printlogo


کد خبر: 151017تاریخ: 1394/10/6 00:00
بیانیه ارتش سوریه درباره عملیات علیه گروهک تروریستی جیش‌الاسلام
سوختن مهره سعودی‌ در سوریه

گروه بین‌الملل: سرکرده گروه تروریستی موسوم به جیش‌الاسلام به عنوان یکی از مهره‌های اصلی عربستان‌سعودی در سوریه، 2 روز پیش در جریان بمباران هوایی کشته شد. زهران علوش، تروریست وهابی کهنه‌کار مورد حمایت عربستان‌سعودی و آمریکا، جمعه در حالی‌که در منطقه‌ای در غوطه شرقی در نشستی از فرماندهان تروریست‌های تحت فرمان خود شرکت کرده بود، در بمباران هوایی به همراه تعداد دیگری از تروریست‌ها کشته شد.
براساس این گزارش، در این نشست سرکردگان جیش‌الاسلام و جنبش احرار‌الشام حضور داشتند که همگی آنان به دلیل شدت بمباران کشته شده‌اند. برخی منابع اعلام کردند نشست رهبران گروه‌های تروریستی جیش الاسلام و فیلق‌الرحمن با هدف تشکیل اتاق عملیات مشترک برای رویارویی با پیشروی ارتش سوریه به سمت مرج السلطان بوده است. شورای رهبری جیش‌الاسلام در بیانیه‌ای اعلام کرد جیش‌الاسلام به مسیر خود در مبارزه با نظام سوریه و داعش ادامه خواهد داد و عصام بویضانی ملقب به ابوهمام یکی از رهبران ارشد جیش‌الاسلام که در ریف دمشق متمرکز است بر رهبری این گروه تعیین شده است.
این منابع اعلام کردند بویضانی از اهالی شهر دوما است. منطقه دوما مقر اصلی جیش‌الاسلام در غوطه شرقی است که اخیرا شاهد درگیری‌هایی میان ارتش سوریه و تروریست‌ها در این منطقه و تسلط آن بر مرج السلطان در امتداد دوما شد. فرماندهی ارتش سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این عملیات ویژه موجب کشته شدن علوش شد.
فرماندهی کل ارتش سوریه تاکید کرد زهران علوش و تعدادی از وابستگان جیش‌الاسلام و فیلق‌الرحمن و احرارالشام طی عملیات ویژه نیروهای سوری در غوطه شرقی به هلاکت رسیدند. در بیانیه فرماندهی ارتش سوریه آمده است که بعد از سلسله عملیات رصد و پیگرد و استناد به اطلاعات دقیق و همکاری شهروندان سوری این عملیات ویژه هوایی علیه مقرهای گروه‌های تروریستی در غوطه دمشق صورت گرفت.  طبق این گزارش، زهران فرزند شیخ عبدالله علوش از مفتیان سلفی سوریه است که اکنون در عربستان‌سعودی زندگی می‌کند. زهران دارای مدرک شریعت اسلامی از دانشکده شریعت دانشگاه دمشق است. وی پس از تکمیل تحصیلات دانشگاهی در سوریه، به عربستان سفر کرد و در آنجا زیر نظر شیوخ معروف وهابی سعودی به تحصیل پرداخت. افرادی مانند عبدالعزیز بن باز (که در آن زمان مفتی عربستان بود) و عبدالله بن عبدالعزیز العقیل (که رئیس هیات دائمی شورایعالی قضایی عربستان بود) از استادان زهران در عربستان بودند. علوش پس از آن به سوریه بازگشت و با یک شریک سعودی، شرکتی را تحت عنوان خدمات ساخت و ساز راه‌اندازی کرد؛ در همان زمان نیز به صورت مخفیانه فعالیت‌های امنیتی خود را به نفع اخوان‌المسلمین و اطلاعات عربستان آغاز کرد. به توصیه سعودی‌ها، گروه تروریستی لواءالاسلام که بعدها به جیش‌الاسلام تغییر نام داد را با حمایت مستقیم بندر‌بن سلطان، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان تأسیس کرد. بندر امیدوار بود با نیروهای وهابی علوش بتواند نظام سوریه را سرنگون کند و وارد دمشق شود اما این رؤیای او هیچگاه به واقعیت نپیوست. علوش پس از تأثیرگذاری بر جوانان دوما و غوطه، آنان را به سوی وهابیت کشاند تا بتواند هسته‌های تروریستی کوچکی را تشکیل دهد. وی به دلیل همین فعالیت‌ها از سال 1987 تحت تعقیب سرویس‌های اطلاعاتی سوریه قرار گرفت. علوش در سال 2009 به اتهام دست داشتن در برنامه‌ریزی برای انجام عملیات تروریستی دستگیر شد. علوش به خاطر همین اتهام به زندان افتاد اما در ژوئیه 2011 مشمول عفو عمومی ریاست‌جمهوری شد و توانست به همراه شمار قابل توجهی از کسانی که در جریان ناآرامی‌ها به دلیل دست داشتن در اقدامات مسلحانه زندانی شده بودند، از زندان خارج شود.

 

لاورف: نامزدی اسد ربطی به آمریکا ندارد
وزیر خارجه روسیه طی صحبت‌هایی معنادار در نشست مطبوعاتی با همتای قطری‌اش مستقیما آمریکا را در سوریه هیچ‌کاره دانست. شبکه راشاتودی به انتشار حرف‌های سرگئی لاوروف در نشست مشترک با خالد العطیه در مسکو پرداخت که مرد صریح روس در آن گفت: «امکان نامزدی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در انتخابات آینده به آمریکایی‌ها ربطی ندارد، بلکه این موضوع به مردم سوریه ارتباط پیدا می‌کند». لاورف همچنین گفت مسکو از تغییر موضع شرکایش که خواستار آغاز فوری مذاکرات بین دولت سوریه و معارضان هستند، استقبال می‌کند. او همچنین موضوع افتادن سلاح‌های شیمیایی  به دست تروریست‌های عراق و شام را بسیار خطرناک توصیف کرد تا در عین حال به افشاگری یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه درباره دست داشتن اردوغان و دولت آنکارا در تسلیح شیمیایی داعش دامن بزند.
 


Page Generated in 0/0048 sec