printlogo


کد خبر: 150921تاریخ: 1394/10/5 00:00
اجرای 4 برنامه مهم در هفته علمی تمدن نوین اسلامی

گروه اجتماعی: نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، از ۳۰ آذر لغایت ۷ دی ماه با مشارکت بیش از ۱۴ مرکز علمی، پژوهشی و حوزوی در حال برگزاری است و برنامه‌های گوناگونی در شهرهای تهران، قم، مشهد، شیراز و قزوین همزمان با این هفته برپا می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز» مراسم افتتاحیه نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی۳۰ آذرماه در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.  حجت‌الاسلام والمسلمین محمدناصر سقای‌بی‌ریا، رئیس شورای علمی هفته علمی تمدن اسلامی، در گزارشی درباره تشکیل شورای علمی و شورای سیاست‌گذاری و فعالیت‌هایی که در راستای برگزاری این هفته انجام شده است، گفت: این شورا در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در سال ۹۳ شکل گرفت و موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) در قم این وظیفه را برعهده گرفت که بقیه موسسات علمی را دعوت و اساتید علوم اسلامی و انسانی را در این زمینه بسیج کند و در نتیجه ۷ کمیسیون در ابعاد و موضوعات گوناگون تمدن نوین اسلامی تشکیل شد. حجت‌الاسلام بی‌ریا تصریح کرد: حدود ۷۵ چکیده مقاله دریافت کردیم که این مقالات توسط 2 ارزیاب متبحر با همکاری حدود ۵۰ نفر دیگر از اساتید حوزه و دانشگاه  مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت حدود ۶۰ مقاله از میان آثار پذیرفته شد.
همایش آینده‌نگاری تمدن نوین اسلامی
  همزمان با آغاز اولین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، همایشی با عنوان «آینده‌نگاری تمدن نوین اسلامی» در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین  برگزار شد.  با آغاز اولین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، این همایش با حضور آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین و جمعی از اساتید دانشگاه، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان، در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین آغاز به کار کرد.
 همچنین در دومین روز از هفته تمدن نوین اسلامی نشست علمی تمدن نوین اسلامی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه شاهد برگزار شد.  این نشست که با حضور رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه، رئیس دانشگاه شاهد و اعضای کمیته علمی دانشگاه برگزار شد با بررسی و تحلیل مقالات موجود در زمینه تمدن نوین اسلامی به کار خود خاتمه داد.
هم‌اندیشی نیم‌روزه تمدن نوین اسلامی
این در حالی است که دوم دی ماه و مصادف با سومین روز از هفته علمی تمدن نوین اسلامی «هم‌اندیشی نیم‌روزه تمدن نوین اسلامی» با حضور جمعی از اندیشمندان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. در این همایش، مقالاتی با موضوعات بازآفرینی تمدن اسلامی در پرتو پایه‌های چهارگانه ایمان توسط حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، سطوح عقلانیت در جامعه‌شناسی تمدن نوین اسلامی با سخنرانی لطیف عیوضی، تمدن در ساحت قرآن با سخنرانی حسین احمدی و آینده‌پژوهی تمدن نوین اسلامی با سخنرانی حسین خزایی ارائه شدند. در ابتدای این همایش نیم‌روزه، حجت‌الاسلام علی ذوعلم، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مقاله خود را ارائه کرد و گفت: با این نگاه که ما درصدد بازآفرینی تمدن اسلامی هستیم این تعبیر انتخاب شده است، در حقیقت وقتی صحبت از تمدن نوین اسلامی می‌شود نه به این معناست که ما می‌خواهیم آن را از صفر شروع کنیم، چون تمدن اسلامی بخشی از واقعیتی است که زندگی امروز ما را هم می‌سازد.
برگزاری دومین نشست‌ علمی در اصفهان
علاوه بر این در سوم دی‌ماه سال جاری دومین نشست‌ علمی، تخصصی تمدن نوین اسلامی در اصفهان برگزار شد. این نشست علمی که با عنوان «منزلت فلسفه علم در تمدن‌سازی»، شکل گرفت بررسی و تبیین ابعاد تمدن نوین اسلامی از دیدگاه‌‌های گوناگون را در دستور کار داشت. همچنین در کنار این نشست، نمایشگاه کتابی با موضوع تمدن اسلامی دایر شد. گفتنی است، براساس اعلام شورای سیاست‌گذاری هفته علمی تمدن نوین اسلامی مراسم اختتامیه هفته علمی تمدن نوین اسلامی هفتم دی‌ماه سال جاری در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار خواهد شد.


Page Generated in 0/0056 sec