printlogo


کد خبر: 152362تاریخ: 1394/11/1 00:00
امام خمینی(ره): من هر جا باشم قمى هستم

«آشیانه آل محمد و پناهگاه شیعیان‏» لقبى قدسى است که امام ‏«کاظم(ع)» به شهر قم داده است. حضرت «موسى‏ بن جعفر(ع)» قم را دیارى ‏خوانده که خداوند شر دشمنان و هرگونه بدى و آزارى را از شیعیان آن دور مى‏کند. فرزند فرزانه امام موسى ‏بن جعفر(ع)، رهبر کبیر انقلاب، با الهام از این سخن فرمود:
«از یزیدیان جز این انتظارى نیست که به حریم کشور اسلامى ما و به ملت پیرو امام زمان و حتى به خانه آل محمد علیهم‌السلام یعنى ‏قم تجاوز نمایند....»
از معصومان ‏علیهم‌السلام علت‏ها و تفسیرهاى مختلفى درباره نام قم بیان شده است؛ اما آنچه ‏فلسفه‏اى برتر در علت نام قم بیان شده است؛ قیام و نهضت این ‏شهر مقدس است. از دیرباز بیرق مبارزه علیه ستمگران، در این ‏شهر بر پا بوده است. از این‏رو، دشمنان بغضى دیرینه نسبت ‏به ‏مردم، حوزه و شهر قم داشته‏اند.
پیش از میلاد کریمه اهل‏بیت ‏علیهم‌السلام‏ حضرت «معصومه(س)»، امام «صادق(ع)» در سخنانى تابناک فرمود: بزودى بانویى از فرزندان من که فاطمه نام دارد در آنجا (قم) دفن مى‏شود. هر کس او را زیارت کند، بهشت ‏بر او واجب مى‏شود.
سپس قم را «مرکز شیعیان‏» و «حرم اهل‏بیت‏ علیهم‌السلام» نامید و حرم خدا را مکه، حرم رسول خدا را مدینه، حرم ‏ولى‏خدا على(ع) را کوفه معرفى کرد و فرمود: «حرم ما نیز قم ‏است.»
حضرت «امام خمینى(ره)» در سخنانى که در جمع گروهى از مردم مختلف قم بیان فرمود، بیش از 20 صفت ارزشمند درباره ‏این شهر، حوزه علمیه قم و مردم آن به کار برد: «قم حرم اهل‏بیت است. قم مرکز علم است. قم مرکز تقواست. قم مرکز شهادت و شهامت است. از قم علم به همه جهان صادر شده است و مى‏شود؛ و از قم شهادت به همه ‏جا صادر مى‏شود. قم شهرى است که در آن ایمان و علم و تقوا پرورش یافته و از آن وقتى که قم بوده است. قم از زمان ائمه اطهار علیهم‌السلام مورد توجه اسلام بوده است؛ و از قم ‏تقوا، شجاعت، شهامت و همه فضایل به همه‏ جا صادر مى‏شود و صادر خواهد شد.
علمایى که در قم من ادراک کرده‏ام، کسانى بودند که در دنیا نمونه بودند. در علم و در تقوا و من امیدوارم که ادامه پیدا کند این علم و تقوا در شهر شما تا زمان ظهور امام زمان سلام‌‏الله علیه....»
امام  خمینی(ره) در فرازى دیگر، شوق سرشار خود به قم و ساکنانش ‏را چنین بیان مى‏کنند:
«من هرجا باشم قمى هستم و به قم افتخار مى‏کنم. دل من پیش قم‏ است و قمى و دل من پیش همه اهل تقواست و همه کسانى که به اسلام ‏خدمت مى‏کنند. من اگرچه از قم مع‌الاسف تا یک مقدارى دور هستم، لیکن به حسب قلب نزدیکم. سلام من را به اهل قم برسانید و از همه شما امیدوارم که این نهضت را به آخر برسانید».
حضرت امام(ره)، که از آغاز نهضت ‏بر حضور تمام گروه‌ها بویژه بانوان در خروش میلیونى مردمى‏ تاکیدى شایان داشت، حضور زنان قم را در نهضت، چشمگیر مى‏شمرد و مى‏فرمود:
«نام بزرگ ملت ایران در عالم به رشد سیاسى ثبت‏ شد. نام بزرگ ‏قم در بین ایران به رشد سیاسى و فعالیت و جانفشانى در تاریخ ‏ثبت ‏شد. نام بزرگ چهارمردان در فداکارى و جان‌نثارى در تاریخ ‏عالم ثبت‏ شد. نام بزرگ بانوان ایران ثبت ‏شد. نام بزرگ بانوان ‏قم ثبت ‏شد. نام بزرگ بانوان چهارمردان ثبت ‏شد. بانوان قم و بانوان چهارمردان پیشرو این نهضت اسلامى بودند. رشد سیاسى ‏خودشان را اثبات کردند. نهضت را راهنمایى کردند. شما رهبران این نهضت هستید. بانوان رهبر نهضت ما هستند. ما دنباله آنها هستیم. من شما را به رهبرى قبول دارم و خدمتگزار شمایم. خداوند شما را براى اسلام حفظ کند...من باید تشکر کنم از اهالى قم و از بانوان معظم قم که در یک ‏همچو اوقاتى که ما گرفتار ابرقدرت‎ها و قدرت‎هاى فاسد هستیم و ایران از هر طرف مورد حمله آنها هستند، شما بانوان در پشت ‏جبهه آن فعالیتى را مى‏کنید که آن سلحشوران در جبهه‏ها... این ‏یک امرى است که بسیار مورد تشکر است و بسیار ارزنده است و در پیش خداى تبارک و تعالى ارزندگى شایان دارد».


Page Generated in 0/0050 sec