printlogo


کد خبر: 152086تاریخ: 1394/10/27 00:00
چهارگوشه

سودان در پی عادی‌سازی روابط با اسرائیل
در حالی که در سال‌های گذشته اظهارنظر مثبت درباره رژیم صهیونیستی در سودان جرم تلقی می‌شد، وزیر خارجه این کشور اخیرا از احتمال عادی‌سازی روابط خارطوم با تل‌آویو خبر داده است که این نشانگر تغییر موضع سودان در قبال رژیم اشغالگر قدس است. تحلیلگران معتقدند دولت سودان اصول فکری و اخلاقی را قربانی منافع خود می‌کند و در فکر تغییر سیاست خارجی خود است.

شروط پیونگ‌یانگ برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای
وزارت خارجه کره‌شمالی پیمان صلح با آمریکا و توقف رزمایش‌های مشترک نظامی آمریکا و کره‌جنوبی را شرط توقف آزمایش‌های هسته‌ای خود اعلام کرد. وزارت خارجه کره‌شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد همه پیشنهادهای قبلی ما برای صلح و ثبات در شبه‌‌جزیره کره و شمال‌شرق آسیا از جمله پیشنهاد توقف آزمایش‌های هسته‌ای و پیمان صلح در ازای توقف رزمایش‌های نظامی مشترک در شبه‌جزیره همچنان به قوت خود باقی است.

پایان گروگانگیری در بورکینافاسو با 23 کشته
روز گذشته، گروگانگیری در هتلی در واگادوگو، پایتخت بورکینافاسو با آزادسازی 126 گروگان، کشته شدن 23 تن و زخمی شدن 33 تن دیگر و کنترل ارتش بر هتل مذکور خاتمه یافت. گروه المرابطون به رهبری مختار بلمختار الجزایری مسؤولیت این حمله را به عهده گرفته و سخنگوی این گروه در تماسی تلفنی به الجزیره گفت: نیروهای ما به رستوران هتل حمله کرده و تعدادی از افراد را به گروگان گرفتند. گروه المرابطون دسامبر با القاعده در کشورهای مغرب اسلامی به رهبری عبدالملک دروکدال بیعت کرده است.

نخستین رئیس‌جمهور زن تایوان
تسای انگ‌ون رهبر حزب مترقی دموکراتیک پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در تایوان شد. وی اولین رئیس‌جمهور زن تایوان محسوب می‌شود. این نتیجه برای حزب مترقی دموکراتیک که حامی استقلال از چین است یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود. شکست حزب حاکم تایوان که خواستار تنش‌زدایی و نزدیکی بیشتر با چین است در حالی صورت می‌گیرد که رهبران 2 کشور از زمان انقلاب چین در سال 1949 برای اولین بار با یکدیگر دیدار کردند.

آزادسازی 150 روستای سوریه
 در 2 ماه
ژنرال سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد؛ روسیه و سوریه با کمک هم در ماه دسامبر 2015 حدود 134 منطقه و روستا را آزاد کردند و از اوایل سال 2016 تاکنون نیز 19 منطقه و روستای دیگر از سیطره تروریست‌ها آزاد شده است. رودسکوی افزود: بزرگ‌ترین پیروزی‌های میدانی در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه، حمص و رقه به دست آمده است. این مقام روسی اعلام کرد: جنگنده‌های روسیه در حملات خود مراکز نفتی، مخفیگاه‌ها و جنگ افزارهای داعش را هدف قرار دادند.

راهپیمایی فضانورد انگلیسی در فضا
تیم پیک، نخستین فضانورد انگلیسی در فضا راهپیمایی کرد. تیم پیک نخستین فضانورد انگلیسی است  که در فضا راهپیمایی کرده است. وی، جمعه به همراه تیم کوپرا فضانورد آمریکایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شد. این 2 فضانورد در عملیات تعمیر قطعه‌ای در خارج از ایستگاه فضایی شرکت کردند. این عملیات به علت وجود اندکی آب در کلاه فضانورد آمریکایی ناتمام ماند.

درگیری پلیس با معترضان در برزیل
تظاهرات مردم برزیل در اعتراض به افزایش قیمت استفاده از سرویس حمل‌ونقل عمومی در این کشور روز جمعه با برخورد نیروهای پلیس و تظاهرات‌کنندگان و در ادامه با دستگیری 8 نفر از معترضان در شهر سائوپائولو، بزرگ‌ترین شهر برزیل به پایان رسید. تظاهرات‌کنندگان مردم را تشویق به عدم پرداخت پول بلیت می‌کردند و خود نیز از روی گیت‌های ورودی مترو می‌پریدند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز گذشته با افزایش 10 درصدی تعرفه استفاده از سرویس حمل‌و‌نقل عمومی در کشور مخالف هستند.


Page Generated in 0/0049 sec