند که البته حجم تولیدی توسط پتروشیمیها هم در آمارها لحاظ نمیشود. سالاری گفت: در حال حاضر وزارت نفت ریفرمیت را از پتروشیمیها گرفته و پس از اختلاط با «نفتا» به دست مصرفکننده میرساند که البته این امر افزایش هزینه تولید آن را در بردارد. مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، یکی از چالشهای موجود را مشکل زیستمحیطی دانست و به نسیم اعلام داشت که وضعیت زیستمحیطی کنونی نسبت به دولت گذشته نهتنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است. وی با اشاره به عدم اعلام واردات بنزین یورو4 در گزارشهای وزارت نفت، اذعان داشت: وزارت نفت در گزارشها از لفظ بنزین اصلاحی و معمولی استفاده میکند. سالاری با اشاره به پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح ستاره خلیجفارس در سالهای گذشته اعلام داشت: قرار بود این طرح ابتدای امسال افتتاح شود اما در انتهای سالجاری هم افتتاح نخواهد شد. وی افزود: پالایشگاه بندرعباس باید ابتدای امسال به بهرهبرداری میرسید که افتتاح این طرح هم محقق نشده است. به گفته وی، مدیران ارشد وزارت نفت و اداره استاندارد هم بعد از گذشت چند سال هنوز هیچ اظهارنظری درباره بنزین وارداتی نکردهاند. سالاری افزود: اداره استاندارد همچنان مدعی نمونهبرداری است، هرچند نمونهبرداری بیشتر از 10 دقیقه وقت لازم ندارد. وی گفت: نرخ کنونی بنزین موجود درکشور به 95 درصد فوب خلیجفارس رسیده اما کیفیت این بنزین به هیچ عنوان متناسب با این افزایش قیمت ارتقا نیافته و دولت فقط قیمتها را بالا برده است. مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در عین حال تاکید کرد که استفاده از بنزینهای اصلاحی و معمولی در آمارهای وزارت نفت بازی با چند استاندارد بوده که با توجه به ملاک عمل استاندارد اجباری، به کاربردن این نوع رفتار، مغایر حقوق شهروندی است.
سهم بنزین در آلودگی هوای تهران
در حالی که آلودگی شدید هوای تهران وضعیت جاری پایتخت را از حالت نرمال خارج کرده است، شرکت پخش فرآوردههای نفتی میگوید بیش از 83 درصد بنزین توزیعی در استان تهران، یورو 4 است. در واقع معضل آلودگی هوای کلانشهر تهران که طی چند سال گذشته بسیار مورد توجه بوده، با وجود تمام اقدامات از جمله افزایش محدوده اضطرار، زوج و فرد، معاینه فنی خودروها، تعطیلی ادارات، آبپاشی، نصب فن و پنکه و... باز هم بهعنوان چالشی بسیار مهم سلامت شهروندان تهرانی را تهدید میکند. پیگیریهای ایسنا از شرکت پخش فرآوردههای نفتی نشان میدهد روزانه مجموعا 5/14 میلیون لیتر در سطح استان تهران توزیع میشود که از این میزان 12 میلیون لیتر آن بنزین یورو4 است. براساس این گزارش، از 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 توزیعی در استان تهران، 5/11 میلیون لیتر به کلانشهر تهران اختصاص مییابد و 500 هزار لیتر نیز در حومه تهران توزیع میشود. در همین حال، معاون بهرهبرداری شرکت برق منطقهای تهران نیز گفته است آلودگی اخیر هوا در تهران ارتباطی با نیروگاههای برق استان ندارد. فلاح با بیان اینکه در شهر تهران 2 نیروگاه طرشت در منطقه ستارخان با ظرفیت 40مگاوات و نیروگاه بعثت در جنوب تهران با ظرفیت 210 مگاوات فعالیت میکنند، افزود: این نیروگاهها با گاز که سوخت پاکی است، تغذیه میشوند. معاون بهرهبرداری شرکت برق منطقهای تهران ادامه داد: مابقی نیروگاهها اطراف شهر تهران هستند که گازوئیل مصرف میکنند.