printlogo


کد خبر: 151405تاریخ: 1394/10/15 00:00
دولت سعودی روابط دیپلماتیک و تجاری خود با ایران را قطع کرد
به جهنم
خبری که ظریف باید می‌داد را جبیر گفت!

گروه سیاسی: به‌رغم اینکه دولت و نیروهای نظامی ایران هیچ نقشی در ماجرای ورود مردم به سفارت آل‌سعود در تهران نداشتند اما حکومت سعودی که طی 2 سال گذشته انواع اقدامات ضدایرانی، از انفجار سفارت ایران در بیروت تا آزار نوجوانان و کشتار زائران ایرانی را انجام داده، در واکنش به این اقدام مردمی در ایران، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد! به گزارش «وطن امروز»، عادل الجبیر که در همین مدت کوتاه رسیدن به جایگاه وزارت خارجه سعودی‌ها به یک چهره ضدایرانی مشهور شده است، یکشنبه‌شب با تدارک یک کنفرانس خبری با پخش زنده تلویزیونی، رسما اعلام کرد کشورش روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرده و دیپلمات‌های ایرانی 48 ساعت وقت دارند خاک سعودی را ترک کنند.  وزیر خارجه سعودی‌ها در این نشست خبری درباره ماجرای سفارت این کشور در تهران مدعی شد نیروهای انتظامی ایران هیچ تلاشی برای جلوگیری از ورود به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند.  وزیر خارجه سعودی سپس با بیان اینکه این اتفاق به شورای امنیت گزارش شده است، گفت: ما روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع می‌کنیم. جبیر همچنین از هیأت دیپلماسی ایرانی خواست ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند. وزیر خارجه سعودی‌ها که چندی پیش گفته بود کشورش از همه امکانات سیاسی، اقتصادی و امنیتی علیه ایران استفاده خواهد کرد، این بار نیز گفت: آماده مقابله با ایران هستیم. وی همچنین مدعی شد ایران از سران القاعده حفاظت و از تروریسم حمایت و اقدام به قاچاق اسلحه برای آنها می‌کند. جبیر درباره وضعیت دیپلمات‌های سعودی در ایران نیز گفت آنها یکشنبه‌شب خاک ایران را ترک کرده و وارد دوبی شدند. البته این تنها واکنش سعودی‌ها به ماجرای سفارت نبود. از صبح دیروز منابع خبری از رایزنی گسترده سعودی‌ها با بحرین و امارات عربی متحده برای قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران خبر دادند. ساعاتی بعد البته این موضوع نمود عینی یافت چراکه بحرین، جزیره‌ای که حاکم آن توسط شاه سعودی انتخاب می‌شود و پس از خیزش عمومی مردم این جزیره در سال 2011 امنیت آن توسط نظامیان آل‌سعود تامین می‌شود نیز از قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران خبر داد. وزارت خارجه بحرین با صدور بیانیه‌ای در حمایت از عربستان‌سعودی، قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران را اعلام کرد و به دیپلمات‌های ایرانی 48 ساعت وقت داد خاک این کشور را ترک کنند. وزارت خارجه بحرین همچنین اعلام کرد دفاتر دیپلماتیک این کشور در ایران بسته خواهد شد. امارات عربی متحده نیز دیروز اعلام کرد سطح روابط خود با ایران را از سفیر به کاردار کاهش خواهد داد. بر این اساس حجم و فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در امارات محدود خواهد شد. از سوی دیگر سودان نیز که طی 2 سال اخیر به عربستان‌سعودی نزدیک شده است، در حمایت از عربستان‌سعودی، سفیر ایران را اخراج کرد! جیبوتی نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد! این موضوع حاکی از رایزنی مستمر دستگاه دیپلماسی آل‌سعود با این کشورها بوده است.  
