printlogo


کد خبر: 151526تاریخ: 1394/10/16 00:00
اعتراضات مردمی مقابل سفارت عربستان در بغداد ادامه دارد
خیز عراق برای اخراج سعودی

گروه بین‌الملل: اعدام شیخ نمر باقرالنمر، روحانی برجسته شیعی سعودی، با واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده‌ای در کشورهای اسلامی بویژه در عراق روبه‌رو شده است. مردم شهرهای کربلا، بغداد و بصره با برگزاری تظاهرات و تجمع‌های گسترده در اعتراض به جنایت آل‌سعود در اعدام آیت‌الله نمر باقرالنمر، بسته شدن سفارت سعودی در کشورشان را خواستار شدند. به گزارش رسانه‌های عراقی، شرکت‌کنندگان در تظاهرات کربلا درخواست کردند روابط کشورشان با عربستان سعودی قطع شود. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات در شعارهای خود درخواست کردند که محکومان سعودی در زندان‌های عراق به صورت عادلانه مجازات شوند. حسن العبودی، رئیس فراکسیون الاحرار در شورای استان کربلا گفت: جریان صدر در اکثر استان‌های عراق برای محکوم کردن جنایت آل‌سعود در قتل شیخ نمر تظاهرات برگزار کرد. روز دوشنبه، همچنین تظاهرات گسترده‌ای در منطقه سبز بغداد برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات هم خواستار بسته شدن سفارت سعودی و اخراج سفیر این کشور از عراق شدند. مقتدا صدر، رهبر جریان صدر شنبه گذشته از مردم عراق خواست در اعتراض به جنایت آل‌سعود در اعدام شیخ نمر، تظاهرات کنند. صدر از دولت عراق خواست مانع از فعالیت سفارت سعودی در بغداد شود. مردم و فعالان استان بصره در جنوب عراق نیز با برگزاری تظاهرات در اعتراض به این جنایت آل‌سعود، از دولت عراق خواستند کالاهای عربستان سعودی را تحریم کند و سفارت این کشور در بغداد را ببندد. تظاهرکنندگان در بصره، اجرای حکم اعدام تروریست‌های سعودی را خواستار شدند. گروه‌های مقاومت اسلامی عراق نیز با صدور بیانیه مشترکی مردم را به شرکت در تظاهرات روز چهارشنبه دعوت کردند. گروه‌های مقاومت اسلامی اعلام کردند مقاومت اسلامی با حفظ منافع ملی عراق در زمان مناسب به جنایت عربستان در اعدام شیخ نمر پاسخ مناسب را خواهد داد. گروه‌های مقاومت اسلامی همچنین خواستار اخراج سفیر عربستان شدند و افزودند مقاومت اسلامی از دولت می‌خواهد سفیر عربستان را اخراج و سفیر عراق را از ریاض فرابخواند. در حالی‌که تظاهرات‌ خشمگینانه طیف‌های مختلف عراق علیه رژیم سعودی شدت گرفته است، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان با همتای عراقی خود ابراهیم الجعفری تماس تلفنی برقرار کرده و از وی برای تامین امنیت سفارت عربستان و هیأت‌های دیپلماتیک آن تضمین خواسته است. وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد الجعفری در این گفت‌وگوی تلفنی خطاب به الجبیر تأکید کرد هیأت دیپلماتیک عربستان در امنیت خوبی به سر می‌برد و دولت عراق به برقراری امنیت آن پایبند است. الجعفری همچنین خطاب به الجبیر گفت دولت عربستان و سفارت آن از هیجان و خشم مردمی از اعدام ظالمانه شیخ نمر باقرالنمر می‌ترسند. وزیر خارجه عراق همچنین گفت اقدام عربستان برای قطع روابط با ایران تبعات منفی‌ای خواهد داشت.
