printlogo


کد خبر: 150935تاریخ: 1394/10/5 00:00
غول روسی دوپینگی از آب درآمد
رضازاده همچنان قوی‌ترین مرد دنیا

پدیده وزنه‌برداری روسیه با مثبت شدن تست دوپینگش باید وداع زودهنگامی با رکوردهای جهانی داشته باشد و در این اتفاق ایران بیشترین نفع را خواهد برد. خوشحالی روس‌ها برای شکستن رکورد دوضرب و مجموع جهان در دسته فوق‌سنگین، کمتر از یک ماه دوام داشت و دوپینگ الکسی لوچف که از او به‌عنوان پدیده جدید وزنه‌برداری نام می‌بردند، مثبت اعلام شد. لوچف با ثبت رکورد دوضرب 264 کیلوگرم و مجموع 475 کیلوگرم حسین رضازاده را از لیست رکوردداران جهان پاک کرد اما اکنون فدراسیون جهانی اعلام کرده او دوپینگ کرده است. البته روسیه معتقد است جنگی که میان این کشور و آمریکا وجود دارد، به ورزش این کشور لطمه زده است.
تعهدی که به آن عمل نشد
نکته جالب درباره روسیه این است که روس‌ها در دوومیدانی هم شرایط خوبی ندارند و پس از تعلیق دوومیدانی روسیه ویتالی موتکو، وزیر ورزش روسیه تعهد داده بود چنین چیزی تکرار نشود و خواسته‌های وادا را برآورده می‌کند تا دوباره دوپینگ ورزشکاران روسیه تکرار نشود. روسیه علاوه بر لوچف روس، دو وزنه‌بردار دیگر هم دارد که دوپینگشان مثبت شده است.  موتکو در واکنش به این اتفاق گفت: این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده است. ما نیاز داریم مسائل را شفاف کنیم اما تیم پاکی به مسابقات جهانی رفته بود. رباط پای لوچف هم پاره شده بود اما همه چیز تحت کنترل بود. اکنون رئیس فدراسیون باید مسؤولیت مثبت شدن تست دوپینگ 4 وزنه‌بردار را برعهده بگیرد.
لوچف قربانی بازی سیاسی؟
لوچف هم پیش از اینکه خبر مثبت شدن تست دوپینگش اعلام شود در تازه‌ترین اظهارنظرش گفته بود یک ماه قبل از مسابقات جهانی رباط پایش پاره شده بود و الان تصمیم دارد با استراحت کردن برای المپیک آماده شود. او اکنون درباره مثبت شدن تست دوپینگش گفت: من گیج شده‌ام. اینکه در بدن من ماده غیرقانونی وجود داشته باشد تعجب‌آور است. هدف من المپیک است که سال‌ها برای آن تلاش کرده‌ا‌م. فکر می‌کنم این بیشتر یک نقشه سیاسی است. همه اینها بیشتر به یک بازی علیه ورزش روسیه شبیه است. تمام مراحل قانونی را می‌روم و قوانین ضددوپینگ را بررسی می‌کنم حتی نمونه دوم را خواهم داد تا ثابت کنم بی‌گناه هستم.
ایران برنده میدان
در حال حاضر می‌توان گفت این اتفاق به هر دلیلی که رخ داده باشد، بازی سیاسی یا دوپینگ واقعی لوچف، به نفع ایران تمام شده زیرا باز هم رکورددار دوضرب و مجموع جهان به نام ایران ثبت خواهد شد و نام رضازاده به لیست رکورددارها بازمی‌گردد. از طرفی یکی از حریفان قدرتمندی که در المپیک می‌توانست برای ایران دردسرساز شود، کنار رفت. بهداد سلیمی که در المپیک باید با دو حریف روس رقابت می‌کرد، اکنون با کنار رفتن یکی از آنها شانس بیشتری برای رسیدن به مدال طلای المپیک دارد. حسین رضازاده که از این اتفاق خوشحال بود، گفت: او در مسابقات جهانی وزنه‌های سنگینی زد اما دوپینگش مثبت شد، خوشحالی‌اش یک هفته تا 10 روز بود. خوشحالم رکوردها دوباره به نام ایران ثبت می‌شود. امیدوارم وزنه‌برداران ایرانی این رکوردها را بشکنند. من این رکوردها را چندین مرتبه در مسابقات جهانی و المپیک زده و زحمت کشیده بودم. هر وزنه‌برداری باید زحمت بکشد و مردانه مدال بگیرد و رکوردها را بشکند. امیدوارم رکورد حسین رضازاده را یک ایرانی ترقی بدهد. رضازاده همچنین گفت: ورزشکاران در وهله اول باید بیشتر تلاش کنند به آن رکوردها برسند و پاک هم به این رکوردها دست یابند و رکورد مرا ترقی دهند. لوچف هم قهرمان بود و مدال‌های زیادی داشت اما در نهایت دیدید دوپینگش مثبت شد. رضازاده با اشاره به مبارزه جدی فدراسیون جهانی با دوپینگ تصریح کرد: مساله دوپینگ جدی است، الان نزدیک المپیک هستیم و خود وزنه‌برداران باید خیلی مراقب باشند. فدراسیون جهانی هم خیلی جدی مبارزه می‌کند چون اسم وزنه‌برداری بد در رفته و فدراسیون جهانی نمی‌خواهد این رشته از المپیک حذف شود.  رضازاده درباره قانون جدید وادا و احتمال بازگشت زودهنگام علی حسینی به وزنه‌برداری بیان کرد: علی حسینی وزنه‌بردار خوبی بود. ما آن زمان وکیل گرفته بودیم و در دادگاه عالی ورزش محرومیتش 12 سال شد. با پیگیری فدراسیون، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان اگر این قانون شامل حالش شود، خیلی خوب است به صحنه مسابقات بازگردد.


Page Generated in 0/0044 sec