printlogo


کد خبر: 152097تاریخ: 1394/10/27 00:00
گمانه‌زنی‌ها از تأیید صلاحیت نزدیک به 4 هزار کاندیدای انتخابات مجلس خبر می‌دهد
جدیدترین اخبار انتخابات

گروه سیاسی: روز گذشته موعد رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسید. به گزارش «وطن امروز»، فرصت 7 روزه هیات‌های نظارت استانی برای رسیدگی به شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیات‌های اجرایی و اظهارنظر درباره صلاحیت دیگر داوطلبان دیروز پایان یافت و شورای نگهبان تا پایان ساعت 24 روز شنبه 26 دی‌ماه باید نتایج بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کند. البته تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعیه شورای محترم نگهبان منتشر نشده بود.
روز گذشته محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور گزارشی درباره وضعیت بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی منتشر کرد. به گفته مقیمی، از تعداد ۱۲ هزار و ۴۶ پرونده‌ای که به دادستانی برای ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات مجلس ارسال شد ۷۶۳ مورد دارای سابقه بودند. وی همچنین از انصراف ۴۹۸ نفر از کاندیداتوری مجلس خبر داد. در این میان خبرگزاری تسنیم، به نقل از منابع آگاه آماری از وضعیت بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس منتشر کرد. براساس این گزارش، از میان 12 هزار و 123 نفری که برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده بودند، تاکنون بیش از 900 نفر در طول روند بررسی صلاحیت‌ها انصراف داده‌اند. این منابع غیررسمی می‌گویند از تعداد باقی‌مانده، حدود یک‌سوم ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات اسفند صلاحیت‌شان احراز شده، یک‌سوم به طور قطعی صلاحیتشان برای این  انتخابات رد شده و یک سوم دیگر نیز تاکنون مشمول «عدم احراز» شده‌اند. این خبر هنوز از سوی مقامات رسمی تایید نشده و در حد یک گمانه‌زنی از طریق کسب‌اطلاع از منابع غیررسمی است. تفاوت آنهایی که به طور قطع صلاحیتشان احراز نشده و آنهایی که تاکنون مشمول عدم احراز هستند، آنجاست که احتمال تایید صلاحیت دسته دوم تا زمان آغاز تبلیغات همچنان وجود دارد. این افراد می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک یا معرفی معرف‌های مورد اعتماد دستگاه‌های نظارتی در راستای احراز صلاحیت خود اقدام کنند. در صورت صحت این گمانه‌ها، برای هرکرسی نمایندگی مجلس بیش از 13 نفر باید رقابت کنند. بر این اساس احتمال می‌رود نزدیک به 4 هزار نفر در هیات‌های نظارت برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم احراز صلاحیت شده باشند. انتخابات مجلس دهم از حیث تعداد نامزدهای ثبت‌نام‌کننده تقریباً «بی‌نظیر» بوده است. تعداد بسیار زیادی با حضور در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها در این انتخابات ثبت‌نام کرده بودند.  کارشناسان می‌گویند عدم جدیت قابل قبول هیأت‌های اجرایی در امر احرازصلاحیت‌ها موجب شد به دلیل حجم بسیار بالای ثبت‌نامی‌ها کار دستگاه‌های نظارتی سخت‌تر از پیش شود. برخی منابع پیش‌تر از اعمال فشار برخی فرمانداری‌ها و استانداری‌ها به هیات‌های اجرایی در موضوع بررسی صلاحیت‌ها خبر داده بودند. «وطن امروز» پیش‌تر در گزارشی با عنوان «تایید صلاحیت فله‌ای» به برخی موارد فشار به هیات‌های اجرایی اشاره کرده بود.
روز گذشته خبرگزاری فارس نیز در گزارشی به آمار واجدان شرایط رای دادن در انتخابات 7 اسفند پرداخت. براساس این گزارش، در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس و با توجه به جمعیت 78 میلیونی کشور، حدود 54 میلیون نفر واجد شرایط رأی‌دهی هستند. براساس این آمار، در استان تهران حدود 8 تا 5/8 میلیون نفر واجد شرایط رأی‌دهی در انتخابات پیش ‌رو هستند.
 روز گذشته همچنین نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان استعفای خود را رسما اعلام کرد. ابراهیمیان که از مدت‌ها قبل خبر کناره‌گیری او از سخنگویی شورای نگهبان مطرح شده بود؛ بعدازظهر دیروز  همزمان با پایان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس، استعفای خود را اعلام کرد. البته روز گذشته روابط عمومی شورای نگهبان اعلام کرد استعفای ابراهیمیان از سوی دبیر شورا پذیرفته نشد.
 


Page Generated in 0/0054 sec