printlogo


کد خبر: 151291تاریخ: 1394/10/13 00:00
ادامه تناقض‌گویی‌های دولت با اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور
یارانه غیرعقلانی است اما پرداخت می‌کنیم!
با نفت 30 دلاری از رکود خارج نمی‌شویم

گروه اقتصادی: مسؤولان دولتی باز هم اظهارات متناقض درباره یارانه نقدی را آغاز کردند. به گزارش «وطن‌امروز» مسؤولان دولتی انواع صفت‌های منفی را به یارانه نقدی نسبت می‌دهند اما نمی‌توانند خود را راضی کنند فکری اساسی درباره آینده این طرح انجام دهند. به عبارت بهتر آنها یارانه نقدی را یک وصله ناجور می‌دانند که اصلا دوست ندارند آن را از دست بدهند! حالا نوبت معاون اول رئیس‌جمهور است که یارانه نقدی را از نظر استدلال منطقی و عقلانی توجیه‌ناپذیر بداند اما در ادامه اعلام ‌کند که آن را قطع نمی‌کنند! معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزارت نیرو و وزارت نفت به عنوان 2 وزارتخانه مهم اقتصادی دولت بیشترین آسیب‌ها را از بحث هدفمندی یارانه‌ها دیدند، گفت: اینکه قیمت برق با هزینه صفر گاز یک رقمی درآید و باز هم کمتر از این رقم از مصرف‌کننده گرفته شود و دولت به مصرف‌کننده یارانه دهد با هیچ استدلال منطقی و عقلانی توجیه‌پذیر نیست و وزارت نیرو که برای تامین آب این همه گرفتاری دارد را در هدفمندی مجبور می‌کند که بخشی از هزینه‌های پرداخت یارانه نقدی را متقبل شود و صنعت برقی که حدود ۸ هزار میلیارد تومان کسری جاری دارد باید بخشی از مبلغ یارانه نقدی را فراهم کند؛ این مساله هیچ استدلال منطقی ندارد. جهانگیری خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه نقدی با استدلال اقتصادی نبوده بلکه با استدلال اجتماعی بوده و جز اینکه به دنبال افزایش محبوبیت‌شان بودند دستاورد دیگری نداشته است. وی افزود: چون مردم روی این پول حساب کردند و ما نسبت به مردم متعهد هستیم نتوانستیم تصمیم بگیریم یارانه نقدی را پرداخت نکنیم و اینکه مردم زندگی‌شان را براساس این مساله تنظیم کرده‌اند، ما این واقعیت اجتماعی را درک می‌کنیم و در تصمیم‌گیری‌های خود آن را لحاظ می‌کنیم. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم وزارت نیرو سالانه 3 هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از مبلغ یارانه نقدی را تأمین می‌کرد، گفت: در سال ۹۴ وزارت نیرو 2 هزار و ۲۰۰ تا 2 هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان باید برای تأمین یارانه نقدی پرداخت کند که در تلاشیم این مشکل وزارت نیرو در خلال برنامه ششم توسعه حل شود.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به بدهی‌های دولت به بخش خصوصی و... گفت: بدهی‌های این دولت بسیار بالاست و دولت به جاهای مختلف بدهی‌های متفاوتی دارد البته به طلبکاران و بخش خصوصی این امید را می‌دهیم که با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه و برنامه ششم مطالبات‌شان را در
2 سال آینده حل‌وفصل کنیم. وی با اشاره به کاهش قیمت نفت تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت، عربستان با کسری ۹۸ میلیارد دلاری بودجه روبه‌رو شده که این کسری را از سال‌های گذشته که درآمد بالایی از فروش نفت داشته جبران می‌کند اما در کشور ما و در دولت قبل نفت را ۱۰۰ دلار فروختند و اکنون حتی یک دلار هم برای این دولت ذخیره نگذاشتند و حالا با نفت ۳۰ دلاری عده‌ای می‌گویند چرا کشور را از رکود خارج نمی‌کنید. داشتن انصاف هم چیز خوبی است که خداوند داده است.
