printlogo


کد خبر: 150939تاریخ: 1394/10/5 00:00
رکود، تولیدکنندگان مرغ را زمینگیر کرده است
کشتار مرغداری‌ها!

گروه اقتصادی: همه چیز از نشست مشترک معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی تهران، گلستان و مازندران با فعالان بخش خصوصی آغاز شد. در این جلسه که محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور، بی‌غم رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان تهران، عطاءالله حسن‌زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مازندران،  محسن صادقی مدیرعامل مجموعه تولیدی مرغ گوشتی، علیرضا احمدوند مدیرعامل زنجیره تولید گوشت مرغ استان تهران و مشهدی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی دماوند حضور داشتند، درباره تعطیلی بیش از هزاران واحد مرغداری گوشتی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار دادند.  مرغداران در جلسه مشترک با مسؤولان جهادکشاورزی هشدار دادند واحدهای تولیدی به علت ضرر و زیان یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند به‌طوری‌که در استان تهران 800  واحد مرغداری فعال وجود داشت که از سال گذشته تاکنون 350 واحد فعال مرغداری مانده است و روزبه‌روز هم از تعداد مرغداری‌های گوشتی استان کاسته می‌شود. در شهرستان ورامین هم 500 واحد تولیدی مرغ گوشتی فعال بود که به 50 واحد کاهش یافته است. در ادامه این نشست گلایه‌های تولیدکنندگان نسبت به بی‌توجهی دولتمردان به این بخش بالا گرفت.
دلالان سلسه‌جنبان عرضه و تقاضا
محمد یوسفی، رئیس هیأت مدیره انجمن مرغ گوشتی در پاسخ به این پرسش که قیمت مرغ چگونه تأمین می‌شود، گفت: قیمت مرغ اگرچه از طریق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود اما در اصل این دلالان هستند که سلسله‌جنبان عرضه و تقاضا هستند. یوسفی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت تضمینی برای مرغ وجود دارد، اظهار داشت: قیمت تضمینی مرغ را وزارت جهاد تعیین می‌کند که در حال حاضر 6500 تا 7500 تومان است. وی افزود: زمانی وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند در تنظیم بازار مرغ موفق باشد که وقتی شرکت پشتیبانی امور دام مرغ را به قیمت هر کیلو 6500 تا 7500 تومان خریداری می‌کند، هر کیلو مرغ زنده با قیمت منطقی یعنی 4100 تومان به فروش برود. در حالی که مرغ زنده هر کیلو 3 هزار تومان است و این کار دلال‌هاست.  یوسفی ادامه داد: اگر قرار باشد مسؤولیت تنظیم بازار مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی نتیجه‌بخش باشد، نباید مرغ زنده کمتر از 3800 تومان به فروش رود. به‌گفته وی، تشکل‌های استانی هرکدام باید سکان استان خود را به دست گیرند و معاملات با شرکت پشتیبانی امور دام توسط آنها انجام شود. یوسفی تصریح کرد: تعیین‌کننده قیمت مرغ کشته در میدان بهمن، دلالان هستند و همین موضوع قیمت مرغ زنده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
مرغ مشمول قیمت‌گذاری نیست
در ادامه معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار، مرغ تولیدی مازاد را از تشکل‌ها با قیمت ۶۵۰۰ تومان خریداری می‌کند، در زمینه واردات نهاده‌ها تاکید کرد: واردات نهاده‌های دامی انحصاری نیست.  رکنی در پاسخ به اینکه قیمت مرغ را دلالان تعیین می‌کنند، وزارت جهاد چه نقشی را در این زمینه و کنترل این موضوع بازی می‌کند،‌ اظهار داشت: تشکل مرکزی مرغداران این موضوع را در زمینه تنظیم بازار پذیرفته و با ورود قدرتمند به این قضیه سعی می‌کند آن چیزی را که مورد نیاز کشور است، تأمین کند. رکنی تصریح کرد: تشکل مرکزی مرغداران با ارتباط با کل استان‌ها نیاز به مرغ را در کشور به صورت مستمر رصد می‌کند. رکنی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت تضمینی برای خرید مرغ وجود دارد و اگر وجود دارد، چرا رعایت نمی‌شود؟ گفت: مرغ جزو اقلام پروتئینی است که مشمول قیمت‌گذاری دولت نیست. وی ادامه داد: اجرای قیمت تضمینی برای خرید مرغ در یکی از استان‌ها به شکل آزمایشی انجام می‌شود. رکنی تصریح کرد: شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار، مرغ تولیدی مازاد را از تشکل‌ها با قیمت 6500 تومان خریداری می‌کند. وی افزود: طبق نامه‌ای که به استان‌های مختلف توسط پشتیبانی امور دام ارسال شده است، اولویت تحویل مرغ به این شرکت برای خریداری توسط تشکل‌ها و زنجیره‌هاست، یعنی خود تشکل‌ها مرغ زنده را خریداری می‌کنند و در کشتارگاه‌ها فرآوری آن را انجام می‌دهند و بعد با قیمت 6500 تومان به شرکت پشتیبانی امور دام می‌فروشند. وی افزود: اگر قرار باشد، مرغ زنده به قیمت منطقی فروخته شود، این قیمت باید بین 3800 تومان تا 4100 تومان باشد.  معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا واردات نهاده‌های دامی انحصاری است، اظهار داشت:‌ با این موضوع مخالفم‌، در 2 سال گذشته اتفاقاتی که در زمینه تأمین نهاده‌های دامی افتاده است، بر هیچ کس پوشیده نیست. وی افزود: اولین اقدامی که وزارت جهاد کشاورزی در دولت فعلی انجام داد، این بود که رقابت وسیعی در تأمین و تسهیل نهاده‌ها ایجاد کند.
واردات نهاده‌های دامی انحصاری  است
در این میان ابوالفضل حاج‌اکبری، تولید‌کننده مرغ درباره اینکه آیا قیمت تضمینی برای مرغ وجود دارد یا خیر، گفت: قیمت تضمینی خرید مرغ بین 6500 تا 7500 تومان است که رعایت نمی‌شود. وی افزود: قیمت مرغ کشته هر کیلو 3 هزار تومان در مرغداری است و مرغداران به ازای هر کیلو مرغ 1100 تا 1200 تومان متضرر می‌شوند.  حاج‌اکبری اظهار داشت: در 2 سال گذشته دچار نوسان قیمت مرغ بوده‌ایم به طوری که شب عید گذشته قیمت هر کیلو مرغ 8 هزار تومان شد اما امروز قیمت هر کیلو مرغ کشته به کمتر از 4 هزار تومان رسیده است. این تولید‌کننده عمده مرغ تصریح کرد: نوسانات قیمت حاصل از عدم برنامه‌ریزی در سطوح بالاتر است و وقتی تولید اجداد، مرغ مادر و جوجه یک‌روزه افزایش می‌یابد، توقعی غیر از این نمی‌توان از بازار مرغ داشت.  وی در پاسخ به این پرسش که واردات نهاده‌های دامی انحصاری است یا به صورت رقابتی انجام می‌شود، اظهار داشت: در حالی که 27 هزار واحد مرغداری در سطح کشور وجود دارد، اما هیچکدام از این واحدها نمی‌توانند یک کامیون ذرت یا سویا وارد کنند. وی افزود: رانتی که در سال‌های گذشته ایجاد شده مانع از واردات نهاده‌های دامی توسط تولید‌کنندگان می‌شود. حاج‌اکبری تصریح کرد: واردکنندگان نهاده‌های دامی ایران یک یا 2 نفر هستند و تولید‌کنندگان زحمتکش ما اسیر این سوداگری شده‌اند. در همین حال رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از کاهش دوباره قیمت مرغ در رنج 5500 تومان خبر داد و گفت: در حال حاضر 80 درصد مرغ‌های زنده تولیدی کشور بالای 3 کیلوگرم وزن دارند و این در حالی است که با این افزایش وزن، ارزش غذایی مرغ نیز کاهش می‌یابد.  مهدی یوسف‌خانی با بیان اینکه مرغداران به جای 35 تا 40 روز پرورش مرغ که وزن مرغ زنده به 2 کیلو و 100 گرم می‌رسد تعداد روزها را به 50 تا 55 روز افزایش می‌دهند که وزن مرغ به بالای 3 کیلوگرم افزایش ‌یابد، اظهار داشت: وزن مناسب مرغ باید بین یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 800 گرم باشد و مرغ‌های برزیلی و فرانسوی این وزن را دارند.


Page Generated in 0/0065 sec