یورش نظامیان سعودی به قطیف
بعد از اعدام شیخ نمر باقرالنمر و از سرگیری اعتراضات مردمی در منطقه قطیف، نیروهای رژیم آل‌سعود تلاش می‌کنند اعتراضات مردمی را سرکوب کنند. صفحه «قطیف مباشر»، در توئیتر نوشت نیروهای امنیتی عربستانی، سه‌شنبه وارد این شهر شده‌اند و به صورت تصادفی اقدام به تیراندازی کرده‌اند. براساس این خبر خودروهای زرهی رژیم آل‌سعود به سوی خانه‌ها، خودروها و ساختمان‌های این منطقه آتش گشوده‌اند و به دارایی‌هایی شخصی مردم این منطقه خسارت وارد کرده‌اند.
تحریم کالاهای عربستانی در بحرین
گزارش‌ها از بحرین که از روز شنبه مناطق مختلف آن شاهد تظاهرات‌های گسترده‌ای در اعتراض به اعدام شیخ نمر بوده، حاکی است که مزدوران آل‌خلیفه، دوشنبه شب تظاهرات معترضان به جنایت سعودی‌ها را با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور بشدت سرکوب کرده‌اند. آنگونه که خبرگزاری رویترز گزارش داده، اهالی روستای الدیار در غرب پایتخت بحرین در این تظاهرات با سردادن شعار «سرنگونی آل‌سعود»، بر ادامه این اعتراض‌ها تأکید کردند. از سوی دیگر، ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه با اعلام نامی جدید برای پل ارتباطی بحرین - عربستان، از مردم این کشور دعوت کرد به نشانه اعتراض به جنایت آل‌سعود در اعدام آیت‌الله نمر، کالاهای سعودی را تحریم کنند. این ائتلاف همچنین برای بزرگداشت شهید نمر و قدردانی از همبستگی ایشان با مطالبات مردم بحرین برای رسیدن به آزادی، دموکراسی و حق تعیین سرنوشت، پل ارتباطی بحرین - عربستان را پل «شهید النمر» نامگذاری کرد. این ائتلاف ماه ژانویه جاری را به عنوان ماه خشم در وفاداری به شیخ نمر و آمادگی برای بزرگداشت پنجمین سالروز انقلاب بحرین اعلام کرد. این فعالیت‌های اعتراض‌آمیز در حالی صورت می‌گیرد که وزارت کشور بحرین با استقبال از جنایت
آل سعود در اعدام آیت‌الله نمر، تهدید کرده است اتباع بحرینی حتی در صورت مطرح کردن یک اظهار نظر در اعتراض به اعدام‌ها در عربستان، مجازات می‌شوند. نهادهای امنیتی آل‌خلیفه تاکنون شماری از فعالان بحرینی را به همین دلیل بازداشت یا احضار و بازجویی کرده‌اند. در همین راستا، یک پزشک در بحرین به دلیل انتقاد از اقدام آل‌سعود در اعدام آیت‌الله نمر باقرالنمر، بازداشت شد. دادستانی کل بحرین دستور 7 روز بازداشت سعید السماهیجی را به ادعای توهین به نظام عربستان و «تحریک مردم به آشوب و تظاهرات» صادر کرد. سعید السماهیجی جراح چشم است و در صفحه شخصی توئیتر خود از نظام سعودی به علت اعدام شیخ نمر باقرالنمر انتقاد کرده بود.
آنکارا از ریاض حمایت نکرد
واکنش‌ها و اعتراضات گسترده به جنایت آل‌سعود همچنان در کشورهای مختلف جهان ادامه دارد. دولت ترکیه در نخستین واکنش به جنایت آل سعود در اعدام آیت‌الله نمر باقرالنمر، تأکید کرد کشورش با حکم اعدام بویژه به دلایل سیاسی مخالف است. نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه دوشنبه‌شب با اعلام این موضوع در جمع خبرنگاران درباره اقدام آل‌سعود در اعدام آیت‌الله نمر باقرالنمر گفت: ما به هیچ‌وجه از حکم اعدام حمایت نمی‌کنیم. این مسؤول ترکیه‌ای افزود: اعدام شیخ نمر کمکی به ایجاد صلح در منطقه نمی‌کند. وی درباره بحران ایجاد شده در روابط دیپلماتیک عربستان و ایران، اظهار داشت: عربستان و ایران 2 کشور دوست ما هستند و ما نمی‌خواهیم که با هم دشمنی داشته باشند.
