printlogo


کد خبر: 150738تاریخ: 1394/10/1 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با سعید نبی، تهیه‌کننده برنامه اقتصادی «626»
به دنبال خودکفایی

گروه فرهنگ و هنر: برنامه‌ زنده «626» به تهیه‌کنندگی سعید نبی با محتوای طنز اقتصادی و با هدف حمایت از کمپین تولید ملی در روزهای فرد از شبکه یک سیما پخش می‌شود. برنامه‌ای که می‌تواند بسیاری از مخاطبانی را که دغدغه کسب‌وکار موفق داشته یا ایده‌هایی در ذهن دارند به دیدن و دنبال کردن آن وسوسه کند. همچنین می‌تواند جریانی را برای برپایی ذوق و تحرک به‌ منظور ایجاد کسب و کارهای کوچک و کم‌سرمایه و متکی به خود در سراسر کشور ایجاد کند. استودیوی
13 ساختمان تولید میزبان عوامل و میهمانان برنامه «626» است. دکور برنامه به حد کافی کنجکاوی بیننده را برمی‌انگیزد. روبان‌های نازک فلزی مواج‌گونه و درهم تنیده با رنگ‌های سفید، خاکستری، آبی و سبز که قرار است آرامش دریا را تداعی و فضای امیدبخشی را برای مخاطبان القا کند. در تولید و پخش این برنامه‌ها امکان هر نوع اتفاق غیرمنتظره‌ای وجود دارد، مساله‌ای که دامن برنامه اقتصادی شبکه یک را گرفت تا با تغییر ساعت برنامه به بعد از خبر 19 و کم شدن مدت زمان آن از یک ساعت به
20 دقیقه شرایطی متفاوت رقم بخورد، اما دست‌اندرکاران برنامه با تغییر کنداکتور، حذف آیتم‌ها و وله‌ها و بالابردن سرعت گفت‌و‌گو با 2 میهمان کارآفرین، موجبات ریتمی تند و جذب‌کننده برای مخاطب را فراهم کردند. گفت‌وگوی «وطن امروز» با سعید نبی، تهیه‌کننده‌ای که پیش‌تر او را با عنوان مستندساز و البته تهیه‌کننده برنامه «مناظره» می‌شناسیم، اطلاعات کاملی را از اهداف و برنامه‌های «626» حاصل می‌سازد.
 چه شد به فکر تولید برنامه‌ای با رویکرد و نگاه اقتصادی افتادید؟
این پیشنهاد از سوی گروه دانش و اقتصاد شبکه یک به من شد. این گروه قدمت زیادی در شبکه دارد و همواره نگاه اقتصادی آن در سیما شکل راهبردی داشته ‌است. وقتی برنامه‌ای با این تعریف به من پیشنهاد شد، قطعاً می‌دانستم قرار نیست یک برنامه اقتصادی جدی بسازم. برای همین، اولین شکلی که در ذهنم جان گرفت، این بود که این برنامه تلویزیونی صرفاً اقتصادی نیست، بلکه یک برنامه مفرح و سرگرم‌کننده است و نمی‌توان نگاهش را صرفاً به بخش اقتصادی و اجتماعی محدود کرد.
 دلیل انتخاب عدد «626» به‌عنوان اسم برنامه چیست؟
این عدد نشان بارکد ایران است. همان‌طور که می‌دانید 3 رقم اول یک بارکد از نوع EAN13 مشخص‌کننده کشور سازنده کالاست و کد ایران هم «626» است. قصدمان دوری از کلیشه‌های رایج و انتخاب نامی بود که کنجکاوی مخاطب را برانگیزد.
 مهم‌ترین نکته‌هایی  را که این برنامه به دنبال بیان آن است عنوان کنید.
ما دنبال این هستیم که ایرانی‌ها به ایرانی‌ بودن‌شان بیشتر فکر کنند و با خرید محصول داخلی از یکدیگر حمایت کنند اما نکته‌ای که روی آن تکیه می‌کنیم، این است که مشتری محصول باکیفیت می‌خواهد و اگر قرار است از محصول ایرانی حمایت شود، باید از محصول باکیفیت حمایت شود.
