printlogo


کد خبر: 151569تاریخ: 1394/10/17 00:00
صندوق توسعه ملی قلکی برای برداشت‌های دولت شده است
برداشت ۶۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان از جیب ملت!

گروه اقتصادی: برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی و منابع بانک مرکزی موضوع بسیار مهمی است که دولت یازدهم نسبت به آن حساسیت به خرج داده و معتقد است در سخت‌ترین شریط اقتصادی نباید برداشتی از این مراجع پولی انجام شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که به این موضوع توجه نشده و دولت در برخی مواقع اقدام به برداشت از حساب بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی کرده است. بنابه این گزارش بررسی 3 مورد برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی در 2 سال گذشته نشان می‌دهد ۶۵هزار میلیارد تومان از جیب ملت برداشت شده درحالی که مشخص نیست این مبلغ قابل توجه در چه جاهایی هزینه شده است.  دولت یازدهم در 3 مقطع مختلف مجموعا 3/17 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را بدون طی کردن روال قانونی و اخذ مصوبه مجلس، برداشت کرده و تاکنون هیچ توضیحی درباره محل مصرف این مبلغ کلان نداده است. 27 ماه پیش بود که صفدر حسینی برای اولین بار به ساختمان صندوق توسعه ملی آمد. او قرار بود نخستین نماینده دولت روحانی در این صندوق باشد. وی در حالی در ماه‌های اولیه فعالیت دولت روحانی ریاست این صندوق را برعهده گرفت که در سال‌های گذشته مدام از عملکرد این صندوق در دولت احمدی‌نژاد انتقاد می‌کرد. او عقیده داشت صندوق در دولت گذشته مورد دست‌درازی‌های متعدد دولت قرار می‌گیرد و استقلال چندانی ندارد اما دست بر قضا یکی از منتقدان پر و پاقرص عملکرد صندوق توسعه ملی در دولت گذشته با تغییر دولت و حضور حسن روحانی در پاستور، رئیس صندوق توسعه ملی شد تا همه انتظار سال‌های درخشانی را برای صندوق توسعه داشته باشند. اما صندوق توسعه ملی با آمدن صفدر حسینی نه‌تنها باانضباط‌تر از گذشته عمل نکرد، بلکه بنا بر آمار، بی‌انضباط‌ترین و ناکارآمدترین سال‌های فعالیت صندوق توسعه ملی با حضور او رقم خورد. به گزارش نسیم آنلاین، هنوز چند ماه از آمدن صفدر حسینی به صندوق توسعه ملی نگذشته بود که نخستین برداشت بزرگ دولت تدبیر و امید از منابع صندوق توسعه ملی اتفاق افتاد. در روزهای پایانی اسفند 92، بنابر آماری که در ماه‌های بعد توسط دیوان محاسبات و مجلس شورای اسلامی منتشر شد، دولت روحانی 1/4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرد. دولتمردان ابتدا این برداشت را تکذیب کردند اما در نهایت با وجود حواشی زیادی که بعد از این اتفاق برای صندوق توسعه ملی ایجاد شد، دولت و مجلس نتوانستند توضیحات شفاف و مشخصی را درباره علل این برداشت ارائه دهند. هنوز حواشی برداشت اول از صندوق توسعه ملی تمام نشده بود که خبر آمد دولت باز هم برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود دستش را در جیب صندوق توسعه ملی کرده و این بار 2/1 میلیارد دلار برداشت کرده است. این بار دولت نتوانست برداشت خود از صندوق توسعه ملی را کتمان کند ولی قول داد این پول را تا پایان سال 93 به حساب صندوق توسعه بازگرداند؛ وعده‌ای که ظاهرا هیچ‌گاه تحقق پیدا نکرد. این برداشت هم مانند برداشت اول انتقادات زیادی را به عملکرد صندوق توسعه وارد کرد و در نهایت علی طیب‌نیا برای پاسخ به سوالات نمایندگان به صحن علنی مجلس رفت که البته توانست نمایندگان مجلس را در این باره قانع کند اما برداشت بعدی از منابع صندوق توسعه ملی را خود صفدر حسینی لو داد. رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی که به نظر می‌رسید دل چندان خوشی از امانتداری سیف و مدیران بانک مرکزی از منابع صندوق توسعه ملی نداشت، در اتاق بازرگانی تهران، سفره دل خود را باز کرد و با بیان انتقاداتی تند و بی‌سابقه از بانک مرکزی، خبر از برداشت 12 میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی داد.  وی که با لحنی بی‌سابقه و عصبانی صحبت می‌کرد صراحتا سیف و مدیرانش را نسبت به منابع توسعه ملی نامحرم دانست و از نامه گلایه‌آمیز خود به حسن روحانی درباره بی‌انضباطی‌های مکرر دولت در برداشت از صندوق توسعه ملی پرده برداشت. نامه‌ای که امروز با وجود گذشت بیش از 120 روز همچنان از سوی رئیس دولت بی‌پاسخ باقی مانده است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که دولت حسن روحانی که مکرر شعار حراست از منابع صندوق توسعه ملی را سر می‌داد، چیزی در حدود 3/17 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است. این عدد در تاریخ فعالیت صندوق توسعه ملی بی‌نظیر است و یک رکورد عجیب برای دولت تدبیر و امید به دست می‌آید. اگر این 3/17 میلیارد دلار را با دلار 3700 تومانی امروز محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که این صندوق حدود 65 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را در مدت زمان کمتر از 2 سال هدر داده است. این صندوق هم بسیار بحث‌برانگیز و مورد انتقاد بوده است به طوری که برخی اقتصاددانان بعد از بررسی اعداد و ارقام تسهیلات تخصیص داده شده توسط این صندوق به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور به این نتیجه رسیده‌اند که صفدر حسینی عملا این صندوق را تعطیل کرده و به هیچ کدام از وعده‌های پرطمطراق روز اول خود عمل نکرده است. به‌عنوان مثال این صندوق در سال 93، ۱۲ طرح را به تصویب رسانده که نصف تسهیلات همین طرح‌‌ها را هم پرداخت نکرده است! با این وجود ساختار صندوق توسعه ملی به دلیل وجود نمایندگانی از هر سه قوه و همچنین قائل شدن حق رای برای نمایندگان مجلس این امکان را می‌دهد که مورد نظارت جدی بهارستان‌نشینان قرار گیرد اما به نظر می‌رسد روند نظارت از سازمان تحت امر صفدر حسینی هم چندان رضایتبخش نیست. در 2 سال گذشته نمایندگان مجلس نه‌تنها نتایج شفافی درباره 3 برداشت بزرگ دولت روحانی از صندوق توسعه ملی ارائه نداده‌اند بلکه درباره عملکرد انفعالی صندوق توسعه ملی هم سکوت کرده‌اند. البته آنها نمی‌توانند مستقیما عملکرد صفدر حسینی را در وابسته‌ترین صندوق توسعه ملی به دولت در طول تاریخ، به بوته نقد بکشند و شاهد این هستیم که درباره برداشت از منابع صندوق تنها علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد را به باد انتقاد گرفته‌اند.
 


Page Generated in 0/0072 sec