printlogo


کد خبر: 152356تاریخ: 1394/11/1 00:00
جابه‌جایی جمعیت مرکز استان گیلان فقط با 70 اتوبوس شهری!
خطوط «بی‌آرتی» رشت در ایستگاه تأمین

داستان پرحاشیه رسیدن اتوبوس‌های نو به رشت و راه‌اندازی خط بی‌آرتی به هم گره خورده، هرچند این خطوط فعلا در ایستگاه تامین اتوبوس نو متوقف شده است. اتوبوسرانی رشت ناوگانی مستهلک و فرسوده است. سخن از استهلاک و فرسودگی این ناوگان به حدی است که بیشتر شهروندان ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند. اگرچه در کنار این استهلاک باید کمبود همین اتوبوس‌های فرسوده را نیز در خطوط یادآور شد به طوری که براساس اعلام مدیران شهری نیاز به تردد حدود ۱۵۰ اتوبوس در خیابان‌های رشت وجود دارد اما هم‌اکنون تنها ۷۰ اتوبوس در شهر فعال هستند.  همه این عوامل سبب شده نوسازی این ناوگان فرسوده که در قیاس با شهرهای بزرگ کشور هیچ جذابیتی برای شهروندان ایجاد نمی‌کند، طی دو سال و نیم گذشته یکی از بحث‌های همیشگی مدیریت شهری رشت از جمله شورا و شهرداری این شهر را به خود اختصاص دهد.  برای رسیدن به نوسازی این ناوگان با وجود همه مشکلات مالی و کمبودهای درآمدی شهرداری رشت، نخستین بار خرید اتوبوس‌های خارجی از منطقه آزاد انزلی بدین منظور مطرح و به شهروندان این نوید داده شد که اتوبوس‌هایی با برند شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خارجی در خیابان‌های رشت تردد خواهند کرد اما مدتی گذشت و این ایده جای خود را به خرید اتوبوس از شرکت‌های مونتاژکننده اتوبوس در داخل کشور داد. همین ایده در روزهای پریشان‌احوالی شهرداری رشت که در تکاپوی تعویض شهردار و سرپرست بود، به عقد قراردادی پرحاشیه در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته با یک شرکت مونتاژکننده اتوبوس‌ها در استان اردبیل منجر شد.  حواشی این قرارداد و بندهای مختلف آن که در زمان تصدی سرپرست بر شهرداری منعقد شد از سوی اعضای شورا مورد اعتراض قرار گرفت و بی‌اطلاعی اعضای شورا و پرداخت مبلغ یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای پیش‌پرداخت این قرارداد شائبه‌های فراوانی را بر سر زبان‌ها انداخت. در پی چنین حواشی‌ای، پای سازمان بازرسی استان به ماجرا کشیده شد و ورود اتوبوس‌های نو به خیابان‌های رشت به تعویق افتاد.  با تصدی محمدعلی ثابت‌قدم، شهردار کنونی رشت بر شهرداری این شهر و تاکید وی بر پروژه‌های مدیریت حمل‌ونقل و ترافیکی در بافت مرکزی شهر، کلنگ ایجاد خط ویژه (بی‌آرتی) در روزهای نخست خردادماه امسال بر زمین زده شد و مقرر شد ظرف 3 ماه و حداکثر تا پایان شهریورماه این خط که از میدان دکتر حشمت تا میدان مصلی رشت را شامل می‌شود، به راه بیفتد.  برنامه شهرداری برای این خط استفاده از ۲۰ اتوبوس نو بود تا علاوه بر مدیریت ترافیک بافت مرکزی رشت، رغبت شهروندان را برای استفاده از این ناوگان افزایش دهد و مردم سوار شدن به اتوبوس‌ها را بر خودروهای شخصی تک‌نفره خود ترجیح دهند اما با گذشت آخرین ماه تابستان، راه‌اندازی این ناوگان به تاخیر افتاد. مشخص نبودن چگونگی قرارداد با شرکت مونتاژکننده اتوبوس‌ها و در ‌‌نهایت موجود نبودن اتوبوس‌ها یکی از عمده دلایلی مطرح شد که راه‌اندازی این خط را به تعویق مجدد انداخت. در تمام این دوران شهروندان شاهد برخی عملیات عمرانی از سوی شهرداری برای ایجاد ایستگاه‌های خط ویژه در مسیر یادشده بودند، اگرچه قطع درختان مسیر نیز به چالش‌های مدیریت شهری در ایجاد این خط ویژه افزوده شد. حال با گذشتن از داستان پرحاشیه ورود اتوبوس‌ها به رشت و تعویق چندباره در تحقق وعده مدیریت شهری برای راه‌اندازی خط ویژه بی‌آرتی در خیابان‌های رشت، معاون برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری رشت از ورود اتوبوس‌ها از نیمه بهمن‌ماه به رشت خبر می‌دهد.  فرامرز جمشید‌پور به مهر می‌گوید: شرکت طرف قرارداد شهرداری در اردبیل تعهد کرده از نیمه بهمن‌ماه یکی یکی اتوبوس‌ها را به شهرداری تحویل دهد و به محض دریافت این اتوبوس‌ها، خط بی‌آرتی رشت در دهه فجر راه‌اندازی می‌شود. وی از همزمانی افتتاح خطوط بی‌آرتی و پیاده‌راه فرهنگی بافت مرکزی رشت سخن می‌گوید و می‌افزاید: با تحویل اتوبوس‌ها بافت مرکزی رشت دچار تحولی جدی خواهد شد زیرا در کنار افتتاح پیاده‌راه مرکز شهر، خط بی‌آرتی نیز راه افتاده و ترافیک این مسیر کنترل و مدیریت می‌شود.  جمشیدپور روند عملیات عمرانی ایستگاه‌ها را رو به جلو عنوان می‌کند و نوید می‌دهد که با تکمیل ایستگاه‌ها طی روزهای باقیمانده تا دهه فجر، شهروندان شاهد ورود اتوبوس‌های نو به خیابان‌های رشت خواهند بود.  در همین حال، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورا توضیح می‌دهد: آنچه راه‌اندازی خط بی‌آرتی را در رشت بار‌ها به تعویق انداخته است، نبود اتوبوس‌ها برای این خط ویژه است.  رضا رسولی می‌افزاید: تامین اتوبوس‌های نو علاوه بر اینکه استهلاک و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در رشت را می‌پوشاند بلکه انگیزه‌ای برای افزایش میزان استفاده شهروندان از این ناوگان را ایجاد می‌کنند و یکی از اهداف اصلی ایجاد خط ویژه نیز همین افزایش رغبت شهروندان به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی در راستای مدیریت ترافیک مسیر یادشده بوده است.  وی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه عملیات ساخت ایستگاه‌های بی‌آرتی در حال اتمام است و عملیات عمرانی به‌خوبی پیش می‌رود از سوی دیگر اتوبوس‌های نو هنوز به رشت نرسیده است و سرنوشت آنها مبهم است لذا چاره‌ای نیست مگر اینکه از اتوبوس‌هایی که در دست تعمیر هستند و قرار است به ناوگان اتوبوسرانی شهر بازگردند برای خط ویژه استفاده شود.
 


Page Generated in 0/0063 sec