printlogo


کد خبر: 151298تاریخ: 1394/10/13 00:00
دادستان کل کشور با اشاره به پیگیری مدعی‌العموم درباره آلودگی هوا:
دولت و محیط‌زیست مسؤول هستند

گروه اجتماعی: دادستان کل کشور تاکید کرد مسؤولیت اصلی رفع آلودگی هوا برعهده دولت و سازمان محیط زیست است و ما هم به‌عنوان وظیفه خود از طریق سازمان بازرسی و سایر نهادها موضوع را دنبال می‌کنیم. به گزارش «وطن امروز»، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور در حاشیه نشست پلیس فتا با قضات رسیدگی‌کننده به پرونده‌های جرائم رایانه‌ای و اینترنتی درباره بحث آلودگی هوا اظهار داشت: هوای مناسب برای شهروندان یک حق عمومی است و حق مردم است که هوای سالم داشته باشند.
وی با بیان اینکه هوای آلوده تضییع حقوق عمومی مردم است، یادآور شد: ما در جایگاه قضایی پیگیر این موضوع هستیم که آیا مدیران مربوط در بحث مبارزه با آلودگی هوا به وظایف خود درست عمل کرده‌اند یا خیر.
ورود دادستانی به موضوع آلودگی هوا
حجت‌الاسلام رئیسی همچنین بیان داشت: به‌عنوان دادستانی در جایگاه مدعی‌العمومی هوای پاک و سالم را حق همه شهروندان می‌دانم و با کسانی که هوا را آلوده کردند برخورد می‌شود.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در فضای رسانه‌ای سازمان محیط زیست می‌گوید شهرداری‌ها باید پیگیر باشند. دور از هر فرافکنی می‌خواهم بگویم همه مسؤول هستیم، این موضوع به یک شخص خاص مربوط نیست و هر کسی درباره حفظ محیط زیست مسؤولیت دارد.
دولت مسؤول اصلی آلودگی هوا
دادستان کل کشور تاکید کرد: البته مسؤولیت اصلی برعهده دولت و سازمان محیط زیست است و ما هم به‌عنوان وظیفه خود از طریق سازمان بازرسی و سایر نهادها موضوع را دنبال می‌کنیم. وی در ادامه با اشاره به موضوع مدیریت فضای سایبری عنوان کرد: فضای سایبر باید برای کسانی که قصد دارند امنیت روانی و اخلاقی جامعه را مختل کنند ناامن شود.
جرائم سایبری در هر
12 ثانیه یک قربانی می‌گیرد
دادستان کل کشور افزود: پیشرفت در این حوزه باید توأم با پیشبرد امنیتی، سالم‌سازی و حفظ امنیت باشد، به همین منظور راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات امری ضروری است. وی با اشاره به آمارهای جهانی درباره ناامنی‌های فضای سایبر گفت: امروزه ناامنی‌های فضای سایبر در دنیا به حدی است که هر 12 ثانیه جرائم سایبری یک قربانی می‌گیرد و این موضوع ضرورت حساسیت از سوی دست‌اندرکاران را نشان می‌دهد.
رئیسی با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت در فضای مجازی عنوان کرد: دسترسی به اطلاعات آن هم به طور آسان و سهل امری قابل قبول است و اگر سخن از حفظ سلامت و امنیت به میان می‌آید نگاه‌ها ابتدا به مدیران وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت‌هاست.
وی ادامه داد: اولین اقدامات پیشگیرانه در این باره به حوزه مدیران در زیرمجموعه فناوری ارتباطات و اطلاعات مرتبط است و تلاش آنها برای جرم‌زدایی امری
ضروری است.
شروط فعالیت شبکه‌های اجتماعی در کشور
دادستان کل کشور با تاکید بر ضرورت پایبندی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به مقررات اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی فعال در کشور باید پایبند به مقررات باشند و شبکه‌ای بدون توجه به مقررات نمی‌تواند در کشور  فعال باشد، پایبندی به مقررات باید یک اصل برای شبکه‌های اجتماعی باشد.
رئیسی افزود: در کشورهای دیگر هم اینگونه است که شبکه‌های اجتماعی اگر امنیت را به مخاطره بیندازند فیلتر می‌شوند و حتی در کشورهای غربی این موضوع به وفور دیده می‌شود.
لزوم تلاش بیشتر دولت برای ایجاد امنیت مجازی
دادستان کل کشور خطاب به دولت بیان داشت: وزارت اطلاعات و مجموعه دولت برای ایجاد امنیت و حفظ آن و همچنین سلامت فضای مجازی تلاش بیشتری کنند، به علاوه به‌روزرسانی قوانین و همچنین توسعه زیرساخت‌ها در این باره امری ضروری است که خود رهبری نیز بارها به این موضوع تاکید کردند. وی ادامه داد: نسبت به سلامت این فضا و همچنین بهره برداری در مقابل هجوم‌ها باید پیگیری‌ها و پیش‌بینی‌های لازم انجام شود، علاوه بر این تقویت پلیس فتا با وجود همه تلاش‌های انجام شده امری ضروری است. رئیسی با اشاره به ضرورت توسعه در زیرساخت‌ها تصریح کرد: توسعه در زیرساخت باید همراه با تامین امنیت داده‌ها باشد به همین منظور مدیریت فضای مجازی یک امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر است که اگر به آن توجه لازم صورت نگیرد تلخی‌هایی را به همراه دارد.


Page Generated in 0/0054 sec