printlogo


کد خبر: 152335تاریخ: 1394/11/1 00:00
عراقچی در جده!
درخواست محرمانه سعودی‌ها برای بهبود مناسبات با ایران باید با عزت جواب داده می‌شد

حسین علوی: عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه بعدازظهر سه‌شنبه به عربستان رفت! این خبر درست زمانی در ایران منتشر شد که رسانه‌ها در حال انتشار یادداشت تند ضدایرانی وزیر خارجه عربستان سعودی در نیویورک‌تایمز بودند. به گزارش «وطن امروز»، عادل الجبیر طی یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز ایران را یک کشور سرکش و منزوی خواند! درحالی که تروریست‌های داعش و النصره از دامان شاه سعودی متولد شده‌اند؛ عادل الجبیر ایران را حامی تروریسم در منطقه دانست! وی با متهم کردن ایران به تلاش برای رسیدن به هژمونی منطقه‌ای،  کشورمان را «متخاصم‌ترین بازیگر» منطقه توصیف کرد(!) وزیر خارجه عربستان ایران را به «دروغگویی» درباره نقش عربستان در گسترش تفکرات وهابیت متهم کرده و گفته است ریاض تفکرات افراطی را اشاعه نمی‌دهد. او برای این منظور واشنگتن را شاهد خود قرار داده و گفته است ریاض در لیست حامیان تروریسم واشنگتن نیست، اما ایران هست. جبیر نوشته است «عربستان قربانی ترور» و «در خط مقدم مبارزه با تروریسم» است. وی در پایان نوشته است ریاض خواستار تغییر و تحول در سیاست خارجی ایران است. این یادداشت توهین‌آمیز عادل الجبیر در حالی است که سعودی‌ها روابط دیپلماتیک خود با ایران را به خاطر ماجرای سفارت این کشور در ایران قطع کرده‌اند. ورود معترضان به سفارت عربستان سعودی در پی اعدام آیت‌الله نمر باقرالنمر رهبر شیعیان عربستان رخ داد. سعودی‌ها البته طی 2 سال گذشته تحرکات گسترده‌ای علیه ایران انجام دادند. انفجار سفارت ایران در بیروت، راه‌اندازی جنگ اقتصادی و کاهش قیمت نفت ایران از 120 دلار به 26 دلار در هر بشکه، راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی در منطقه علیه جریان‌های مقاومت نزدیک به ایران، حمایت‌های بی‌سابقه از تروریست‌ها در شرق ایران، رفتار زشت و توهین‌آمیز در جریان کشته شدن 500 زائر ایرانی در فاجعه منا، مزاحمت برای 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و... اقداماتی هستند که نشان‌دهنده عزم سعودی‌ها برای ایجاد یک هجمه بی‌سابقه علیه ایران است البته این موضوع را سه ماه قبل عادل الجبیر در نشست خبری با فرانک اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان به صراحت بیان کرد و گفت آل‌سعود از همه ابزارهای نظامی، امنیتی و اقتصادی خود برای تضعیف ایران استفاده می‌کند.
البته بسیاری انفعال دولت ایران در مقابله و مواجهه با اقدامات آل‌سعود را دلیل سرریز شدن خشم جوانان و ورود به سفارت سعودی نیز دانسته‌اند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد اکنون و در جریان سفر عباس عراقچی به جده نیز در حال نمایان شدن است.
متاسفانه وزارت امور خارجه در دولت یازدهم تاکنون نتوانسته است یک چارچوب عاقلانه و عزتمندانه برای تنظیم مناسبات با همسایگان ارائه کند. پس از زانو زدن وزیر امور خارجه در مقابل پادشاه کویت در جریان فاجعه منا، اکنون سفر عباس عراقچی به جده، آن هم در شرایطی که آل‌سعود علیه جمهوری اسلامی ایران ائتلاف منطقه‌ای تشکیل داده‌اند؛ می‌تواند به نوعی عقب‌نشینی ایران در مقابل آل‌سعود را القا کند! در حالی که ماجرا در اصل اینگونه نیست و درخواست‌های غیررسمی آل‌سعود برای بهبود مناسبات با ایران که بویژه در سفر نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان نیز به صورت جدی مطرح شده است؛ واقعیتی است که اهالی سیاست و رسانه در جریان آن قرار دارند. با این حال اما متاسفانه شکل رفتار دستگاه دیپلماسی ایران برای بهبود مناسبات با عربستان را نمی‌توان منطبق با ضعف سعودی‌ها تلقی کرد.  
 


Page Generated in 0/0065 sec