printlogo


کد خبر: 151742تاریخ: 1394/10/21 00:00
اخبار

ریاض مسؤول مشکلات سرمایه‌گذاران عربستانی است
موضوع قطع روابط از سوی عربستان طرح شده است و مشکلات ایجادشده در این‌باره از سمت خود آنها بوده است.  مجتبی خسروتاج، سخنگوی وزارت صنعت درباره مشکلات پیش‌آمده برای سرمایه‌گذاران عربستانی در بازار ایران به تسنیم، گفت: وقتی بحث قطع روابط اقتصادی مطرح می‌شود، مشکل از سوی آنهاست که برای مسؤولان خود محدودیت رفت و آمد به ایران ایجاد کرده‌اند و مشکل ایجاد شده از سوی خود آنهاست.  وی افزود: بیشترین حجم روابط ما با کشور عربستان‌سعودی مربوط به زوار است به طوری که سالانه نزدیک به یک‌میلیون نفر برای حج عمره و 80 تا 100 هزار نفر برای حج تمتع به این کشور می‌روند و عمده روابط اقتصادی 2 کشور از طریق درآمدهایی است که افراد و حجاج ایرانی در سفر به این کشور هزینه می‌کنند. وی ادامه داد: با قطع روابط اقتصادی به منافع کشور عربستان لطمه وارد می‌شود. همچنین ابوالحسن خلیلی، دبیر انجمن روغن‌ نباتی گفت: روغن نباتی «لادن» که حدود 30 درصد از سهم بازار روغن کشور را در اختیار دارد، سرمایه‌گذار آن یک عرب مقیم عربستان است که در شرایط قطع ارتباط دیپلماتیک ایران با عربستان، تعیین تکلیف برای آن منوط به تصمیم دولت است. خلیل اضافه کرد: بیش از 90 درصد پرسنل و کارمندان این شرکت ایرانی هستند و این شرکت در ایران فعالیت می‌کند. وی ادامه داد: در زمینه‌ تامین روغن خام مورد نیاز کشور هیچ تاجر عربی وجود ندارد و کشورهای عربی نقشی در تامین این ماده اولیه برای ایران ندارند.


منافع برخی  ضامن حیات سازمان حمایت است
وزیر راه‌وشهرسازی ضمن تاکید دوباره خود بر لزوم انحلال سازمان حمایت گفت: از سال 1308 تا 1394 اجرای قانون تثبیت اسعار یا قانون سازمان حمایت فعلی ادامه داشته است و قیمت‌گذاری در بخش‌های متخلف انجام می‌شود که این امر نشان‌دهنده آن است که در صورت انحلال سازمانی مثل سازمان حمایت منافع برخی به خطر می‌افتد و منافع آنها به تداوم وجود این سازمان است. به گزارش تسنیم، عباس آخوندی در صبحانه کاری اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخش خصوصی که مستقل نباشد و وابسته به یارانه‌های تولیدی دولت یا کمک آن باشد، بخش خصوصی نیست و همین شرایط فعلی به وجود می‌آید. وی ادامه داد: بخش خصوصی باید فعالیت‌های خود را در قالب رقابت انجام داده و سازمان حمایت منحل شود. برخی تصور کردند بنده زمانی که از انحلال سازمان حمایت صحبت می‌کنم ناشی از عصبانیت از موضوع قیمت‌گذاری‌ها در نرخ بلیت راه‌آهن است اما بنده ناراحت نیستم و این موضوع را راحت می‌گویم که با وجود این سازمان‌ها فعالیت بخش خصوصی به درستی شکل نمی‌گیرد. وی اضافه کرد: با وجود سازمان هدفمندی‌ آیا می‌توانیم بخش خصوصی واقعی داشته باشیم؟ در شرایطی که همه به دنبال گرفتن یارانه هستند و اقتصاد ایران یارانه‌ای ادامه پیدا می‌کند امکان توسعه اقتصاد و رونق فعالیت‌های بخش خصوصی فراهم نمی‌شود. آخوندی گفت: 7 سال است درباره مطالبات و معوقات دولت صحبت می‌شود اما نتیجه‌ای در بر نداشته است. کل معوقات دولت 7/1 برابر سرمایه‌های کل بانک‌های ایران است.


برگزاری نمایشگاه بهاره با دستور جهانگیری
رئیس اتاق اصناف ایران از دستور ویژه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور  برای برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در برخی استان‌های محروم خبر داد. علی فاضلی در این‌باره گفت: اگرچه اصناف با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره به دلیل وفور کالا مخالف بودند اما معاون اول رئیس‌جمهور دستور داده است در مناطق محروم و با فرمول ویژه‌ای، این نمایشگاه‌ها در پایان امسال برگزار شود. وی افزود: نظر اصناف این بود که به دلیل انباشت تولید و مشکلات رکودی نظام توزیع، این نمایشگاه‌ها برگزار نشده و واحدهای صنفی، فروش‌های فوق‌العاده برگزار کنند که با دستور معاون اول رئیس‌جمهور، بزودی جلسه‌ای را با استانداران خواهیم داشت تا بتوانیم در برخی استان‌ها، نمایشگاه‌های بهاره به مناسبت روزهای پایانی سال برگزار کنیم. وی تصریح کرد: باید توجه داشت قاچاق حرفه‌ای در ایران نهادینه شده و متاسفانه حاشیه امن پیدا کرده است. فاضلی معتقد است: نمی‌توان با 5/22میلیارد تومان کالای قاچاق در کشور، صحبت از تنظیم بازار کرد. رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: اراده لازم برای برخورد با معضل اجتماعی قاچاق را پیدا نکرده‌ایم و هم‌اکنون قاچاق تسری پیدا کرده است.


Page Generated in 0/0057 sec