«سیانور» فیلمی به کارگردانی بهروز شعیبی، عاشقانهای پلیسی است که قصهاش در دهه ۵۰ میگذرد و تنها فیلم جشنواره امسال است که علیرضا برازنده آن را به صورت نگاتیو فیلمبرداری کرده. 2سال پیش، گمان میرفت «آرایش غلیظ» حمید نعمتالله جزو آخرین فیلمهای سینمای ایران است که به صورت نگاتیو فیلمبرداری میشود. همچنین سال گذشته کاوه سجادیحسینی، کارگردان «بوفالو» فیلمش را به صورت نگاتیو فیلمبرداری کرد و در جشنواره حضور داشت و گمان میرفت او آخرین فیلم سینمایی ایران را به صورت نگاتیو ساخته است. تفاوت روش فیلمبرداری با نگاتیو با دیجیتال، بهخاطر کم شدن تعداد برداشتها، گروه را ملزم به دقت و وسواس بیشتری میکند. ضبط دیجیتال این فرصت را به فیلمبردار میدهد که کارش را آزادانهتر و گاه بیقید و بندتر انجام دهد، چون ضبط روی «هارد»، خاطری آسوده برایشان ایجاد میکند که افراط در این فرآیند هم گاه بیدقتی و سهلانگاری در برداشتهای اولیه را به وجود میآورد که گاه فرآیند تولید را درازمدت میکند. در هر دو تجربه «بوفالو» و «آرایش غلیظ»، علی برازنده، مدیر فیلمبرداری بود. برازنده برای امسال نیز در جشنواره فیلم فجر، مدیر فیلمبرداری فیلم «سیانور» با روایتی از سالهای دهه 50 شده است. «سیانور» از نظر پروسه تولید به جهت حضور نگاتیو، این ویژگی را دارد که مختصات و ابعاد سنتی تولید را بر گروه تحمیل کند. فیلم جدید این کارگردان یک عاشقانه پلیسی است که در دهه ۵۰ میگذرد. محور اصلی قصه «سیانور» زندگی عاشقانه یک زوج است که در آن دوره زمانی به تصویر کشیده میشود. حس و حالی همراه با قصهای از تاریخ معاصر سالهای پیش از انقلاب در طراحی صحنه و لباس این فیلم هم لحاظ شده است و انتظار میرود «سیانور» اثری قابل توجه در جشنواره فیلم فجر امسال باشد. بهروز شعیبی، کارگردان «سیانور» عکسی از نگاتیوهای این فیلم را در صفحه اینستاگرام خود گذاشته است و براساس شنیدهها درباره این فیلم که بخشهایی از آن در موزه عبرت ایران فیلمبرداری شده، خط داستانی آن براساس موضوع گروهک تروریستی منافقین شکل گرفته است. «سیانور» ادامه همکاری بهروز شعیبی با سیدمحمود رضوی بعد از فیلم سینمایی «دهلیز» و مجموعه تلویزیونی «پردهنشین» است.