printlogo


کد خبر: 151303تاریخ: 1394/10/13 00:00
آوای شهر

باد و باران پایتخت را نجات داد
تداوم 3 هفته‌ای آلودگی هوای پایتخت و شرایط ناسالم غلظت آلاینده‌ها که در سایه نبود اقدامات جدی دولت مجال یکه‌تازی در آسمان را به دست آورده بود سرانجام مغلوب بارش 2روزه باران و وزش باد شد. تغییرات جوی و نزولات آسمانی توانست برای مدتی از سنگینی سینه تهران بکاهد و شاخص آلودگی را به عدد 58 برساند. محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در این باره به مهر گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در ۲۴ ساعت  منتهی به ساعت ۱۱ روز شنبه در وضعیت سالم قرار گرفت. رستگاری افزود: شاخص آلودگی هوای تهران در این بازه زمانی ۵۸ بوده است. به گفته رستگاری، در این مدت شاخص منواکسیدکربن پاک (۲۹)، ازن پاک (۲۷)، دی اکسید نیتروژن پاک (۵۰)، دی اکسید گوگرد پاک (۲۶)، ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون پاک (۳۰) و ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون سالم (۵۸) بوده است.گفتنی است، پدیده وارونگی در تهران طی مدت بیش از 2 هفته گذشته باعث شده بود هوای تهران هر روز در وضعیت ناسالم باشد. کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا در این مدت چندین بار تشکیل جلسه داد و تصمیم‌هایی همچون منع فعالیت معادن، تشدید طرح زوج و فرد و منع فعالیت‌های ورزشی را در این زمینه اتخاذ کرد.
بازگشت زودهنگام آلودگی‌ها
همچنین محمدمهدی عشقی، رئیس اداره پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی استان تهران، از بازگشت دوباره آلودگی به آسمان تهران خبر داده است. به گفته رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان تهران، تا اواخر هفته شاهد پایداری هوا خواهیم بود و به نظر می‌رسد در روزهای اواسط هفته آینده بویژه یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه پایداری هوا و افزایش آلودگی جوی را در کلانشهر تهران داشته باشیم.

برنامه‌های کوتاه‌مدت در کاهش آلودگی هوا تأثیر ندارد
«برنامه‌های کوتاه‌مدت در کاهش آلودگی هوای تهران تاثیری ندارد و باید به این موضوع به صورت ویژه پرداخته شود و در اولویت نخست قرار گیرد.» به گزارش«وطن امروز»، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب گفت: قوانین کوتاه‌مدت از جمله تعطیلی چند روزه معادن شن و ماسه در آلودگی هوا تاثیری ندارد و هنر این است که این معادن برای همیشه تعطیل شوند که بعضی از آنها برخلاف قانون عمل می‌کنند و پروانه کار بعضی معادن شن و ماسه 15 سال است که تمام شده اما به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به گفته وی، وزارت صنایع در زمینه معادن شن و ماسه کوتاهی می‌کند، باید جلوی فعالیت معادنی که پروانه آن ابطال شده است را بگیرد و در این باره به استاندار تهران نیز نامه نوشته شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه برنامه‌های کوتاه‌مدت در کاهش آلودگی هوای تهران تاثیری ندارد، عنوان کرد: آلودگی هوا در انسان و نسل‌های آینده تاثیر بسیار جدی دارد و باید به این موضوع به صورت ویژه پرداخته شود و در اولویت نخست قرار گیرد. وی تصریح کرد: پیشنهاد داده‌ایم 20 هزار طرح ترافیک کاسته شود و به صورت روزانه فروخته شود و به تعداد اصلی کارت‌های طرح ترافیک اضافه نشود.

3 بیمارستان در پایتخت پلمب شد
رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران از پلمب 3 مرکز درمانی در تهران به دلیل تخلف از شیوه‌های استاندارد امحای پسماند خبر داد.محمدحسین بازگیر، رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران درباره آخرین وضعیت مراکز درمانی که برای امحای زباله و پساب خود دچار مشکل هستند، گفت: ما در گذشته ۲۰ مرکز متخلف را به مراجع قضایی معرفی کردیم که برای برخی از آنها حکم قضایی صادر شد و برخی نیز مشکل خود را حل کردند یا برنامه زمانبندی برای رفع مشکل خود ارائه دادند. در روزهای گذشته نیز دوباره 5 واحد متخلف جدید را به دستگاه قضایی معرفی کردیم. وی به ایلنا بیان داشت: از میان ۲۰ مرکز درمانی که به مراجع قضایی معرفی شده بود، 3 واحد پلمب شد و برای مدیران 3 مرکز نیز محکومیت‌هایی صادر شد. رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران با بیان اینکه 7هزار واحد درمانی در شهر تهران وجود دارد، افزود: امحای پسماند و پساب این مراکز، موضوع بسیار مهمی است، بنابراین در حال انجام توافقی سه‌جانبه میان محیط‌زیست، وزارت بهداشت و شهرداری تهران برای برنامه‌ریزی جامع درباره این موضوع هستیم.


Page Generated in 0/0060 sec