غرب ریاض را مقصر می‌داند
 آمریکا و دیگر کشورهای غربی که مدت‌هاست شاهد اقدامات ثبات‌زدای عربستان در منطقه هستند، به سرعت جنایت سعودی‌ها در اعدام آیت‌الله النمر را محکوم کردند که این مساله نشانگر نگرانی آنها درباره سیاست‌های عربستان و نقش این کشور در آشوب‌آفرینی در خاورمیانه است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، دوشنبه گفت: ما نگران نقض حقوق بشر در عربستان هستیم؛ بویژه اعدام‌های اخیر و بویژه اعدام یک روحانی شیعه. پیش از این، وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای نسبت به اعدام شیخ نمر به دست رژیم آل‌سعود ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده است: بر این خواسته خود تأکید داریم که دولت عربستان باید به حقوق بشر احترام بگذارد و از آن محافظت کند و از اعمال رویه‌های قضایی شفاف و عادلانه در تمام پرونده‌ها اطمینان حاصل کند. آلمان نیز اعلام کرده است در سیاست صادرات تسلیحات خود به عربستان سعودی به صورت دقیق بازنگری می‌کند. زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان با اعلام این موضوع تأکید کرد: با نگاهی به گذشته می‌توان گفت بهتر بود تانک و تفنگ‌های
جی 36 به عربستان صادر نمی‌شد. گابریل که رئیس حزب سوسیال - دموکرات است، افزود: ما باید به بررسی دقیق‌تر صادرات تسلیحاتی گذشته خود به عربستان بپردازیم. اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان نیز دوشنبه اعلام کرد دولت متبوعش از اعدام 47 زندانی در عربستان شگفت‌زده شده است. کارل، نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین سوئد در واکنش به اقدام عربستان در توئیتر نوشت که اعدام شیخ نمر «به نفع ثبات عربستان» نیست و اینکه تصمیم به قطع رابطه با تهران «اقدام بسیار بدی» بوده است.
عربستان، المنار را هم فیلتر کرد
عربستان سعودی وبگاه مجازی شبکه «المنار» لبنان را فیلتر کرد. تلویزیون المنار وابسته به حزب‌الله ظهر دیروز در خبری فوری اعلام کرد: «وزارت اطلاع‌رسانی عربستان سعودی وبگاه خبری «المنار» را در داخل کشورش فیلتر کرد.» سعودی‌ها چندی پیش پخش تلویزیون‌های المنار و المیادین را به علت اطلاع‌رسانی درباره تهاجم سعودی به ملت یمن، از روی شرکت ماهواره‌ای «عرب ست» قطع کرده بودند. این اتفاقات در پی فشارهای حاکمان عربستان بر مصر به منظور قطع پخش این شبکه‌ها از شرکت ماهواره‌ای بزرگ جهان عرب «نایل ست» رخ داده‌اند.
 

بازنشر جهانی سخنان شیخ نمر
پس از اجرای حکم اعدام ظالمانه شهید شیخ نمر، این شخصیت در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته و سلسله سخنرانی‌های ایشان هزاران بار بازنشر شده است. به نوشته رأی‌الیوم، برخی دیپلمات‌های خارجی تاکید کردند سفارتخانه‌های غربی و مراکز مبارزه با شکنجه و اعدام و صدها نهاد رسانه‌ای دیگر به تکاپو افتاده‌اند تا سخنرانی‌های شیخ نمر را تکثیر و ترجمه کنند. برخی سخنرانی‌های شیخ نمر پس از اعدام ایشان، با پوشش گسترده رسانه‌ای روبه‌رو و بار دیگر ترجمه و به صورت بی‌سابقه‌ای در شبکه‌های ارتباط اجتماعی منتشر شد. به گفته یک فعال محلی اردنی، شور و اشتیاق فراوان برای مطلع شدن از اظهارات و مواضع شیخ نمر که خشم دولت عربستان را برانگیخت و در نهایت به اعدام وی انجامید، سبب شده برخی سخنرانی‌های ایشان حتی به زبان‌های ایتالیایی، فرانسوی و مجارستانی ترجمه شود.


Page Generated in 0/0058 sec