printlogo


کد خبر: 150919تاریخ: 1394/10/5 00:00
قصه پر غصه 17 روز هوای ناسالم در پایتخت ادامه دارد
پیش‌بینی تداوم آلودگی در هفته جاری
ابتکار برای پاسخگویی به مجلس می‌رود

گروه اجتماعی: سیاست دست بسته دولت در برابر آلودگی هوا کار را به جایی رساند که پایتخت‌نشینان 17 روز پیاپی از هوای ناسالم استنشاق کنند و حتی دانش‌آموزان این شهر در کنار قهر طبیعت، جبر دولت برای حضور در کلاس‌های درس را نیز تجربه کردند. این روزها که ابر و باد در تهویه طبیعی هوای کلانشهرها و شهرهای صنعتی مغلوب پدیده وارونگی دمایی شده‌اند تنها راه برای بهبود تنفس پایتخت انجام اقدامات اورژانسی از سوی دستگاه‌های دولتی مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست است تا با هماهنگی با سایر بخش‌های دولت تدبیری برای رهایی از وضعیت فعلی اندیشیده شود. نکته قابل توجه اینجاست که طی سال‌های گذشته و در شرایط مشابه از نظر آلودگی هوا اعمال طرح‌های ترافیکی مانند افزایش محدوده زوج و فرد از در منزل برای کاستن از میزان آلایندگی‌ها در دستورکار قرار داشت اما امسال که بیش از 2 هفته از لنگر انداختن آلودگی در آسمان پایتخت گذشته خبری مبنی بر انجام چنین اقداماتی به گوش نمی‌رسد. انگار در هیاهوی بازی‌های سیاسی و انتخاباتی مدیران توجه به سلامت شهروندان در حال رنگ باختن است و تنها اقدام موثر به تعطیلی چند روزه مدارس خلاصه شده است! در عین حال نگاهی به نقشه‌های پیشیابی هواشناسی و اظهارنظرهای کارشناسان درباره وضعیت جوی پایتخت گواهی است بر ماندگاری روزهای ناسالم پایتخت در هفته جاری، شرایطی که با توجه به انفعال دولت تنها کنار آمدن با مشکلات را گزینه پیش روی مردم در روزهای سخت آلودگی قرار داده است.
هوا تا یکشنبه ناسالم می‌ماند
در شرایطی که 2 روز تعطیل پنجشنبه و جمعه در بازه زمانی اواخر هفته گذشته تا یکشنبه هفته جاری وجود دارد باز هم به‌دلیل انباشت آلایندگی‌ها بهبودی در شرایط موجود ایجاد نخواهد شد و آن‌طور که معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران گفته است شرایط ناسالم هوای پایتخت تا روز یکشنبه ادامه دارد. محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران درباره وضعیت کیفیت هوای تهران، در روز جمعه خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی سطح شهر تهران، غلظت آلاینده‌های با قطر
5/2 میکرون،  در این روز عدد 131 را نشان داد که این عدد فراتر از حد مجاز است.
مقاومت در برابر تعطیلی ادارات
این در حالی است که یکی از راه‌های کاهش میزان آلودگی کاستن از ترددهای شهری و حجم سفرهای درون‌شهری است که با تعطیلی مدارس و البته ادارات دولتی به نتیجه می‌رسد اما بنابر اظهارات معاون عمرانی استاندار تهران که از تشکیل کمیته اضطرار در روز شنبه خبر داد تعطیلی ادارات  به هیچ وجه در دستور کار نیست. حسن کریمی، معاون عمرانی استاندار تهران در این باره بیان داشت: دولت به‌دلیل مسائل اقتصادی، اعتقادی به تعطیلی ادارات ندارد و در شرایطی نیستیم که این اتفاق بیفتد، در ضمن تعطیلی ادارات به هیچ وجه در دستورکار مصوبات کمیته اضطرار نیست. همچنین به گفته وی از شنبه(امروز) فروش طرح ترافیک آزاد است و طرح زوج و فرد نیز براساس محدوده مشخص شده اعمال می‌شود.
لزوم تحقیق و تفحص از محیط‌زیست
از دیگر موضوعاتی که در تشدید مشکلات زیست‌محیطی کشور از جمله آلودگی هوای شهرهای صنعتی نقش غیر قابل انکاری دارد فعالیت‌های سیاسی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست است که مباحث مهم زیست محیطی را به حاشیه رانده و از این نظر همواره مورد نقد نمایندگان مجلس قرار گرفته است. منصور حقیقت‌پور، نماینده  مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری درباره مدیریت این سازمان خواستار اجرای طرح تحقیق و تفحص در سازمان حفاظت محیط‌زیست شد. حقیقت‌پور با ضعیف و غیرقابل قبول خواندن عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست در مقابله با آلودگی هوا در تهران، بیان داشت: متاسفانه سازمان حفاظت محیط‌زیست یک نهاد سیاسی شده و به وظایف ذاتی خود به درستی عمل نمی‌کند؛ بنابراین درحال حاضر در همه مراکز استان‌ها  مردم چوب غیرفعال بودن سازمان محیط‌زیست را می‌خورند.  وی با تاکید بر انجام تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست، افزود: اگراین موضوع از سوی نمایندگان مطرح شود به طور حتم از درخواست تحقیق و تفحص استقبال می‌کنم.
ابتکار در راه بهارستان
همچنین بنابر گفته سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی رئیس سازمان محیط‌زیست این هفته برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان به مجلس می‌آید. موید حسینی‌صدر سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس در این باره یادآورشد: اعضای فراکسیون در نظر دارند تا درباره وضعیت آلودگی با رئیس سازمان محیط‌زیست به گفت‌وگو بپردازند.
رئیس‌جمهور با ابتکار خداحافظی کند
علاوه بر انتقادات موجود نسبت به نحوه مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست و ناکامی‌های این سازمان در کنترل آلودگی هوا، محمد اسماعیلی، از دیگر نمایندگان مجلس نیز بر تغییر ریاست این سازمان توسط رئیس‌جمهور تاکید کرده است. به گفته این نماینده مجلس، متأسفانه سازمان محیط‌زیست از ابتدای دولت یازدهم تاکنون عملکرد خوبی نداشته و از مدت‌ها پیش صحبت از تغییر رئیس سازمان محیط‌زیست مطرح بوده و هم‌اکنون نیز برای این کار دیر شده است و باید رئیس‌جمهور زودتر این تغییرات را انجام دهد.

 


Page Generated in 0/0063 sec