سال 95 «همه» یارانه نمی‌گیرند
با کاهش قابل توجه قیمت نفت، دخل و خرج دولت ناموزون شد و حتی پرداخت حقوق کارمندان دولت هم به مشکل خورد. در این بین اخباری از توقف پرداخت یارانه نقدی به شکل موجود از ابتدای سال ۹۵ به گوش می‌رسد.  خبرهایی که این روزها از وضع دخل و خرج دولت منتشر می‌شود حکایت از آن دارد که حساب و کتاب کابینه یازدهم به مشکل خورده و مهم‌ترین دلایل آن هم کسب درآمد ناکافی از محل نفت و مالیات است. به گزارش تسنیم، کاهش قیمت نفت از سال گذشته تاکنون بشدت درآمدهای ایران را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که برخی مقامات نفتی اعلام می‌کنند درآمد ماهانه نفت کشور از یارانه نقدی ماهانه هم کمتر شده است. در حال حاضر درآمد ماهانه نفتی کشور با صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به قیمت ۲۹ دلار، ماهانه در حد ۹۰۰ میلیون دلار می‌شود که با احتساب دلار ۳۶۰۰ تومانی، درآمد ریالی کل فروش نفت ۳۲۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که هزینه دولت بابت پرداخت یارانه نقدی در هر ماه به حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. آنچه مسلم است دولت یازدهم برای ادامه پرداخت نقدی یارانه‌ها در سال ۹۵ باید برنامه‌ای ویژه داشته باشد؛ البته هنوز مشخص نیست دولت چه برنامه‌ای برای ادامه پرداخت نقدی در سال آینده خواهد داشت و چه پیشنهادی را در این زمینه در قالب لایحه بودجه ۹۵ به مجلس ارائه خواهد کرد. اما این موضوع بارها از سوی دولتی‌ها اعلام شده که دولت توان پرداخت یارانه نقدی را ندارد و حتی از شب‌های پرداخت یارانه نقدی در هر ماه به عنوان شب مصیبت عظما هم یاد کرده‌اند. بنابراین مشخص نیست تکلیف ادامه پرداخت یارانه نقدی در سال آینده چه خواهد شد ولی آنطور که نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشوری اعلام کرده است: «اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها لزوماً به معنای افزایش قیمت حامل‌ها نیست و ما می‌توانیم با روند موجود ادامه دهیم اما نحوه توزیع منابع موجود را تغییر دهیم».همچنین نوبخت در جایی دیگر اعلام کرده است: «دولت تمایل ندارد هدفمندی یارانه‌ها به رویه‌ای که تاکنون اجرا شده، ادامه پیدا کند». وی گفته بود: «باید هدفمندی یارانه‌ها را در برنامه ششم ادامه دهیم اما این هدفمندی یارانه‌ها با آنچه از ابتدا اجرا شد، متفاوت خواهد بود. با وجود اصلاحاتی که در دولت یازدهم اعمال شده است، به‌خاطر شرایطی که در جامعه وجود دارد، هنوز موفق به اصلاح کامل نشده‌ایم». در تازه‌ترین اظهارنظرها هم محمدحسن پیوندی، معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه سال آینده برای اقتصاد کشور به دلیل بازی مصرف‌کنندگان با قیمت نفت خام سال بسیار سختی خواهد بود، گفته بود: با این حجم درآمد نفتی دولت توان پرداخت یارانه‌های نقدی را هم نخواهد داشت. بنابراین باید منتظر ماند و دید دولت در لایحه بودجه ۹۵ چه تصمیمی برای ادامه هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت نقدی یارانه‌ها گرفته است ولی از هم اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به وضع درآمدی، دولت برای سال آینده عزمی جدی به منظور حذف یارانه گروه‌های پردرآمد خواهد داشت.
 


Page Generated in 0/0057 sec