printlogo


کد خبر: 151444تاریخ: 1394/10/15 00:00
شهید نمر و خانواده‌اش زیربار درخواست عفو از سعودی‌ها نرفته ‌بودند
سرکوب خونین تظاهرات قطیف

گروه بین‌الملل: با وجود سانسور گسترده تحولات و اعتراضات داخلی عربستان در رسانه‌های این کشور، ولی گزارش منابع خبری از مناطق شیعه‌‌نشین از متشنج بودن اوضاع در پی اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه حکایت می‌کنند. نیروهای امنیتی و نظامی رژیم سعودی به طور بی‌سابقه‌ای در شرق عربستان که شیعه‌نشین است، مستقر شده و حالت آماده‌باش به خود گرفته‌اند ولی تجمع نظامی مانع از آن نشده است که شیعیان این کشور درقبال شهادت رهبر معنوی‌شان، شیخ نمر سکوت کنند.  طبق این گزارش، شامگاه یکشنبه جمعی از مردم شهر عوامیه در شرق عربستان در اعتراض به شهادت شیخ نمر به دست آل‌سعود به خیابان‌ها آمدند که این تظاهرات اعتراضی از سوی نظامیان آل‌سعود سرکوب شد.  بنا به گفته منابع محلی، در تیراندازی بدون هدف یک گشتی زره‌پوش نیروهای عربستانی به سوی مردم یک شهروند عربستانی کشته و چند تن دیگر از جمله یک کودک 8 ساله زخمی شدند. تظاهرات در شهر عوامیه با مسدود کردن راه‌های اصلی و آتش زدن لاستیک خودرو همراه بود که به درگیری با نیروهای امنیتی انجامید. گفته می‌شود کودک 8 ساله‌ای که در یورش نظامیان عربستانی از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته وضعیت جسمانی مناسبی ندارد و بیشتر زخمی‌های این حمله در خانه توسط مردم مداوا می‌شوند و خانواده‌های آنها از انتقالشان به بیمارستان از بیم دستگیری توسط دولت هراس دارند. این در حالی است که سازمان‌دهندگان جنبش اعتراضی شیعیان عربستان تصمیم دارند در اعتراض به اعدام شیخ نمر باقر النمر، تا شنبه آینده 5 تظاهرات بزرگ در شرق این کشور برگزار کنند و برای این کار فراخوان داده‌اند. منابع عربستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کردند: این تظاهرات که از دوشنبه در منطقه القدیح آغاز شد، روز سه‌شنبه در منطقه الخویدیه، روز چهارشنبه در تاروت و روز پنچشنبه در العوامیه و صفوی ادامه خواهد داشت. همچنین عصر روز شنبه آینده تظاهرات و تجمعی در شهر القطیف انجام خواهد شد.
هدف عربستان شیعیان است نه داعش
در واکنش به اعدام‌های گروهی در عربستان با اتهام «تروریستی»، رئیس کمیته امور خارجی پارلمان روسیه ابراز عقیده کرد که تمام اقدامات ضد تروریسم عربستان به‌ هیچ‌وجه داعش را هدف قرار نمی‌دهد بلکه بیشتر به خاطر سرکوب شیعیان سرتاسر جهان است.  همزمان، نماینده پارلمان سوریه اقدام رژیم آل‌سعود در اعدام شیخ نمر در عربستان را همسو با سیاست‌های این رژیم در جهان عرب دانست که با حمایت مالی از تروریسم در تحمیل جنگ‌ها علیه ملت‌های عرب و ریختن خون آنها شریک است. مشهدیه با اشاره به اینکه رژیم آل‌سعود با کشتار مخالفان، چهره سفاک خود را در داخل عربستان نیز نشان داده است، گفت: این در حالی است که آل‌سعود در کشورهای عربی مدعی حمایت از آزادی‌هاست. نماینده پارلمان سوریه با تاکید بر اینکه دیگر جرائم رژیم آل‌سعود در حق مخالفان عربستانی نیز قابل چشم‌پوشی نیست، گفت: احتمال اعدام دیگر بازداشتی‌های سیاسی شیعه در عربستان نیز زیاد است.
پیشنهاد آل‌سعود به شیخ نمر پیش از اعدام
منابع نزدیک به خانواده آیت‌الله النمر فاش کردند وزارت کشور سعودی چند هفته پیش از اجرای حکم در تماس با این خانواده پیشنهادی را برای لغو حکم اعدام مطرح کرده بود.
یکی از مسؤولان سعودی در تماس با خانواده النمر گفته بود اگر خواهان آزادی او هستند 2 راه دارند که یکی ارسال نامه از طرف خود آیت‌الله ‌النمر برای سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی برای ابراز ندامت درباره موضع‌گیری‌های قبلی و تعهد دادن برای کنار گذاشتن این موضع‌گیری‌ها در آینده است. راه دوم هم رفتن خانواده النمر به وزارت کشور و درخواست از وزیر کشور سعودی برای لغو حکم است.  مقام مسؤول در وزارت کشور سعودی تاکید کرده بود با یکی از این دو راه می‌توانند حکم اعدام را به زندان تبدیل و در نهایت او را آزاد کنند. خانواده النمر تاکید کرد حاضر نیست چنین درخواستی را برای وزیر کشور سعودی ارسال کند و خود شیخ النمر هم حاضر نیست موضع‌گیری خود را تغییر دهد.
ادامه تظاهرات ضد آل‌سعود در کشورهای جهان
تظاهرات مردم کشورهای مختلف جهان در واکنش به جنایت آل‌سعود در اعدام آیت‌الله نمر همچنان ادامه دارد و تظاهرکنندگان از جامعه بین‌المللی خواستند حکومت آل‌سعود را برای پایان دادن به توطئه‌های آن که هدفش برانگیختن فتنه‌های مذهبی است، بازخواست کند. در تعدادی از شهرهای عراق مردم در اعتراض به جنایت اعدام آیت‌الله النمر تظاهرات کردند و مقامات عراقی در تعدادی از استان‌ها تصمیم گرفتند ورود کالاهای عربستان را ممنوع کنند. تظاهرکنندگان از نهاد قضایی عراق خواستند هر چه سریع‌تر عربستانی‌هایی را که در مسائل تروریستی محکوم شده‌اند، اعدام کند. در بروکسل پایتخت بلژیک نیز تظاهراتی مقابل سفارت عربستان در محکومیت اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر برگزار شد. تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی، جنایات حکومت آل‌سعود علیه مسلمانان، قتل و کشتار بیگناهان و حرمت‌شکنی این حکومت را محکوم کردند. تظاهرات مشابهی در نیویورک نیز برگزار شد؛ صدها نفر از مسلمانان و فعالان مستقل مقیم نیویورک در اعتراض به جنایت دولت سعودی در اعدام روحانی منتقد در مرکز منهتن تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. در کشورهای کانادا، پاکستان، بحرین و چند ایالت هند نیز تظاهرات مشابهی در محکومیت اعدام آیت‌الله النمر برگزار شد.
 

