printlogo


کد خبر: 152299تاریخ: 1394/10/30 00:00
چهارگوشه

آتش‌سوزی در هتل ریتس پاریس
پس از سال خونبار 2015، سال 2016 هم آغاز چندان جالبی برای پاریسی‌ها نداشت. صبح دیروز پایتخت فرانسه شاهد یک اتفاق ضدتوریستی دیگر بود. این بار آخرین طبقه هتل ریتس، یکی از گران‌ترین هتل‌های بیوه اروپا شاهد آتش‌سوزی گسترده بود آن هم در حالی که این هتل پس از 4 سال تعطیلی قرار بود ماه آینده مجددا افتتاح شود. شهرت این هتل لوکس به خاطر آن است که شاهزاده دایانا، عروس مطلقه ملکه انگلیس، آخرین شب زندگی‌اش را همراه با دودی فاید، پسر تاجر سرشناس مصری در ریتس سپری کرده بود.  رسانه‌های فرانسوی‌زبان اعلام کردند آتش‌سوزی ساعت 7 صبح به وقت این کشور در آخرین طبقه این هتل 5 ستاره آغاز شد و تا ظهر حدود 60 آتش‌نشان در پشت‌بام آن مشغول اطفای حریق بودند. سخنگوی اداره آتش‌نشانی مرکزی پاریس گفت: «در این حادثه کسی صدمه ندید. پس از بیش از 3 سال بازسازی، این هتل قرار بود در ماه مارس (اسفند و فروردین) امسال بازگشایی شود. فعلاً هدف اصلی خاموش کردن آتش است».

طالبان خواهان
مذاکره مستقیم با واشنگتن
آغاز جلسات کمیته چهارجانبه متشکل از نمایندگان آمریکا، چین، افغانستان و پاکستان عملا به معنای از اعتبار ساقط شدن دولت کابل بوده است، چرا که مهم‌ترین شرط طالبان برای برقراری صلح با دولت افغانستان، مذاکره مستقیم با واشنگتن به جای کابل است.  روزنامه پاکستانی دیلی گزارش داد طالبان افغانستان با ارائه این شرط به کمیته مزبور گفته است دولت افغانستان چیزی برای عرضه به طالبان ندارد، در حقیقت سرنوشت کابل به دست واشنگتن تعیین می‌شود.  دومین شرط طالبان نیز تسط کامل بر ولایت «هلمند» و تاسیس دفتر سیاسی خود در این ولایت (همانند دفتر سیاسی قطر) بوده است.

کویت به دنبال افزایش قیمت سوخت
رئیس اجرایی شرکت نفت کویت اعلام کرد این کشور بزودی کم کردن یارانه از بنزین و به تبع آن بالا رفتن قیمت سوخت را اعلام می‌کند. این مقام کویتی در حاشیه کنفرانس انرژی در ابوظبی گفت: این موضوع را در 3 ماهه اول امسال (2016) اعلام خواهیم کرد. براساس این گزارش، کویت برای مقابله با کسری بودجه فعلی‌اش یک مشاور بین‌المللی آگاه در این زمینه استخدام کرده است. کویت پیش‌بینی کرده در سال مالی 2016-2015 با کسری بودجه‌ای برابر با 18/8 میلیارد دینار روبه‌رو شود.

کابینه توافق لیبی معرفی شد
شورای ریاستی لیبی، سه‌شنبه پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی و درگیری مسلحانه کابینه این کشور را که یک کابینه توافقی میان گروه‌های مختلف لیبیایی است، معرفی کرد. کابینه جدید که قرار است شرایط را برای برگزاری انتخابات پارلمانی آتی فراهم کند از 32 وزیر تشکیل شده است. به محض تشکیل کابینه، پارلمان 10 روز فرصت دارد تا با اعضای کابینه جدید موافقت کند.

نیروهای فراری داعش
اعدام می‌شوند
یک منبع عراقی در استان نینوا اعلام کرد که داعش 35 تن از نیروهای فراری خود از جبهه‌های درگیری را به دلیل ترک نبرد اعدام کرده است. سرکرده داعش نیز دستوراتی را برای اعدام هر نیروی فراری از حویجه یا شرقاط، صادر کرده است. اخبار منتشر شده از مناطق اشغال‌شده توسط داعش در نینوا و الانبار حکایت از آن دارد که موارد اعدام نیروهای داعش به دلیل فرار و کوتاهی در انجام ماموریت زیاد شده است.

حزب‌الله، تهدید اصلی اسرائیل
رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در تاریخ، حزب‌الله را به عنوان تهدید اصلی برای این رژیم اعلام کرد. ژنرال گادی آیزنکوت این موضوع را در سخنرانی خود در مرکز پژوهش‌های امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو اعلام کرد. بر پایه این گزارش، آیزنکوت در ابتدای سخنرانی خود در پیش‌بینی اوضاع آتی منطقه گفت: رئیس ستادی که جای مرا خواهد گرفت، ناچار خواهد بود با شرایطی بسیار پیچیده‌تر از شرایط کنونی دست و پنجه ‌نرم کند.


Page Generated in 0/0053 sec