printlogo


کد خبر: 151288تاریخ: 1394/10/13 00:00
اخبار پسابرجام

نسبت به ایران اعتماد نداریم
یوکیا آمانو اخیرا در مقر آژانس در وین در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت: «بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران قوی‌ترین ابزار راستی‌آزمایی است که تاکنون آژانس در کل جهان در دست داشته است.» به گزارش تسنیم، یوکیا آمانو افزود: «مساله هسته‌ای ایران تاریخچه بسیار پیچیده‌ای دارد و اعتماد در کار نیست.» وی گفت: «پیش از سال 2003 آنها تلاش‌هایی را برای توسعه شماری از فناوری‌های مرتبط با تسلیحات انجام دادند.» آژانس تحقیقات خود را درباره موضوع مربوط به سلاح هسته‌ای تکمیل کرده و نتیجه گرفته این تلاش‌ها پایان یافته است. اکنون آژانس باید بررسی کند آیا این قدرت منطقه‌ای به تعهدات خود در این توافق پایبند بوده است و آیا از زیرساخت اتمی غیرنظامی برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده کرده است یا خیر. کارشناسان هسته‌ای آژانس باید بر مراکز متعدد و پراکنده هسته‌ای ایران نظارت کنند؛ از یک معدن شمش اورانیوم در نزدیکی خلیج‌فارس گرفته تا کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در نطنز به فاصله 1000 کیلومتر از این معدن به سمت شمال ایران. آمانو گفت: «این کار یک چالش تاریخی بسیار بزرگ برای ماست.» وی افزود: «بازرسان آژانس قادر خواهند بود به سرعت بفهمند مواد هسته‌ای در هر یک از این تاسیسات برای ساخت تسلیحات به کار می‌رود یا خیر. همزمان توافق هسته‌ای به آنها اجازه خواهد داد هرگونه ردپای مربوط به تاسیسات مخفی هسته‌ای را در آینده پیگیری کنند.»

گفت‌وگوی کری و ظریف
درباره تحریم‌های جدید!
درحالی که دولت یازدهم با شعار پایان تحریم‌ها از مردم رأی اعتماد گرفت این روزها وزیر امور خارجه ایران در حال رایزنی با آمریکایی‌ها درباره تحریم‌های جدید است! دولت آمریکا به کنگره این کشور اعلام کرده است در حال رایزنی با ایران است و به همین جهت هنوز تحریم‌های موشکی جدید علیه تهران اعلام نشده است. به گزارش فارس، مقامات ارشد آمریکایی می‌گویند تحریم‌هایی که قرار بود این هفته به بهانه مقابله با برنامه موشکی ایران اعلام شود، به دلیل در جریان بودن رایزنی دیپلماتیک با تهران فعلا اعمال نشده‌اند. به نوشته سایت شبکه فاکس‌نیوز، مقامات ارشد دولتی به نمایندگان کنگره گفته‌اند دلیل عدم اعلام این تحریم‌ها «رایزنی دیپلماتیک جاری» بین کاخ سفید و دولت ایران است. کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از بیان جزئیات رایزنی با تهران خودداری کرده‌اند، اما گفته‌اند در روزهای اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی‌اش، محمد جواد ظریف، تقریبا در تماس دائم بوده است.

نامه دانشجویان تهرانی خطاب به روحانی
آمریکا برجام را نقض کرده است
 اجرای تعهدات را متوقف کنید
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای خطاب به  حسن روحانی، رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برجام توسط آمریکا نقض شده است، خواستار متوقف شدن اقدامات هیأت دولت در اجرای برجام شدند. به گزارش تسنیم، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی نکاتی را درباره  اقدامات ایالات متحده آمریکا در راستای قانون محدودیت تردد به خاک آمریکا، مصوبه برداشت 2 میلیارد دلاری از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در آمریکا و تحریم جدید موشکی مطرح کردند. در این نامه آمده است: رخداد اخیر مرتبط با ماجرای برجام،‌ یعنی تصویب، امضا و ابلاغ قانون
Consolidated Appropriations Act در تاریخ 18 دسامبر 2015 در آمریکاست که در بند 203 آن، اجرای قانون سفر بدون ویزا به آمریکا (Visa Waiver Program)‌ را برای افرادی که تابعیت ایرانی داشته باشند و همچنین کسانی که از اول مارس 2011 به هر دلیل به ایران سفر کرده باشند،‌ متوقف می‌کند. ترجمه این قانون در عرصه اجرا، اولاً حذف ایران از مقصد گردشگری اتباع این 38 کشور و ثانیاً ایجاد اخلال جدی در تجارت و سرمایه‌گذاری اتباع این کشورها با ایران و در ایران است. این قانون، نقض صریح ماده 29 برجام است که ایفاد می‌دارد «اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات ‌متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهدات‌شان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد». در بخش دیگری از این نامه آمده است: هم‌اکنون برجام توسط آمریکا نقض شده است و هیأت دولت باید اقدامات خود در چارچوب برجام را متوقف سازد.


Page Generated in 0/0056 sec