 

نمر با «لبیک یاحسین» زیر تیغ رفت
رفتار متفاوت شهید آیت‌الله نمر  باقر النمر  قبل از اجرای حکم اعدام در زندان سعودی تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین اخبار در فضای مجازی شده است. روزنامه لبنانی الدیار، از حامیان رسانه‌ای حزب‌الله که یکی از منابع پیشرو درباره اخبار مربوط به شیخ نمر و خانواده‌اش محسوب می‌شود آخرین کلمات آیت‌الله شهید را بازتاب داد. به نوشته این روزنامه قدیمی 75 ساله،  شهید نمر قبل از اجرای حکم اعدام به سرعت 2 رکعت نماز خواند و آخرین جمله‌ای که بر زبان جاری کرد «لبیک یاحسین» بود. واکنش این  روحانی مبارز شیعه عربستانی هنگام شنیدن خبر حکم اعدامش هم بسیار شگفت‌انگیز بود به طوری که «بشارت نمر» تبدیل به بخشی از باور مسلمانانی شده که سقوط آل‌جنایتکار سعودی را لحظه‌شماری می‌کنند.او هنگامی که به‌سبب حمایت از حقوق مشروع و پایمال‌شده شیعیان با حکم اعدام مقامات سعودی روبه‌رو شد، به طرفداران خود و محبان اهل بیت(ع) در اقصی نقاط جهان مژده داده و خداوند را به‌خاطر سرنوشتی که برایش مقدر کرده است، شکرکرده بود. شیخ نمر پس از صدور حکم در یک تماس تلفنی با خانواده، خداوند را به‌خاطر سرنوشتی که برایش مقدر کرده است، شکر کرد و گفت: «تمام امور به دست خداوند و تحت نظر او است و همین برای ما کفایت می‌کند.» سپس با این جمله تاریخی تایید حکم اعدامش را ابلاغ کرد:««خداوند شما را به خیر بشارت می‌دهد!»  بسیاری از مردم عربستان بشارت روحانی شهید به خیر را به معنای سقوط قریب‌الوقوع خاندان حاکم در این کشور می‌دانند.


Page Generated in 0/0072 sec