printlogo


کد خبر: 152159تاریخ: 1394/10/28 00:00
حسن روحانی:
همه دولت‌ها در آمریکا به برجام معتقد هستند

گروه سیاسی: حسن روحانی روز گذشته یک نشست خبری خارج از برنامه با اهالی رسانه برگزار کرد. او در این نشست خبری که به مناسبت اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام برگزار شد، تصریح کرد به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای بدون مدیریت رهبر انقلاب ممکن نبود. به گزارش مهر، حسن روحانی در ابتدای این نشست خبری تصریح کرد: از امروز دیگر برنامه هسته‌ای ایران با بهانه‌های واهی به عنوان تهدید صلح جهانی و منطقه‌ای نیست، بلکه برنامه هسته‌ای ایران برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور، ثبات و امنیت منطقه خواهد بود. وی ادامه داد: از امروز تجار و کارآفرینان ما می‌توانند از مسیر قانونی و معمول نقل و انتقالات بانکی، فعالیت‌های تجاری و صادرات خود را با تسهیلات بیشتر انجام دهند. از امروز بانک‌های کشور از بانک‌های جهان برای مسائل مالی و پولی، خدمات لازم را اخذ می‌کنند و خدماتی را به مردم می‌دهند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: از امروز محدودیت صادرات نفت در کشور برداشته می‌شود و هر اندازه که در برنامه کشور باشد، در چارچوب مصالح ملی و برنامه مصوب کشور، نفت، میعانات گازی و پتروشیمی صادر خواهد شد. روحانی اضافه کرد: از امروز امکان خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکت‌هایی که می‌خواهند خدمات لازم را به مردم ارائه دهند، قرار خواهد داشت؛ یعنی امروز ایمنی هوایی ما برای مردم بیشتر خواهد شد. از امروز پول‌هایی که برای ملت بود و در بانک‌های خارجی قرار داشت و قفل نابجای تحریم بر آن زده شده بود، در اختیار ملت ایران برای فعالیت‌های اقتصادی قرار خواهد داشت. وی تصریح کرد: اگر هدایت‌ها و حمایت‌های رهبری نبود و اگر چتر ولایت فقیه بر سر ملت قرار نداشت و اگر چارچوب‌هایی که رهبری برای مذاکرات تعیین کردند و تذکرات لازمی را که دادند و حمایت‌هایی که از مذاکره و مذاکره‌کنندگان کردند، نبود، امروز به موفقیت دست پیدا نمی‌کردیم.  رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما موفقیت را در سایه دیپلمات‌های باتجربه و ماهر به دست آوردیم و اگر هنر دیپلماسی نبود، در این نقطه قرار نداشتیم. ما بهترین دیپلمات‌های خود را به این عرصه فرستادیم و دیدیم که موفقیت را به ارمغان آوردند. همانند آن زمانی که توانستند توافق ژنو را به دست بیاورند و سپس استمرار آن را تا ماه‌های بعد ادامه دادند و آنگاه که توانستند در لوزان چارچوب‌های توافق وین را ترسیم کنند.
احتمال عهدشکنی آمریکا وجود دارد
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جوان مبنی بر اینکه دولت در قبال عهدشکنی آمریکا چه واکنشی نشان خواهد داد و اقدام متقابل دولت تدبیر و امید در مقابل تحریم‌های حقوق بشری از ناحیه آمریکا چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: قطعا احتمال چنین اتفاقی وجود دارد. مردم ما از دولت آمریکا در طول زمان، بدعهدی و ظلم‌های فراوان دیده‌اند و بنا نیست به خاطر برجام به آمریکایی‌ها اعتماد کنیم و در برابر هر کنشی، واکنشی خواهیم داشت. رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر آنها برخلاف برجام اقدام کنند سازوکاری در داخل خود برجام پیش‌بینی شده که ما آن را دنبال می‌کنیم و اگر در زمینه‌های دیگر اقدام کنند باز هم پاسخ متقابل را دریافت می‌کنند. وی تاکید کرد: امروز شرایطی نیست که آمریکایی‌ها بتوانند تحریم‌های گذشته را برقرار کنند. وی درباره مشکلات احتمالی در اجرای برجام تصریح کرد: همه این احتمال‌ها وجود دارد اما هر گروهی که در آمریکا، دولت را در اختیار داشته باشد، باید بداند تعهدی که دولت آمریکا دارد، استمرار می‌یابد و فرقی نمی‌کند هر دولتی بیاید، به آن متعهد است و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیز برای همین است.
آثار رفع تحریم‌ها در برخی موارد بلافاصله مشاهده می‌شود
روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری صدا و سیما درباره توقع حل سریع مشکلات اقتصادی پس از تحریم و برنامه دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حال اجراست اما در حدی که باید باشد، نیست و زمینه را باید بیشتر آماده کنیم.  وی به نمونه‌هایی از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: وقتی صادرات غیرنفتی در حال افزایش است، این به معنای اجرای همان سیاست‌هاست. یا وقتی فناوری را در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه داده‌ایم و وقتی امسال اتکای ما به نفت خام از همیشه کمتر است، همان اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.  رئیس‌جمهور تصریح کرد: البته برجام و برداشتن موانع به معنای حل همه مسائل نیست و مانند این است که غاصبی باغ شما را تصرف کرده بود و حالا آن را بیرون کرده‌اید و باید زمین آن را آماده کنید و نهال آن را غرس کنید و مراقبت کنید تا به میوه برسید.  وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایتالیا مبنی بر اینکه با توجه به فضای ایجاد شده و شرایط رفع تحریم‌ها و همچنین با توجه به سفر هفته آینده شما به ایتالیا از این کشور چه توقعی در دوران پساتحریم دارید و ایتالیا چه جایگاهی می‌تواند در صحنه مشارکت‌های اقتصادی با ایران داشته باشد؟ اظهار کرد: در پسابرجام روابط ما با اروپا توسعه خواهد یافت همانطور که با سایر کشورهای دوست منطقه این روابط برقرار خواهد بود.  رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره تاثیر برجام بر بورس گفت: آثار برجام در بازارهای مالی و سرمایه‌ای بزودی آشکار می‌شود. ما نقش چندانی در بورس نداریم و بورس چشم بینایی دارد و شرایط اقتصادی‌مان را می‌بیند. شرایط بورس بهتر شده و خواهد شد و در زمینه‌های غیرنفتی صادرات ما بهتر می‌شود. شرایط سرمایه‌گذاری نیز قطعا در ایران بهتر خواهد شد. روحانی تصریح کرد: در روزهای
پیش رو همه مسائل حل و فصل نخواهد شد بلکه آغازی برای حل مشکلات ایران خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0053 sec