printlogo


کد خبر: 151392تاریخ: 1394/10/14 00:00
استقبال کم از طرح خرید اعتباری و تولیدکنندگان منتظر
بازار لوازم خانگی هر روزراکدتر از دیروز!

گروه اقتصادی: بازار لوازم خانگی درحالی در انتظار اجرایی شدن طرح خرید کالای ایرانی برای بازگرداندن رونق و افزایش خرید مردم است که همچنان این بازار اساسی به رکود 2 سال اخیر خود ادامه می‌دهد و «کمبود تقاضا» به عنوان معضلی جدی در آن مطرح است. آخرین بررسی‌ها از بازار لوازم خانگی و فروشندگان این لوازم نشان می‌دهد همچنان کمبود تقاضا، اصلی‌ترین دغدغه این صنف است و اغلب از آن به‌عنوان معضل جدی یاد می‌کنند، چراکه به گفته خودشان «حتی تخفیف در برخی برندها هم نتوانسته مشتری جذب کند و در بازار فعلی که طرح کارت اعتباری هم بلاتکلیف مانده، پرنده پر نمی‌زند».  یکی از فروشندگان لوازم خانگی با ابراز نارضایتی از وضعیت فروش می‌گوید: «3 سال اخیر میزان تقاضا شیبی نزولی داشته و تقاضا برای لوازم خانگی روز به روز پایین‌تر آمده است». او دلیل اصلی این مساله را پایین آمدن قدرت خرید و بالا رفتن نرخ ارز عنوان می‌کند. از سوی دیگر هم دولت مدتی پیش بسته‌ای را تحت عنوان «بسته تسریع رونق اقتصادی» برای مقابله با رکود و ایجاد رونق در فضای اقتصادی برای 6 ماه طراحی کرد؛ بسته‌ای که 2 بخش اصلی برای آن تعریف شد.  وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو و کارت اعتباری 10 میلیون تومانی برای خرید کالای ایرانی. بخش اول خیلی زود به سرانجام رسید.  اما بخش دوم که در هاله‌ای از ابهام مانده، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره آن مطرح می‌شود.  با وجود آنکه اواخر آذرماه مسؤولان دولت وعده اجرای طرح کارت اعتباری برای خرید کالای ایرانی را دادند و دستورالعمل آن هم به بانک‌ها ابلاغ شد اما عملا هنوز این اتفاق نیفتاده است.   به گزارش ایسنا، موضوع اضافه شدن لیست کالاهای خارجی و اعتراض تولیدکنندگان داخلی نسبت به آن و همچنین کاهش تعداد اقساط به 12 ماه برای بازپرداخت وام از جمله چالش‌ها و اختلافاتی بود که سر راه اجرای این طرح در روزها و هفته‌های اخیر قرار گرفت. در این میان اما فروشندگانی هستند که چندان نسبت به این موضوع خوش‌بین نیستند.  به گفته آنها «به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم و نبود توانایی در پرداخت اقساط وام، استقبال چندانی از این طرح صورت نمی‌گیرد و اگر هم استقبال شود رونقی در بازار ایجاد نخواهد کرد».
ورشکستگی در راه است!
رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه رکود تولید را قفل کرده است، گفت: ورشکستگی تولیدکنندگان لوازم خانگی از اواخر اسفند یا اوایل فروردین‌ماه آغاز خواهد شد. محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه بازار لوازم خانگی هیچ تغییری نسبت به ماه‌های گذشته نداشته است، گفت: بازار در روزهای فعلی همانند روزهای قبل از ماه‌های محرم و صفر شاهد هیچ تغییری نبوده است و مردم نیز کمتر برای خرید لوازم خانگی به بازار مراجعه می‌کنند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی افزود: البته نمی‌توان بخش عمده‌ای از این عدم استقبال مردم از خرید لوازم خانگی را مربوط به کارت‌های اعتباری خرید دانست اما به هر حال وعده دولت برای ارائه این کارت‌ها به کارمندان و اقشار مختلف در تعمیق رکود بازار موثر بوده است.  وی تصریح کرد: در سنوات گذشته خرید برخی کالاهای مورد نیاز مردم برای فصل تابستان از دی‌ماه توسط فروشندگان صورت می‌گرفت به نحوی که فروشندگان با خرید از تولیدکنندگان این کالاها را برای تابستان ذخیره‌سازی می‌کردند اما تا این لحظه هیچ قرارداد جدیدی منعقد نشده است.  وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد از اواخر اسفند یا اوایل فروردین‌ماه سال ۹۵ بسیاری از واحدهای تولیدی به طور رسمی ورشکستگی خود را اعلام کنند، چرا که مشتری برای خرید محصولات‌شان ندارند و بازار هم رقابتی نیست.  رئیس اتحادیه لوازم خانگی تصریح کرد: به دلیل تعمیق رکود، بسیاری از واحدهای تولیدی نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و البته شاید این رکود از یک جنبه هم مورد توجه باشد و آن از رده خارج کردن واحدهای تولیدی غیررقابتی و کوچک است.
انصراف از دریافت کارت خرید 10 میلیونی
راکد ماندن اجرای طرح خرید اعتباری رکود در بازار لوازم‌خانگی را بیشتر کرده و شرایط سخت آن حتی باعث شده گروه‌هایی از دریافت کارت 10 میلیونی انصراف دهند.  بدین ترتیب از یک طرف همه منتظر اجرای این طرح و کاهش قیمت و تخفیف‌ها در بازار لوازم خانگی هستند و از طرف دیگر این طرح اجرا نمی‌شود!  چندی پیش محمدرضا دیانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز درباره سرنوشت طرح کارت 10 میلیونی خرید لوازم خانگی ایرانی به نسیم گفته بود: این طرح متأسفانه پس از این همه مدت هنوز اجرایی نشده است، اولین جایی که قرار بود این طرح به مرحله اجرا دربیاید بخش فرهنگیان بود که متأسفانه اتحادیه تعاونی فرهنگیان نیز انصراف خود از این طرح را اعلام کرد. وی ادامه داد: آنها دلیل این انصراف را عدم استقبال فرهنگیان دانستند، زیرا اقساط سنگین و 12 ماهه است بنابراین بسیاری از افراد توان پرداخت این اقساط را ندارند. دیانی تأکید کرد: باید منتظر ماند و دید در نهایت نتیجه و سرنوشت این طرح چه خواهد شد، چنانچه اشخاص دیگر نیز از این طرح استقبال نکنند بدون شک اجرای این طرح موفقیت‌آمیز نخواهد بود.  رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: ما امیدواریم مسؤولان درباره اقساط تعیین شده برای این طرح تجدیدنظر کنند و تعداد اقساط را به حداقل 18 قسط افزایش دهند.  وی اظهار داشت: اسامی مکان‌ها از سوی تولیدکنندگان اعلام شده و برای هر برند تعداد زیادی فروشگاه معرفی شده اما مشکل معرفی و تعیین این فروشگاه‌ها نیست بلکه در حقیقت اجرای این طرح همچنان متوقف مانده و عملیاتی نشده است در صورتی که طرح کارت اعتباری، فرصت خوب خرید کالاهای ایرانی برای مردم است. با توجه به شرایط سخت کارت اعتباری پیش‌بینی می‌شود انصرافی‌های این طرح بیشتر شوند.
 


Page Generated in 0/0055 sec