printlogo


کد خبر: 151751تاریخ: 1394/10/21 00:00
محیط‌زیست

مدیرکل اسبق محیط زیست استان تهران:
سازمان محیط‌زیست
لانه احزاب شده است
مدیرکل اسبق محیط زیست استان تهران از رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در ۲ سال گذشته انتقاد کرد. محمدباقر صدوق، مدیرکل اسبق محیط زیست استان تهران در این باره اظهار داشت:‌ متاسفانه  ابتکار سازمان محیط زیست را رها کرده و تنها از آن برای گروه خودش هزینه می‌کند. صدوق رویکرد سازمان محیط زیست را مورد نقد قرار داد و به تسنیم بیان داشت: متأسفانه شاهدیم که در این دوره رئیس سازمان محیط زیست، محیط طبیعی را رها کرده است و به آن اهتمام آنچنانی ندارد. وی با انتقاد از رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در ۲ سال گذشته یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست، لانه احزاب شده است. صدوق خاطرنشان کرد: با وجود مسائل زیست‌محیطی، شکارهای غیرمجاز، وجود شکارچیان غیرقانونی و حضور در کارهای میدانی، یک خانم نمی‌تواند رئیس سازمان محیط زیست باشد.

تاخت و تاز دریاخواران
در سواحل خزر
معاون دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تشریح واژه دریاخواری، از وجود تصرفات در عرصه ساحلی خط کرانه دریای خزر خبر داد. شهرام فداکار، معاون دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه معنای زمین‌خواری روشن و واضح است اما اصطلاح دریاخواری مایه اعتراض برخی هموطنان شده است، گفت: وقتی زمین‌خواری صورت می‌گیرد به این معناست که تصرف اراضی در خشکی به‌صورت ساخت‌وساز و دخل و تصرف بدون کسب مجوز از مراجع قانونی رخ می‌دهد اما این توقع وجود ندارد که امکان چنین اقدامی در پهنه‌ای از عرصه دریایی وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه منظور از دریاخواری این است که بخشی از دریا تصرف شود به ایسنا عنوان کرد: این عرصه‌ها  خشک شده و روی آن سازه‌هایی چون بازار، پالایشگاه، رستوران، شهرک ساحلی، پارک ساحلی و جاده ساخته می‌شود و تصور بر این است نواحی جزرومدی و کم‌عمق ساحلی فاقد ارزش هستند درصورتی که این مناطق به عنوان بانک‌های زیستی محسوب می‌شوند و خدمات اکولوژیک بسیار ارزشمندی به ما عرضه می‌دارند. فداکار با تاکید بر اینکه در این مقوله همکاری دستگاه‌های اجرایی و ساحل‌نشینان می‌تواند روند اجرای قوانین حامی سواحل کشور را تسهیل کند، اظهار داشت: در صورت تصرف اراضی ساحلی یا اراضی مستحدث  به صورت ساخت موج‌شکن‌ها و یا حوضچه‌های آرامش و تخلیه سنگ در دریا به میزان چند میلیون تن، بازگرداندن این عرصه‌ها به حالت اولیه امکانپذیر نیست یا نیاز به صرف هزینه‌های بسیار دارد.

سازمان محیط‌زیست بیمار است
«سازمان محیط‌زیست در حال حاضر یک سازمان پاسخگو نیست و بهترین نسخه برای محیط‌زیست بیمار کشور تبدیل آن به وزارتخانه است». مهرداد بائوج‌لاهوتی، نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمانی پاسخگو نیست، نگران محیط‌زیست کشور هستیم و این نگرانی نه‌تنها مرتفع نمی‌شود بلکه روز به روز افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه موثرترین راه حل برای واداشتن سازمان حفاطت محیط‌زیست به پاسخگویی، وجود نظارت بر این سازمان است، گفت: بی‌تفاوتی سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به مشکلات زیست‌محیطی کشور از آلودگی هوا و تخریب منابع طبیعی گرفته تا نابودی حیات وحش سبب شده زمزمه‌هایی مبنی بر ابراز تمایل برای تبدیل این سازمان به وزارتخانه‌ای مستقل به گوش برسد. نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به اینکه سازمان محیط‌زیست در حال حاضر یک سازمان پاسخگو نیست، به فارس بیان داشت: بهترین نسخه برای محیط‌زیست بیمار کشور تبدیل آن به وزارتخانه است. بائوج‌لاهوتی تصریح کرد: با طرح ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست در وزارتخانه‌ها مخالفم و این طرح را توهین به محیط‌زیست کشور می‌دانم، چرا که در شرایط فعلی، محیط‌زیست کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست در یک وزارتخانه در عمل کوچک و بی‌ارزش کردن این سازمان است.


Page Generated in 0/0064 sec