آل‌سعود نابخرد، جاهل و بدوی است
 نخستین واکنش رسمی در ایران به قطع روابط دیپلماتیک از سوی سعودی، توسط حسین
جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار شد.  جابر انصاری در نشست خبری با اهالی رسانه گفت: واقعیت این است که دولت عربستان‌سعودی حیات و منافع خودش را متاسفانه در ایجاد درگیری و افزایش تنش در منطقه می‌داند و در سالیان اخیر مستمرا سیاست‌ها و اقداماتی را در این جهت انجام داده که تمام این سیاست‌ها به افزایش درگیری‌ها در منطقه منجر شده است.  به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: ادامه اقدامات مبتنی بر این سیاست‌های ناپخته، غیرمنطقی و منطق جاهلی و بدویت جز به شکستی در پی شکستی دیگر برای عربستان‌سعودی منجر نخواهد شد. ایران در مسیر تنش‌آفرینی که مطلوب عربستان‌سعودی است حرکت نمی‌کند و هیچ نیاز و دلیلی برای تنش‌آفرینی و ایجاد درگیری برای خود در زمینه سیاست‌های داخلی و خارجی احساس نمی‌کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: اقدام دولت عربستان هم هنگامی اتفاق افتاده که همه امور تحت کنترل بوده و هیچگونه تهدیدی متوجه دیپلمات‌های سعودی نبوده است. دولت عربستان بیشتر به دنبال بهانه‌جویی برای ادامه سیاست‌های نابخردانه خود در جهت افزایش تنش در منطقه است. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه نیز در این‌باره موضع‌گیری کرد و گفت: عربستان‌سعودی با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجل دینی سرپوش بگذارد.
ایران از لوث سعودی پاک شد
در ایران روز گذشته افکار عمومی همانگونه که از ماجرای سفارت سعودی استقبال کردند، نسبت به قطع رابطه این کشور با ایران نیز واکنش مثبت نشان دادند. در ایران از 2 سال قبل یک موج نفرت عمومی از خاندان سعودی ایجاد شده و متاسفانه این دولت ایران بوده است که بی‌توجه به این واقعیت و حس انزجار عمومی، همواره نسبت به آل‌سعود رفتاری منفعلانه داشته است. آل‌سعود اکنون در حالی به خاطر ماجرای سفارت با ایران قطع رابطه کرده و دوستانش را نیز ترغیب به کاهش روابط با ایران کرده است که در 2 سال گذشته سعودی‌ها اقدامات به مراتب شدیدتری نسبت به ماجرای سفارت آل‌سعود در تهران، علیه مردم ایران انجام داده‌اند. از انفجار سفارت ایران در بیروت تا توطئه نفتی و کاهش 80 دلاری نفت در ازای هر بشکه، از تشکیل و تجهیز اشرار تکفیری در شرق ایران و حمایت‌های همه‌جانبه برای عملیات تروریستی در خاک ایران گرفته تا آزار و اذیت جنسی شهروندان ایران و رفتار غیرانسانی و جاهلی آنها در قبال قربانی شدن 500 زائر ایرانی در منا، هر کدام به اندازه‌ای حاوی توهین و بی‌نزاکتی علیه مردم ایران بود که می‌توانست باعث قطع رابطه از جانب ایران شود. با این حال اما متاسفانه دولت ایران رفتاری منفعلانه در قبال آل‌سعود اتخاذ کرد. حتی پس از ماجرای ورود به سفارت نیز به‌رغم آنکه حسن روحانی پیام شدیداللحنی علیه عوامل ورود به سفارت منتشر کرد و تعدادی از آنها نیز دستگیر شدند اما رایزنی‌ها با آل‌سعود به نتیجه نرسید زیرا آنها از قبل تصمیم خود را گرفته بودند. به عبارتی تصمیمی که جواد ظریف باید اعلام می‌کرد، در ریاض و توسط جبیر اعلام شد تا سعودی‌ها تلاش کنند تا حدودی ناکامی‌های خود در سوریه و یمن را جبران کنند!


Page Generated in 0/0068 sec