printlogo


کد خبر: 152081تاریخ: 1394/10/27 00:00
وزیر خارجه سعودی حضور آمریکا و انگلیس در اتاق جنگ یمن را فاش کرد
برنامه نابودی زیرساخت‌های جهان اسلام

گروه بین‌الملل: با اعتراف رسمی دولت ریاض به نقش نظارتی و سرپرستی مقام‌های نظامی آمریکایی و انگلیسی در تجاوز به کشور مظلوم یمن، دیگر تردید کمی در این باره باقی مانده که واشنگتن و لندن اقدام به جنگ نیابتی از طریق دولت‌های دست‌نشانده و گروه‌های تروریستی نظیر داعش علیه ملت‌های مسلمان منطقه کرده‌اند، در حقیقت این جنگ‌ها دنباله لشکرکشی‌های غرب به عراق و افغانستان است. وزیر خارجه عربستان که به‌عنوان نوکر نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب آمریکا  در ریاض شناخته می‌شود، پس از دیدارش با وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در لندن گفت نظامیان 2 کشور رسما در ستاد فرماندهی و کنترل حملات هوایی علیه یمن حضور داشته و به «فهرست هدف‌ها» در این کشور عربی فقیر دسترسی دارند. با وجود این، وی ادعا کرد آنها در انتخاب این اهداف هیچ نقشی ندارند.  عادل الجبیر گفت: «ما در ستاد فرماندهی و کنترل خود مقام‌هایی از انگلیس، آمریکا و دیگر کشورها در اختیار داریم. آنها از فهرست اهداف مطلع هستند و می‌دانند ما چه کارهایی را انجام می‌دهیم و چه کارهایی را انجام نمی‌دهیم.» اما حتی اعترافی در همین حد به معنای سرپرستی  اتاق جنگ یمن توسط آمریکا و انگلیس است که مسؤولیت جنایت‌های ائتلاف سعودی را برعهده این دو قدرت قرار می‌دهد. البته انگلیس پیش‌تر اعلام کرده بود نظامیانش در عربستان حضور دارند و به دولت ریاض در این حملات کمک می‌کنند اما کاخ سفید تا پیش از فاش‌گویی جبیر سعی کرده بود خود را در موضوع یمن بی‌طرف جلوه دهد تا زیر فشار انتقادات جهانی ناشی از کشتار زنان و کودکان یمن و تخریب گسترده زیرساخت‌های این کشور قرار نگیرد.  تخریب زیرساخت‌های فنی، عمرانی، صنعتی و خدماتی کشورهای بحران‌زده جهان اسلام از سوی بازیگران جبهه غربی-عربی صرفا در چارچوب پیروزی در جنگ قابل تحلیل نیست. به نظر اهداف مهم‌تری را باید در پس این تخریب‌ها مشاهده کرد. تضعیف کشورهای اسلامی، وابسته‌سازی به بهانه بازسازی و بهره‌جویی از این طریق و در نهایت تغییر رفتار با بهره‌گیری از روابط هدفمند ایجاد شده، 3 هدف عمده غرب از تخریب زیرساخت‌ها در یمن، لیبی، سوریه و عراق تلقی می‌شود. هر چقدر اوضاع منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا ناامن‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، بر حجم خرابی‌ها افزوده می‌شود. اگرچه عمدتا خونریزی و کشتارهای وسیع در بحران‌های امنیتی منطقه خودنمایی می‌کند اما واقعیت این است که وقتی از صدای گلوله‌ها کاسته و ثبات حتی شکننده حاکم شد، بیشتر از خون و خونریزی، زیرساخت‌های ویران‌شده در جنگ است که به وضوح اثر منفی‌اش را در حکومتداری بروز می‌دهد و حداقل‌های رفاه اجتماعی و یک زندگی طبیعی، کمیاب و نایاب می‌شود. برای کشوری که سطح گسترده‌ای از زیرساخت‌هایش تخریب شده و منابع مالی قابل توجهی برای بازسازی آنها ندارد، این ابتدای مشکل خواهد بود، چرا که دولت چنین کشور‌هایی عمدتا سعی در جذب منابع مالی و کمک‌های بین‌المللی خواهند کرد. آیا جذب این کمک‌ها بدون یک سیاست خارجی منعطف نسبت به کشورهای کمک‌کننده امکان‌پذیر است؟
قتل‌عام 30 غیرنظامی در استان صعده
دیروز رسانه‌های عربی از تازه‌ترین جنایت هولناک جنگ‌افروزان عرب به سرکردگی آل‌سعود در یمن خبر دادند که دست‌کم ۳۰ غیرنظامی بی‌گناه در حمله جنگنده‌های سعودی به یک مجتمع مسکونی در صعده به شهادت رسیدند.  شبکه المیادین از شهادت دست‌کم 30 غیرنظامی در حمله جنگنده‌های متجاوز سعودی به یک مجتمع مسکونی در شهر ضحیان در استان صعده یمن خبر داد. منابع یمنی همچنین از حملات جنگنده‌های سعودی به نقیل العبس در منطقه جارف واقع در  استان صنعا خبر دادند. متجاوزان سعودی همچنین مرکز فنی‌- حرفه‌ای و یک حلقه چاه آب در شهرستان رداع در  استان البیضاء را بمباران کردند. شبکه المسیره، ارگان انصارالله هم از انفجار یک بمب در ساحل خورمکسر در عدن واقع در جنوب یمن خبر داد.
بارش ۲۳ هزار بمب آمریکایی در ۲۰۱۵
در همین حال، پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در گزارشی به تناقضی که در اعطای جایزه صلح نوبل وجود دارد اشاره کرد و نوشت در سال 2015، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که خود برنده جایزه صلح نوبل است، 23 هزار و 144 بمب به سمت کشورهای مسلمان جهان پرتاب کرد.  میکا زنکو از پژوهشگران شورای روابط خارجی آمریکا اخیراً تعداد بمب‌هایی که آمریکا به سمت کشورهای دیگر پرتاب کرده را مورد ارزیابی قرار داد و دریافت از اول ژانویه 2015، آمریکا حدود 23 هزار و 144 بمب به عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، یمن و سومالی پرتاب کرده است که اکثریت جمعیت این کشورها را مسلمانان تشکیل می‌دهند.  این گزارش به تفکیک نشان می‌دهد آمریکا در بازه یادشده، 22 هزار و 110 بمب به سمت عراق و سوریه، 947 بمب به سمت افغانستان، 11 بمب به سمت پاکستان، 58 بمب به سمت یمن و 18 بمب به سمت سومالی پرتاب کرده است.  گلوبال ریسرچ با اشاره به این آمار و ارقام گزارش کرد که ظاهراً پرتاب این بمب‌ها چندان تأثیری هم نداشته به طوری که آمریکا 947 بمب در سال 2015 در افغانستان پرتاب کرده است با این حال، طالبان در مقایسه با سال 2001، کنترل مناطق بیشتری از این کشور را در دست دارد.  طبق این گزارش، به‌رغم وعده‌های اوباما برای عقب‌نشینی از افغانستان، آمریکا وارد شانزدهمین سال جنگ در افغانستان می‌شود. در اکتبر سال گذشته، اوباما موضع خود را تغییر داد و اعلام کرد درصدد است نظامیان آمریکایی را تا پایان سال 2017 در افغانستان حفظ کند.
 

