printlogo


کد خبر: 152002تاریخ: 1394/10/26 00:00
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» تأکید کرد
طلب 310 میلیاردی حمل‌ونقل از جرایم رانندگی
60 درصد از محل وصول جرایم رانندگی باید صرف بهبود جریان ترافیک شهرها شود

 گروه اجتماعی: گره‌گشایی از مشکل ترافیک شهر یا رفع معضل آلودگی هوا از مسیر توسعه حمل‌ونقل عمومی میسر خواهد شد اما کم‌توجهی دولت به این مقوله و بلوکه شدن سهم مردم در خزانه دولت، ریل‌گذاری توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو را در پایتخت با مشکل مواجه کرده و شهرداری تهران را در این مسیر تنها گذاشته است. طلب 310میلیاردی شهرداری از دولت بابت سهم قانونی از جرایم راهنمایی و رانندگی نمونه‌ای از ارقام نجومی بدهی‌های دولت به حمل‌ونقل عمومی است. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با«وطن امروز» ضمن اشاره به سیاهه بدهی‌های دولت در بخش حمل‌ونقل عمومی به تشریح مهم‌ترین مشکلات توسعه مترو پرداخته است. درکنار بودجه سنواتی که براساس قانون باید در اختیار شهرداری به منظور توسعه حمل‌ونقل عمومی قرار گیرد قانونگذار برخی منابع دیگر را نیز در نظر گرفته که به عنوان مکمل بودجه سرعت توسعه حمل‌ونقل عمومی را شتاب دهد. اختصاص درصدی از جرائم راهنمایی و رانندگی به توسعه زیرساخت‌های شهری از جمله این تسهیلات محسوب می‌شود که در خزانه دولت ماندگار شده است. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره اظهارداشت: براساس قانون 60 درصد از محل وصول جرایم راهنمایی و رانندگی باید صرف بهبود جریان ترافیک شهرها شود. مردم از شهرداری درباره آسفالت  و خط‌کشی گرفته تا تابلوها و  علائم خیابان‌ها گلایه دارند. برای تامین منابع مالی و ترمیم این نواقص شهرداری تهران به ظرفیت قانونی خود مراجعه می‌کند. به گفته تشکری‌هاشمی یکی از این امکانات جرایم راهنمایی و رانندگی است که باید در اختیار شهرداری قرار گیرد که از این مبلغ شاید حدود 10درصد به شهرداری تهران پرداخت شده که رقم ناچیزی است در حالی که درآمد این جرایم در هیچ جایی قابلیت مصرف ندارد و تنها با هدف هزینه در شهرداری به خزانه منتقل می‌شود. معاون شهردار تهران  با اشاره به رقم مطالبات شهرداری در این بخش یادآورشد: براساس مصوبات قانونی سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی انباشته شده در خزانه 310میلیارد تومان است که تاکنون دولت 20میلیارد تومان یعنی در حدود 7درصد مطالبات را پرداخت کرده است. وی با انتقاد از نگاه فانتزی دولت‌ها به مترو بیان داشت: به طور حتم  در ذهن تصمیم‌گیرندگان، مقوله مترو به عنوان اولویت مطرح نیست و انجام برخی اقدامات از سوی دولت موید این موضوع است. تشکری‌هاشمی در این باره خاطرنشان کرد: براساس قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و  مدیریت مصرف سوخت باید مبالغی در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد. سهم شهرداری تهران از این بودجه به هزار و 300میلیارد  تومان می‌رسد که هیچ‌گاه این قانون حتی برای یک بار هم به درستی اجرا نشده است.  بنابر اظهارات معاون شهردار تهران، 50 درصد هزینه ساخت مترو باید توسط دولت تامین شود و 50 درصد مابقی توسط شهرداری‌ها که در حال حاضر نه تنها شهرداری  سهم 50 درصدی خود را پرداخت کرده بلکه 40 درصد سهم دولت را هم متقبل شده است.  وی با اشاره به هزینه 135میلیارد تومانی ساخت هر کیلومتر مترو خاطرنشان کرد: این در حالی است که تعهدات دولت درباره حمل‌ونقل عمومی محقق نمی‌شود و مطالبه دیگر شهرداری از دولت مربوط به بحث یارانه‌هاست. براساس آنچه در وزارت کشور مصوب و به شهرداری‌ها ابلاغ شده باید یک‌سوم از هزینه بلیت مترو را شهرداری تقبل کند و حداکثر یک‌سوم این هزینه را مردم و حداقل یک‌سوم آن را دولت پرداخت کند. به گفته وی، آنچه اتفاق افتاده این است که حدود 10درصد هزینه را مردم پرداخت می‌کنند و کمتر از 10درصد را دولت پرداخت کرده است اما بیشتر از 80 درصد یارانه  بلیت را شهرداری پرداخت می‌کند.  تشکری‌هاشمی درباره مطالبه دیگر شهرداری از دولت تصریح کرد: علاوه بر این مصوب شد از محل درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به حمل‌ونقل عمومی کمک شود اما متاسفانه تاکنون این اتفاق هم نیفتاده است و شهرداری‌ها و مردم با هم هزینه هدفمندسازی را هم پرداخت کرده‌اند.

 

ضرورت توجه رئیس‌جمهور به مترو
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دولت باید ۵۰درصد هزینه ساخت مترو را بپردازد، بر ضرورت توجه رئیس‌جمهور به مترو تاکید کرد. محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در آستانه روز هوای پاک گفت: برخی مدیران به‌جای اینکه به‌دنبال اجرای قانون باشند، قوانین را به‌دنبال خود می‌‌کشند. حقانی با بیان اینکه دولت باید 5/82درصد از اعتبار لازم برای خرید اتوبوس را تأمین کند و علاوه بر آن، 50 درصد از هزینه ساخت مترو را نیز بپردازد، اظهار داشت: این در حالی است که در 2 دولت گذشته، کوچک‌ترین کمکی در این باره نشده و در حال حاضر نیز کفگیر دولت به ته دیگ خورده به‌طوری که در پرداخت یارانه‌ها نیز دچار مشکل شده است. وی با درخواست توجه رئیس‌جمهور به توسعه متروی تهران خاطرنشان کرد: حتی اگر بخشی از اعتبار بهداشت و درمان را به توسعه مترو اختصاص دهید بیشتر به سلامت مردم کمک کرده‌اید. رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: برای شهر تهران، توسعه مترو اولویت اول است و مدیریت شهری تا جایی که امکان دارد، باید بودجه‌ طرح‌هایی را که از اولویت برخوردار نیستند کاهش داده و آنها را در اختیار تکمیل مترو قرار دهد.


Page Generated in 0/0055 sec