 اینکه موضوع اقتصادی را در فضای اجتماعی بررسی کنیم می‌تواند امکان تازه‌ای به رسانه دهد. با چه نگاهی به سمت ارائه چنین رویکردی در برنامه رفتید؟
به عقیده من موضوعات اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با مسائل اقتصادی دارند و به طور دائم یکدیگر را پوشش می‌دهند، بویژه در کشور ما روی هر موضوعی که دست بگذارید، جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. با این‌ حال ما از زاویه‌ای وارد می‌شویم که آنها را مفرح و طنزآمیز بیان کنیم.
 برای تقسیم‌بندی موضوعات و رسیدن به شکلی متنوع از ارائه برنامه چه راهکارهایی را در پیش گرفتید؟
ما در هفته 3 روز برنامه داریم. روزهای یکشنبه را با مبحث کارآفرینی شروع می‌کنیم. با حضور علی‌اصغر جهانگیری، کارشناس کارآفرینی در کلینیک کسب‌وکار مخاطب می‌تواند کسب‌وکار تازه‌ای را برای خود آغاز کند. در این بخش مباحث مختلف در حوزه کسب‌وکار را بررسی می‌کنیم و مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهیم. در کنار آن، آیتم‌های متنوعی مانند انیمیشن طنز هم به جذاب شدن این برنامه کمک کرده ‌است.
 بخشی نیز به عنوان ایده‌پردازان جوان در برنامه دارید، در این‌باره توضیح دهید.    
بله، روزهای سه‌شنبه را با حضور ایده‌پردازان جوان و مشاوران حقوقی سپری می‌کنیم. هر بار 4 ایده‌پرداز به برنامه می‌آیند و از اید‌ه‌هایی که در سر دارند، می‌گویند. در این میان کارشناسان برنامه (مهدی محمدی، مجید دهبیدی‌پور، مینا مهرنوش و جمشید عدالتیان) ضمن داوری این ایده‌ها، مشاوره‌های لازم را هم در اختیارشان می‌گذارند.
 ایده‌ها نقش بسزایی در شکل‌گیری برنامه‌ها دارند و خطر سرقت ایده‌ها در همه شاخه‌ها وجود دارد. ایده‌پردازان جوان هراسی از این ندارند که ایده‌های مطرح شده در این برنامه به مخاطره بیفتد؟
مخاطب به این برنامه می‌آید و ایده‌اش را معرفی می‌کند و تا جایی که لازم است درباره آن صحبت می‌کند. مسلماً تمام جوانب کار و به‌قول معروف، فوت و فن کار گفته نمی‌شود و درباره جنبه‌های عمومی آن بحث می‌شود. مهم این است که این ایده به مشارکت گذاشته می‌شود و کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند.
 به دنبال معرفی نخبه‌های ایرانی در برنامه  «626» هستید؟
روزهای پنجشنبه، به معرفی تولیدکنندگان نخبه ایرانی اختصاص دارد؛ معرفی تولیدکنندگانی که توانسته‌اند با فناوری‌شان ما را به خودکفایی آن محصول نزدیک کنند یا مبتکرانی که با تولید یک محصول در آینده‌نگری گام برداشته‌‌اند، می‌توانند مشوق بسیاری از جوانان باشند.
 برنامه ویژه‌ای هم برای نخبگان در برنامه تدارک دیده‌اید که کاملا غافلگیرکننده است!
با دقت در زندگی اغلب نخبگان می‌بینید افرادی در زندگی‌شان بوده‌اند که به آنها مدیون هستند و در روزهای سخت همراهشان بوده‌اند. ما در این بخش فردی را که در زندگی آن میهمان مؤثر بوده، بدون اینکه میهمان بداند دعوت می‌کنیم و لحظه دیدار این دو می‌تواند جالب باشد.
 


Page Generated in 0/0052 sec