اعتراف درباره بمب‌های خوشه‌ای
احمد العسیری، سخنگوی ارتش عربستان، 22 دی تایید کرد که ریاض در حملات هوایی در استان حجه واقع در شمال غرب یمن از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است. العسیری ادعا کرد ارتش عربستان تنها یک مرتبه برای حمله به خودروهای مبارزان یمنی به بمب‌های خوشه‌ای متوسل شده است. این در حالی است که کارشناسان سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند بقایای این بمب‌ها را در نقاط مختلف یمن از جمله حجه و صنعا، پایتخت یمن، پیدا کرده‌اند.  بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، 18 دی ضمن ابراز نگرانی درباره حملات هوایی عربستان در یمن، یادآور شد استفاده از بمب‌های خوشه‌ای ممکن است «جنایت جنگی» محسوب شود. دیده‌بان حقوق بشر نیز استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق مسکونی صنعا را تایید کرد و آن را «جنایت جنگی» برشمرد. بنا بر آمار سازمان ملل، از زمان آغاز حملات عربستان در مارس 2015 تاکنون بیش از 7500 یمنی کشته و بالغ بر
14 هزار تن دیگر زخمی شده‌اند اما آمار حقیقی قربانیان حتی از دو برابر این نرخ هم بیشتر است.
 


Page Generated in 0/0052 sec