printlogo


کد خبر: 151301تاریخ: 1394/10/13 00:00
رئیس سازمان حج و زیارت خبرداد
صدور حکم 2 مأمور خاطی عربستان
پیگیری حقوقی فاجعه منا برعهده وزارت امور خارجه است

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح آخرین اقدامات درباره مفقودان منا و همچنین ثبت‌نام‌کنندگان تمتع از صدور حکم 2 مأمور خاطی عربستان خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، سعید اوحدی رئیس سازمان حج درباره اعزام زائران به عتبات عالیات، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و مذاکره با مقامات عراقی، قرار است از سال آینده صدور ویزا حداقل 2 ماه زودتر آغاز شود تا با مشکلی مانند امسال مواجه نشویم. رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از اعزام زائران در اربعین سال آینده به صورت کاروانی خبر داد و افزود: براساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور، از سال آینده اعزام زائران اربعین به صورت کاروانی انجام می‌شود تا با اتفاقی که امسال در مرز مهران افتاد، دیگر روبه‌رو نشویم.
وی به ثبت‌نام عتبات نوروزی اشاره کرد و یادآورشد: اواسط بهمن‌ماه شرایط ثبت‌نام، اعلام و ۲۳ اسفندماه نیز ثبت‌نام‌های نوروزی آغاز می‌شود.
احتمال ازسرگیری اعزام زائران به سوریه
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره اعزام زائران به سوریه اظهار داشت: مدتی قبل هیات سوری وارد کشور شده و براساس مذاکره‌های انجام شده و پیروزی‌های سوریه، امیدواریم اعزام زائران به سوریه بزودی آغاز شود و ظرف 2 هفته آینده پیوست امنیتی براساس تفاهمنامه کارشناسی‌شده سازمان حج، تنظیم می‌شود و پس از آن نیز با کمک دستگاه‌های نظارتی، شاهد ازسرگیری اعزام زائران به سوریه خواهیم بود. اوحدی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با هماهنگی با شورای امنیت ملی بتوانیم اعزام‌های نوروزی به سوریه را در دستور کار قرار دهیم.
سرنوشت نامعلوم 3 قربانی فاجعه منا
رئیس سازمان حج و زیارت به آخرین وضعیت جان‌باختگان و مفقودان حادثه منا نیز اشاره کرد و بیان داشت: از ۴۶۱ نفر آمار قطعی جان‌باختگان فاجعه منا تا این لحظه فقط 3 نفر مفقود هستند که هنوز وضعیت آنها مشخص نشده و امیدواریم طی این هفته بتوانیم هویت آنها را نیز شناسایی کنیم. به گفته اوحدی، پیکر ۱۳ نفر از جان‌باختگان حادثه منا تا سه‌شنبه به کشور منتقل می‌شود.
وی از پیگیری حقوقی جان‌باختگان و مجروحان حادثه منا توسط وزارت امور خارجه خبر داد و تصریح کرد: وضعیت حقوقی و پیگیری غرامت این افراد توسط معاونت کنسولی وزارت امور خارجه ادامه دارد که امیدواریم دولت سعودی با همکاری وزارت امور خارجه تصمیم منطقی در زمینه استیفای حقوق حادثه‌دیدگان منا انجام دهند. اوحدی همچنین از وزارت امور خارجه درخواست کرد تا مجموعه مشخصی را در این وزارتخانه برای پاسخگویی به بستگان افرادی که در فاجعه منا دچار مشکل شده‌اند، ایجاد کند تا آنها دچار سردرگمی نشوند.
صدور حکم 2 مأمور خاطی عربستان
رئیس سازمان حج و زیارت از صدور حکم 2 مأمور خاطی عربستان خبر داد و اظهار داشت: بزودی این حکم به قوه‌قضائیه ابلاغ خواهد شد و پس از آن، درباره ازسرگیری اعزام زائران به عمره مفرده تصمیم‌گیری خواهد شد. وی تصریح کرد: از میان 6 میلیون و ۵۰۰ هزار ثبت‌نام‌شده عمره از سال گذشته تاکنون ۱۸ هزار نفر انصراف دادند اما از میان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت‌نام شده تمتع تا این لحظه حتی یک نفر نیز انصراف نداده است چون فریضه حج واجب است و برخی به دنبال این بودند که فلسفه حج را زیر سوال ببرند.


Page Generated in 0/0054 sec