بهزاد شیشهگران طراح، گرافیست و نقاش سرشناس، مجموعه آثار خود با عنوان «تهران در اغما» را در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی منتشر کرده است. سالهاست که بسیاری از هنرمندان در حوزههای متفاوت شعر، ادبیات، نقاشی و عکس به این قلمرو جغرافیایی و تاریخی، تهران، خیره شده و سعی کردهاند خاطرهها، چهرهها و وعده روزهای بهتر این شهر را پاس بدارند، تقدیر شهری که دیگر با دود و غبار گره خورده است! بهزاد شیشهگران در یک اقدام بیسابقه با نمایش مجازی آثاری که تحت تاثیر آلودگی هوای شهر تهران در سال ۸۹ خلق کرده، زنگ خطر وارونگی هوای تهران را دوباره به صدا در میآورد. بهزاد شیشهگران شرایط شهری و هوای دگرگون شده و سنگین تهران را با سرفههای مدامش دستمایه خلق این مجموعه آثار قرار داد و فضای خاکستری و آلوده شهری را که مدام لابهلای ذرات معلق سرب، گاز و دود گم و پیدا میشد در 25 تابلو به تصویر کشید. بهزاد شیشهگران از معدود هنرمندان شناخته شده است که این روزها آثارش را در فضاهای مجازی به نمایش میگذارد و معتقد است باید به فضای مجازی همزمان با فضای حقیقی نگاه کرد. این هنرمند در این باره میگوید: «من همیشه نگاهم به هنر یک نگاه اجتماعی است و سعی میکنم آنچه را که در توانم هست، با بیشترین بیننده و مخاطب در میان بگذارم. اگر شما به سوابق من نگاهی داشته باشید این امر را میبینید. حتی قبل از انقلاب تمام پوسترهای سیاسی یا فرهنگی که کار میکردم همه با سرمایه شخصی و با میل شخصی و بدون سفارش انجام میشد. این نگاه از زمانی که من هنرجو بودم شروع شده و تا به امروز ادامه داشته است. نمایشگاههای متعددی هم با مضمونهای اجتماعی گذاشتم و همیشه موضوع کارم متاثر از فضایی که در آن نفس میکشم چه آنچه در دنیا اتفاق میافتد و چه آنچه در جامعه ایران اتفاق میافتد بوده و سعی کردهام این نگاه را در قالب هنر و خلاقیت به جامعه بازگردانم». بهزاد شیشهگران از چنین منظری به فضای مجازی به عنوان یک فضای جدی و تاثیرگذار مینگرد و اولین هنرمند شناختهشدهای است که امسال 3 نمایشگاه مجازی را کنار نمایش آثارش در گالریهای تهران تجربه کرده است. او در این باره میگوید: «در فضای مجازی کار میتواند بدون مرز پیش برود، به بیرون از تهران و ایران برود و به اقصی نقاط دنیا برسد. حتی در خود شهر تهران هم، ترافیک، رفت و آمد مصیبتبار در این شهر، هزینه برپایی نمایشگاه و هر آنچه را که دست و پا گیر است میتوان در فضای مجازی از میان برداشت. در این فضا، هر کسی میتواند کار را ببیند و نقد کند. من امروز فکر میکنم فضای مجازی از حقیقی هم حقیقیتر شده و این پدیده متعلق به عصر ماست و باید از آن استفاده کنیم».