printlogo


کد خبر: 151384تاریخ: 1394/10/14 00:00
آیت‌الله‌العظمی سیستانی جنایت سعودی‌ها در اعدام شیخ نمر را محکوم کرد
خیزش فداییان نمر در عربستان

گروه بین‌الملل: آیت‌الله نمر باقرالنمر، رهبر شیعیان عربستان شنبه اعدام شد. بعضی‌ها می‌گفتند با شمشیر؛ معلوم نیست! همچنان که مکان دفن این روحانی عالی‌قدر معلوم نیست. محمد النمر، برادر شیخ نمر گفت: شیخ نمر به همراه دیگر کسانی که روز گذشته دولت عربستان آنها را اعدام کرده بود، دفن شده است. وی گفت: از مسؤولان امنیتی عربستان با ما تماس گرفتند و گفتند پیکر شهدا را در یک قبرستان مسلمانان دفن کرده‌اند و پیکرهای آنها به خانواده‌های‌شان تحویل داده نمی‌شود. محمد نمر این پیام را در توئیتر خود منتشر کرده و گفته است خانواده وی در مراسم تدفین حضور نداشته‌اند.
 تداوم تظاهرات شیعیان عربستان
از صبح شنبه همزمان با انتشار بیانیه وزارت کشور عربستان درباره اعدام آیت‌الله النمر، اوضاع شهرهای شیعه‌نشین استان الشرقیه عربستان بویژه القطیف، ناآرام شده است. منابع آگاه در عربستان گزارش دادند هزاران نفر از مردم شرق عربستان شنبه‌شب در محکومیت اعدام رهبر شیعیان این کشور در مناطق مختلف الشرقیه تظاهرات کردند. به گزارش این منابع، این تظاهرات از منطقه العوامیه آغاز شد و معترضان در آن بر ضرورت عکس‌العمل فوری علیه این جنایت تاکید کردند. معترضان به اعدام شیخ باقر النمر در شهر قطیف واقع در شرق عربستان همچنین یک دستگاه اتوبوس را به آتش کشیدند. با توجه به انتشار تصاویر کاروان خودروهای زرهی که شنبه راهی قطیف بوده‌اند، احتمال حمله نیروهای امنیتی به معترضان وجود دارد. همزمان گروهی با نام «فداییان النمر» در پی اعدام شیخ نمر اعلام کرد عربستان و آل‌سعود را به آتش خواهد کشید. برخی منابع گفتند فداییان النمر گروهی مسلح در عربستان شامل
300 نظامی آموزش دیده هستند که تحت تعقیب دستگاه امنیتی سعودی قرار دارند.
خون شیخ نمر ظالمانه ریخته شد
 آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان عراق نیز اقدام عربستان سعودی در اعدام شیخ نمر باقر النمر را محکوم کرد: با تاسف و تاثر شدید، خبر شهادت جمعی از برادران مومن خود در منطقه را که خون‌های پاک آنها از روی ظلم و خصومت به زمین ریخته شد دریافت کردیم که در میان آنها، نام دانشمند مرحوم شیخ نمر النمر نیز دیده می‌شود. در ادامه این پیام آمده است: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و به همه شما بویژه خانواده‌های این افراد، تسلیت می‌گوییم و از خداوند قادر و متعال مسألت داریم این شهدا را با رحمت خود به آرامش برساند و آنها را با اولیاء‌الله و پیامبر اکرم(ص) و خاندان پاکش مشحور کند و به خانواده‌ها و بازماندگان آنها صبر و آرامش عطا کند که هیچ قدرت و قوه‌ای بالاتر از خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست.
حمایت الازهر از جنایت سعودی‌ها
در پی اعدام شیخ نمر باقر النمر، برخی شیوخ الازهر از این اقدام اعلام حمایت کردند. شیخ فوزی زفزاف، عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی در الازهر در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت: آنچه کشور برادر ما «عربستان» انجام داد به اجماع (اتفاق آرا) اجرا کردن شرع خداوند بود. وی افزود: کشتن یک انسان جنایتی است که از سوی خداوند به جز در موارد حق، حرام اعلام شده است و آنچه عربستان انجام داد در درجه اول اجرا کردن شرع خداوند بود و در درجه بعدی بر حاکمان امر واجب است امنیت شهروندان خود را حفظ و از املاک آنها حمایت کنند. محمدنجیب عوضین، دیگر عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر در این باره گفت: حکم اعدام
47 تروریست - به تعبیر وی - در عربستان گامی جالب و بازدارنده بود و بدان معناست که اجرای قصاص علیه تمام کسانی که امنیت بلاد مسلمانان را تهدید می‌کنند، فوری خواهد بود؛ بویژه اینکه این احکام پیش از اجرا شدن به صورت دقیق و بعد از 3 بار بررسی قضایی اجرا شد. وی نیز احکام اجرا شده را مصداق اجرایی کردن احکام خداوند و شرع آن خواند.
شکاف در شورای خلیج فارس برسر شهادت شیخ نمر
واکنش‌های اعضای شورای همکاری در قبال اعلام خبر اعدام شیخ نمر توسط آل‌سعود متفاوت بود؛ امارات و بحرین رسما از این اقدام عربستان حمایت کردند اما کویت، قطر و عمان فعلا سکوت اختیار کرده‌اند. طبق گزارش خبرگزاری رسمی امارات، عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات در واکنش به اعدام شیخ نمر گفت ابوظبی همراهی کامل خود را با عربستان در قبال تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی - به تعبیر وی- اعلام می‌کند. از سوی دیگر خبرگزاری رسمی بحرین «بنا» نیز با انتشار بیانیه‌ای از سوی دولت این کشور اعلام کرد بحرین همبستگی کامل خود را با عربستان سعودی اعلام می‌کند.
ابراز خشم علیه آل‌سعود از لندن تا کشمیر
طی 2 روز اخیر پس از انتشار خبر شهادت آیت‌الله نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه به دست حاکمان سعودی، هزاران تن از مسلمانان در کشورهایی نظیر انگلیس، لبنان، پاکستان، بحرین، ایران و عربستان خشم خود را در اعتراض به این جنایت آل‌سعود نشان دادند.


Page Generated in 0/0061 sec