printlogo


کد خبر: 151042تاریخ: 1394/10/7 00:00
سوت قطاری که شنیده نمی‌شود
توقف پروژه راه‌آهن میانه ـ تبریز در میانه راه

پروژه راه‌آهن میانه- تبریز چندین سال است نمی‌تواند راهی به‌ سوی مقصد خود بیابد و همچنان در میانه راه متوقف‌ شده است. ۱۵ سالی می‌شود که مردم آذربایجان‌شرقی منتظر شنیدن سوت قطار مسیر میانه- تبریز هستند و در طول این سال‌ها گوششان پرشده است از وعده‌های مسؤولان وقت برای تکمیل این پروژه اما گویا باید تا مدت‌ها همچنان گوش خود را برای شنیدن صدای سوت قطار این مسیر تیز نگه ‌دارند. با گذشت این‌ همه سال گره از این پروژه مهم استانی باز نشد و این راه‌آهن باوجود پیشرفت ۹۰ درصدی همچنان در بستان‌آباد متوقف‌شده و راه خود را به تبریز نیافته است.  این خط راه‌آهن که پس از تبریز، عازم مرز جلفا و سرانجام جمهوری آذربایجان و ترکیه خواهد شد، هم‌اکنون در میانه‌ راه مانده و هنوز مشخص نیست چه زمانی به تبریز خواهد رسید تا پس‌ از آن استان آذربایجان‌شرقی را به همسایگان خارجی خود وصل کند. این پروژه یکی از طرح‌های عظیم استان بوده که از سال ۷۹ آغازشده و هم‌اکنون نیز پیشرفتی در حدود ۹۰ درصد دارد.  مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان شرقی، افتتاح این خط راه‌آهن را گامی در راستای بهبود مسیر ریلی تهران- تبریز دانسته و می‌گوید: در ابتدا این پروژه به‌منظور اتصال راه‌آهن تهران- میانه به کشورهای همسایه همچون آذربایجان و ترکیه طراحی‌شده بود اما هم‌اکنون بعد از گذشت سال‌ها در بستان‌آباد متوقف است.  وی ادامه می‌دهد: طی چند سال اخیر، کار تکمیل پروژه شتاب بیشتری گرفته و هم‌اکنون نیز در مرحله ریل‌گذاری قرار دارد که با تکمیل عملیات ریلی می‌توانیم در قسمتی از مسیر، سوت قطار را بشنویم. اخلاقی با بیان اینکه میزان پیشرفت ۹۰ درصدی مربوط به مسیر میانه تا بستان‌آباد است، می‌گوید: در مسیر بستان‌آباد تا تبریز موانعی بر سر راه پروژه قرار گرفته که یکی از این مشکلات وجود ناهمواری‌های فراوان در مسیر بوده که سبب زمانبر شدن اجرای باقی عملیات شده است.  مدیرکل راه‌وشهرسازی استان ادامه می‌دهد: با توجه به حجم بالای این پروژه نیاز به اعتبار بالایی برای تکمیل طرح داریم که به‌طور یقین اعتبار دولتی نمی‌تواند تا سال‌ها کفاف این میزان هزینه را بدهد و به همین دلیل در تلاش برای جذب فاینانس و مشارکت بخش خصوصی هستیم.  وی می‌افزاید: در سفر ریاست جمهوری به استان ۳۵۰ میلیون دلار فاینانس به این طرح اختصاص یافت و در این میان نیز تمام مسؤولان استانی به‌صورت جدی در پی یافتن سرمایه‌گذار مناسب برای این طرح هستند تا آن را به سرانجام برسانند. پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز طرح و تکمیل نشدن آن، این بار مسؤولان اجرایی راه‌آهن خبر از دوخطه کردن مسیر ریلی تهران به تبریز می‌دهند، پروژه‌ای که در طول ۱۵ سال به پایان نرسیده است.  مدیرکل راه‌آهن استان چندی پیش از دوخطه کردن این مسیر خبر داد و گفت: عملیات اجرایی دوخطه کردن این مسیر از تهران تا کرج شروع‌ شده است که با دوخطه شدن کل مسیر تهران- تبریز، سرعت قطار در این مسیر به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.  میرحسن موسوی گفت: زیرسازی این طرح تا پایان سال آینده به اتمام می‌رسد و هدف دولت و راه‌آهن جمهوری اسلامی دوخطه کردن مسیر ریلی تهران- تبریز است. معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت این پروژه می‌گوید: در حال حاضر این پروژه در مسیر میانه تا بستان‌آباد پیشرفت بالایی دارد و هم‌اکنون نیز ۱۰۰ کیلومتر از خطوط راه‌آهن در مسیر این 2 شهر منتظر ریل‌گذاری‌های پایانی است.  محمدصادق پورمهدی ادامه می‌دهد: این پروژه یکی از طرح‌های مهم استان و حتی کشور است که می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی و مبادلات تجاری بیشتر در این منطقه شود.  وی ریل‌گذاری از میانه تا بستان‌آباد را تا سال ۹۵ عملی دانسته و می‌گوید: تا سال آینده عملیات ریل‌گذاری در این مسیر انجام خواهد شد و تکمیل سایر قسمت‌های مسیر نیز بلافاصله پس‌ از آن در دستور کار قرار می‌گیرد. پورمهدی ادامه می‌دهد: از مسؤولان مرتبط با پروژه می‌خواهیم پیمانکاران طرح را برای تسریع در اجرای باقی عملیات مجاب کنند تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن این پروژه را تحویل مردم استان دهیم.  به گزارش مهر، با وجود گذشت ۱۵ سال از آغاز این طرح، هم‌اکنون قطار میانه- تبریز در میانه راه و در شهر بستان‌آباد متوقف شده و برای تکمیل ریل‌های خود روزشماری می‌کند تا سرانجام بتواند به مقصد خود، شهر تبریز برسد و پس‌ از آن عازم مرزهای ترکیه و آذربایجان شده و به آنها بپیوندد اما هنوز هم مشخص نیست برای رسیدن به این هدف چند سال باید منتظر ماند.


Page Generated in 0/0059 sec