خشکسالیهای مالی بهگونهای گریبانگیر آموزشوپرورش شده که بهرغم همه برنامهریزیها و مصوبات هنوز ۱۳ هزار و ۴۲۷ کلاس درس در استان اصفهان بهصورت غیراستاندارد گرم میشود. حدود ۱۸ سال پیش بود که به دنبال آتشسوزی در مدرسهای در شهرستان «شفت» استان گیلان به دنبال وزش باد شدید و آتش گرفتن بخاری کلاس و آسیب دیدن معلمی به دلیل نجات دانشآموزانش از قلب آتش، دغدغه استانداردسازی وسایل گرمایشی در کشور مطرح شد، این در حالی است که بهرغم حادثه مدرسه «سفیلان» در لردگان، آتشسوزی مدرسهای در «مرودشت» و حادثه مدرسه «شینآباد» که حال و آینده چندین دانشآموز دختر این روستا را در خود بلعید، هنوز اقدامی جدی را درباره استانداردسازی وسایل گرمایشی در مدارس شاهد نبودهایم. در این راستا مدارس استان اصفهان نیز به لحاظ بهرهمندی از وسایل گرمایشی حال و روز خوبی ندارد. در واقع بسیاری از شهرستانهای استان اصفهان جزو سردترین نقاط کشور هستند و در این زمینه میتوان به شهرستانهای فریدن، فریدونشهر و سمیرم اشاره کرد که در گرمترین روزهای سال نیز در وضعیت دمایی نزدیک به صفر درجه سانتیگراد به سر میبرند و در زمستان نیز در اغلب روزها در وضعیت دمایی زیر صفر درجه سانتیگراد هستند. ناصر اسدی، فرماندار فریدونشهر در این راستا در گفتوگو با مهر با اشاره به گازرسانی نشدن به ۶۰ روستای این شهرستان میگوید: فاصله بیش از ۱۵ کیلومتری روستاهای فریدونشهر با لوله اصلی گاز دلیل گازرسانی نشدن به این روستاها عنوانشده است. وی با اشاره به فرسوده بودن بیش از ۱۰ مدرسه در شهرستان فریدونشهر ابراز میکند: به همین دلیل تعدادی از مدارس را تخلیه و مدارس استاندارد را دونوبته کردهایم. فرماندار فریدن نیز درباره استانداردسازی مدارس شهرستان متبوعش میگوید: خوشبختانه در شهرستان فریدن وسایل گرمایشی هیچ مدرسهای با نفت و گازوئیل شعلهور نمیشود اما اسفندیار تاجمیری درباره استاندارد نبودن بخاریهای گازی مورد استفاده در مدارس شهرستان فریدن سخن میگوید: باید توجه داشته باشیم که استفاده از بخاری گازی نیز بهنوعی غیراستاندارد و برای استفاده در مدارس ناایمن است و هرچه سریعتر باید این سیستم گرمایشی به سیستم حرارت مرکزی تغییر پیدا کند. فرماندار فریدن نیز در ادامه به تخریبی بودن ۱۸ مدرسه در این شهرستان اشاره میکند و میافزاید: در طول سالیان گذشته و پس از انقلاب تنها 7 مدرسه در سطح شهرها و
۹ مدرسه در سطح روستاهای فریدن بهصورت نوساز ایجادشده است. عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز با بیان اینکه ۵ درصد از سیستمهای گرمایشی مدارس استان اصفهان با استفاده از نفت شعلهور میشوند، ادامه میدهد: این تعداد مدارس به ۱۰ درصد از دانشآموزان سطح استان اصفهان خدماترسانی میکنند. وی با تأکید بر اینکه تعدادی از مدارسی که با استفاده از نفت گرم میشوند در مناطق سردسیر استان قرار دارند، میافزاید: با توجه به اینکه تردد در مناطق سردسیر استان بعضاً هنگام بارشها با مشکل مواجه میشود بهتر است با اندیشیدن تمهیدات لازم از بروز وقایع احتمالی در مدارس جلوگیری شود. مقتدایی با تأکید بر اینکه سازمان نوسازی مدارس کشور باید هر چه سریعتر مدارس روستایی را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز کند، میافزاید: در این راستا با مسؤولان و انجمنهای نوسازی مدارس مذاکراتی را انجام دادهایم که ضرورت دارد هرچه زودتر وعدههای داده شده تحقق یابد. وی با بیان اینکه سال گذشته مجلس شورای اسلامی بودجه کافی برای بازسازی و مقاومسازی مدارس در اختیار وزارت آموزشوپرورش قرار داده است، میگوید: سازمان نوسازی مدارس آموزشوپرورش کشور با اقدامات لازم و سریع میتواند روند ایجاد رخدادهای ناخواسته دانشآموزی را به صفر برساند. اما محمدحسین سجاد، مدیرکل نوسازی و بهسازی مدارس استان اصفهان نیز از وجود ۲۶ هزار و ۴۰۰ کلاس درس در استان اصفهان سخن میگوید و ادامه میدهد: تا قبل از آغاز به کار دولت یازدهم تنها 7 هزار و ۴۰۰ مدرسه با وسایل گرمایشی استاندارد گرم میشدند. وی با اشاره به استانداردسازی وسایل گرمایشی 2 هزار و ۳۶۸ کلاس درس در سال ۹۲ و همچنین استانداردسازی گرمایشی 3 هزار و ۲۰۵ کلاس درس در سال ۹۳ اضافه میکند: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۴۲۷ کلاس درس بهصورت غیراستاندارد گرم میشوند و تا پایان سال جاری 3 هزار و ۶۵۸ کلاس دیگر در سطح استان به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز خواهند شد. وی با بیان اینکه با استانداردسازی 3 هزار و ۶۵۸ مدرسه تا پایان سال جاری تنها ۹ هزار و ۷۶۹ کلاس درس در استان اصفهان به صورت غیراستاندارد گرم میشوند، اضافه میکند: اعتبار موردنیاز برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان
۸۰ میلیارد تومان است. وی ادامه میدهد: مهمترین دلیل عدم استانداردسازی وسایل گرمایشی و فضاهای آموزشی مدارس استان اصفهان و دیگر مدارس کشور کمبود اعتبارات با توجه به رکود کشور بوده است.