printlogo


کد خبر: 151008تاریخ: 1394/10/6 00:00
اخبار

بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان شامل آزمون علمی است
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان از اتمام روند بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تا اوایل بهمن‌ماه خبر داد. به گزارش تسنیم، سیامک ره‌پیک افزود: اطلاعات کسانی که برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند به طور روزانه به شورای نگهبان ارسال شده است، اما باید در انتها به صورت رسمی این اطلاعات جمع‌بندی شده و مدارک به شورای نگهبان ارسال شود. معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان یک ماه پس از ارائه مدارک از سوی وزارت کشور برای بررسی صلاحیت نامزدها فرصت دارد، اظهار داشت: نحوه تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی متفاوت است به‌گونه‌ای که فرصت یک‌ماهه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها شامل آزمون علمی که توسط فقهای شورای نگهبان از کاندیداها اخذ می‌شود، نیز هست. ره‌پیک، یکی از شروط اساسی تایید صلاحیت خبرگان رهبری را دارا بودن شرط علمی دانست و گفت: اگر نامزدهای خبرگان رهبری این شرط را نداشته باشند، صلاحیت‌شان تایید نمی‌شود.

از ۲۰۰ نامزد خبرگان تنها ۱۱ نفر
در امتحان قبول شدند
منابع مطلع از رد صلاحیت علمی بسیاری از داوطلبان شرکت در انتخابات خبرگان در آزمون چندماه قبل شورای نگهبان در قم خبر می‌دهند. شورای نگهبان در یک امتحان زودهنگام در تابستان گذشته، از افرادی که تمایل به نامزدی در انتخابات خبرگان داشته‌اند دعوت کرده بود تا در این امتحان که در شهر قم برگزار می‌شود، شرکت کنند. یک منبع مطلع به «پایش» گفت از میان حدودا ۲۰۰ نفر داوطلب، تنها ۴۰ نفر نمره قبولی در آزمون کتبی را به دست آورده و در آزمون شفاهی نیز فقط ۱۱ نفر قبول شده‌اند. به گفته وی، بسیاری از نامزدهایی که هفته گذشته در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند در امتحان تابستان گذشته شورای نگهبان شرکت نکرده و در روزهای آینده از برخی از آنها برای امتحان کتبی و شفاهی دعوت خواهد شد. گفته می‌شود قرار است شورای نگهبان در این دوره، در تایید اجتهاد نامزدها به نام‌ها توجه نکرده و بسیاری از چهره‌های سرشناس روحانی را نیز ملزم به شرکت در آزمون کرده است.

سومین نشست شورای ائتلاف اصولگرایان امشب برگزار می‌شود
سومین جلسه شورای ائتلاف اصولگرایان امشب(یکشنبه ۶ دی‌ماه)  در دفتر مرکزی جامعه روحانیت مبارز برگزار می‌شود. به گزارش مهر، این جلسه با حضور شخصیت‌های حقیقی و حقوقی اصولگرا و به میزبانی آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز منعقد خواهد شد. قرار است در این نشست هر یک از کمیته‌ها، گزارشی از روند فعالیت خود ارائه دهند، همچنین جمع‌بندی درباره محورهای نشست خبری آتی سخنگوی ائتلاف نیز از دیگر دستورکارهای نشست سوم اصولگرایان است.

مسکو: ایران شکایت اس 300 را پس می‌گیرد
دنیس مانتوروف، وزیر صنایع و تجارت روسیه می‌گوید تهران به مسکو اطمینان داده که شکایت خود بابت عدم تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران را پس بگیرد. به‌گزارش فارس،‌ وزیر صنعت و تجارت روسیه می‌گوید مسکو از تهران اطمینان گرفته که ایران شکایت خود بابت عدم تحویل سامانه موشکی اس 300 را پس خواهد گرفت. «دنیس مانتوروف» گفت مسکو اطمینان و تایید ایران مبنی بر پس گرفتن و انصراف از شکایت خود بابت عدم تحویل سامانه‌های موشکی اس 300 را دریافت کرده است. قرارداد تحویل سامانه‌های اس300 در اواخر سال 2007 امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سامانه‌های موشکی به ارزش حدود
800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در سپتامبر 2010 دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت با صدور فرمانی تحت عنوان تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل، مورخه 9 جولای 2010 میلادی، تحویل اس 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. بعد از آن ایران به خاطر عدم تحویل اس300 از شرکت روسی «روس آبارون اکسپورت» به دادگاه بین‌المللی حکمیت ژنو شکایت کرده و تقاضای 4 میلیارد دلار غرامت کرد. ولادیمیر پوتین 13 آوریل امسال با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سامانه اس300 به ایران را لغو کرد. ایران قرار است بعد از دریافت اولین بخش از سامانه موشکی
اس 300 شکایت خود را پس بگیرد.
 


Page Generated in 0/0068 sec