printlogo


کد خبر: 151422تاریخ: 1394/10/15 00:00
وزیر سابق بهداشت عنوان کرد
تأکید بر گسترش طب سنتی در کشور

گروه اجتماعی: در ژاپن ۸۰ درصد از خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارد.
به گزارش تسنیم، محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر سابق بهداشت با بیان این مطلب، در تبیین فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره تمدن نوین اسلامی در حوزه پزشکی اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) فرمایشات متعددی درباره تمدن نوین اسلامی داشتند. ایشان می‌فرمایند؛ استکبار همه چیز استعماری دارد؛ طب استعماری، فرهنگ استعماری و...؛ آنها می‌خواهند ما وابسته باشیم؛ اگر ما می‌خواهیم واقعاً مستقل شویم باید اندیشه خود را عوض کنیم، زیرا آن چیزی که استکبار به‌عنوان یک پدیده استعماری به ما می‌دهد ما را هرروز وابسته‌تر می‌کند و راه نجات از وابستگی‌ها، اصلاح اندیشه و فکر است و تنها صحبت کردن کافی نیست. وزیر سابق بهداشت گفت: در اوایل دولت نهم، چند دانشکده طب سنتی تأسیس شد و کمتر از 100 متخصص یا PhD طب سنتی تربیت شدند، اگرچه وجود این تعداد برای مطالعات تحقیقی بسیار ضروری است اما برای تأمین طب سنتی که باید سبک زندگی را اصلاح و منویات رهبری را اجرا کند، کافی نیست. در واقع، طب اسلامی - ایرانی که بخواهد سبک زندگی را اصلاح کند باید به‌صورت گسترده از خانواده، مدارس و دانشگاه‌ها شروع و جدی‌تر پیگیری شود و باید پزشکان و پیراپزشکان بیشتری به مبادی طب سنتی آشنا شوند.
وی متذکر شد: بر هیچکس پوشیده نیست که کارتل‌های دارو و تجهیزات در دنیا، طب را تجاری کرده‌اند؛ درمان به‌قدری گران شده است که هیچ کشور ثروتمندی قادر به تأمین تمام منابع مورد نیاز براساس یافته‌های علمی نیست، بنابراین مبتکران طب نوین سال‌هاست به طب سنتی روی آورده‌اند و  بیش از 80 درصد در مراحل اولیه از طب سنتی که آنها طب مکمل می‌نامند، استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: بنابراین ما به طب جامعی احتیاج داریم که تلفیقی از طب سنتی و نوین باشد، البته بعد از فرمایشات رهبری در مشهد در سال 91 و در ابتدای سال 92، در مدت کوتاهی معاونت طب سنتی جهت ساماندهی این امر در کشور ایجاد شد.


Page Generated in 0/0073 sec