printlogo


کد خبر: 151490تاریخ: 1394/10/16 00:00
سقوط سعودی

بیلد: عربستان به غرب حق‌السکوت می‌دهد
سعودی‌ها دوستان قاتل ما هستند
یولین رایشلت*: چندین دهه است که خاندان آل‌سعود یا «دوستان قاتل» ما به غرب حق‌السکوت می‌دهند. اگر بخواهیم یک جمع‌بندی از عربستان سعودی داشته باشیم، درمی‌یابیم دره سیلیکون کالیفرنیا نماد فناوری و نوآوری در جهان است و همزمان دره سلفی‌های عربستان سعودی نماد ترور و ارتجاع‌گرایی است که با درآمد چندین میلیارد دلاری نفت از رادیکالیسم و آدمکشی حمایت می‌کند. اما  چرا سعودی‌ها همچنان دوست ما هستند؟ خاندان آل‌سعود از چند دهه پیش به ما رشوه می‌دهد و همزمان برای صادر کردن کابوس افراط‌‌گرایی پول صرف می‌کند. ریاض در سراسر جهان به انجمن‌های افراطی، مراکز دینی تحت حمایت خود، روزنامه‌ها و سایت‌های مجازی کمک می‌کند تا آن نوع از ایدئولوژی را که در سوریه علیه آن مبارزه می‌کنیم، تقویت کند. دوستان سعودی ما چند قرن است هیچ دستاوردی که موجب پیشرفت جهان شود نداشته‌اند و فقط نفت، خرما و یک ایدئولوژی افراط‌گرایانه صادر کرده‌اند. طی سپتامبر 2015 صدها نفر در مراسم حج در مکه کشته شدند. سعودی‌ها به خاطر فساد و اقتصاد خویشاوندسالاری حتی قادر به سازماندهی مناسب برگزاری مراسم زیارتی حج نیز نیستند. به تازگی اعدام‌های گروهی در عربستان دامن آیت‌الله «نمر باقرالنمر» رهبر شیعیان این کشور را گرفت که سکوت غرب در برابر این اقدامات عجیب بود. سعودی‌ها دوستان قاتل ما هستند. با اعدام دسته‌جمعی 47 نفر که به دست متحد وحشتناک ما انجام گرفت از واشنگتن تا برلین در قبال این اقدام سعودی‌ها سکوت اختیار کرده‌اند. در حالی که واشنگتن از موج اعدام‌ها ابراز نگرانی کرده است، دولت آلمان سکوت اختیار کرده و اتفاق نظر ندارد که آیا باید به این رژیم آخرین فناوری تسلیحاتی مدرن را بفروشد یا خیر؟ در سازمان ملل و اتحادیه اروپایی نیز ظاهراً کسی از این مساله که عربستان سعودی ریاست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل را در دست دارد، ناراحت نیست. برای عربستان سعودی بازگشت به صحرای بربریت خیلی وقت است که شروع شده است.
*ستون‌نویس روزنامه آلمانی بیلد

انگلیس عربستان را کشور اعدام نمی‌داند!
رسوایی سعودی در لندن
دولت انگلیس در یک اقدام منفعت‌طلبانه شوک‌برانگیز با حذف نام عربستان سعودی – که در جهان به کشور اعدام معروف است -  از کشورهای صادرکننده حکم اعدام، سازمان‌های حقوق بشری و سیاستمداران خود جزیره را شگفت‌زده کرد. به گزارش العالم، روزنامه ایندیپندنت در حالی دیروز در صفحه نخست خود این اقدام دولت کامرون را فاش کرد که تنها 4 روز از اعدام شیخ نمر، عالم بزرگ شیعه و 46 مخالف و زندانی سیاسی دیگر توسط سعودی‌ها آن هم به شیوه داعشی گردن زدن می‌گذشت. فهرست کشورهایی که به‌زعم مقامات  لندن اعدام ندارند شامل اردن، سنگاپور و باربادوس است که  تعداد اعدامی‌ها‌ی‌شان سالانه کمتر از 10 مورد است. در حالی که عربستان تنها در سال جاری شمسی  دست کم 200 نفر را اعدام کرده است. اولیور رایت، دبیر سیاسی ایندیپندنت نوشت: «سازمان‌های حقوق‌بشری و سیاستمداران مخالف دولت انگلیس، از این اقدام دولت ابراز نگرانی کردند و آن را اقدامی در جهت تامین منافع تجاری انگلیس با عربستان و حفاظت از قراردادهای چند میلیارد پوندی میان
2 کشور دانستند». روزنامه مزبور از نمابرهای دیپلماتیک که ویکی‌لیکس سال 2015 افشا کرد خبر داد که بیانگر دست داشتن انگلیسی‌ها در قراردادی دوجانبه برای کمک و تضمین حضور لندن و ریاض در شورای حقوق بشر است. ایندیپندنت تأکید کردپس از یک رأی‌گیری محرمانه، انگلیس و عربستان به عنوان اعضای شورای حقوق بشر که 47 عضو دارد، معرفی شدند. «ناتالی بنت»، رهبر حزب سبز انگلیس در پی اعدام‌های گروهی اخیر در عربستان گفت: «دولت انگلیس باید با آغاز تحقیقات مشخص کند که چه کسی این تصمیم را اتخاذ کرده و به این صورت به سازمان ملل و حقوق‌بشر در دنیا توهین کرده است». او از دولت لندن خواست فورا صادرات سلاح به سعودی را متوقف و در واکنش‌های دیپلماتیک بسیار ضعیف خود تجدیدنظر کند. رئیس حزب لیبرال - دموکرات انگلیس هم تأکید کرد که این اقدام توهین به ارزش‌هایی است که ما به آنها افتخار می‌کنیم.
 


Page Generated in 0/0058 sec