printlogo


کد خبر: 152381تاریخ: 1394/11/1 00:00
چرا اسرائیل راهبرد نظامی‌اش را فاش کرد؟

گروه بین‌الملل: برای نخستین بار از زمان تاسیس رژیم جعلی اسرائیل، گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم راهبرد سیاسی، نظامی و امنیتی اسرائیل را از محرمانه‌ بودن خارج و فصول و چارچوب‌های تغییر و تحولات داخل ارتش آن را فاش کرد.  بخش‌های اصلی این سند و راهبرد جدید ارتش اسرائیل در 5 فصل عنوان شده است. آنچه در این سند جلب توجه می‌‌کند، این است که به‌رغم اینکه مقام‌های اسرائیلی به کرات ایران را تهدید اصلی برای تل‌آویو می‌خوانند ولی در این راهبرد نامی از ایران به‌عنوان یک تهدید عنوان نشده است.  این سند 33 صفحه‌ای نقشه‌ای از آنچه تهدید از سوی کشورهای عربی و غربی خوانده شد را فاش می‌کند، همچنین نحوه فعالیت ارتش اسرائیل و راه‌های تحقق اهداف این ارتش را مشخص می‌کند. افشای این سند که ترسیم نظریه‌ای فراگیر برای فعال کردن نیروها و استفاده از آنها در همه جبهه‌ها را هدف قرار داده است، تاکید می‌کند که موفقیت اجرای توصیه‌های ذکر شده، تضمینی خواهد بود برای عملی کردن طرح موسوم به «جدعون» که به گفته بسیاری متضاد با طرح موسوم به «لوکر» است.  طرح لوکر خواستار کاستن از تعداد افسران ارتش و واحدهای نظامی و مرخص کردن نزدیک به 100 هزار نظامی از نیروهای ذخیره ارتش است. از این رو این سند جدید به مثابه بازنگری در اولویت‌های داخلی ارتش اسرائیل است که دربرگیرنده شمار نیروهای ارتش و برنامه‌های کنونی آن برای مقابله با هر طرف خارجی است. این سند فاش شده است تا طرح‌های نظامی نوینی را برای رویارویی‌های احتمالی ارائه کند بویژه که این سند بر نبرد با حزب‌الله و جنبش حماس که خطر آنها به اندازه خطر داعش عنوان شده، تمرکز کرده است. این سند مشتمل بر 5 فصل است:
فصل اول: در این فصل به چارچوب راهبردی سند و نحوه برنامه‌ریزی‌های نظامی اسرائیل در آینده اشاره شده است. همچنین در این فصل به حزب‌الله و جنبش حماس، سوریه و ایران و همچنین به نتایج خطرناک حاصل از هرگونه رویارویی احتمالی با هریک از آنها اشاره شده است.
فصل دوم: در این فصل به اصل مربوط به مفهوم امنیت داخلی و استفاده از قدرت اشاره شده است؛ به‌گونه‌ای که «سرکوب و هشدار و دفاع و تعیین سرنوشت و پیروزی» از اصول اساسی عقیده رزمی اسرائیل شناخته شده‌است.
فصل سوم: در این فصل به استفاده از نیرو برای اهداف نظامی تأکید شده است.
در این سند همچنین تاکید شده است که ارتش اسرائیل باید به ادوات و تجهیزاتی که «قدرت بالای نابودی و حرکت و قدرت برای بقا دارند» تکیه کند.
 فصل چهارم: در این فصل به مفهوم فرماندهی کل، اصول فرماندهی و سلطه اشاره شده است چرا که این مفاهیم اصول اولیه فرماندهی و سلطه را در هر جنگی تعیین می‌کند.
فصل پنجم: در این فصل هم به موضوع سرمایه‌های انسانی توجه شده است.
در پاسخ به این سوال که چرا این سند مهم اسرائیل فاش و رسانه‌ای شده است، امیر آرون، تحلیلگر امنیتی نشریه هاآرتص می‌گوید: این سند در واقع بیانگر دکترین و عقیده گادی آیزنکوت است که معتقد است نیروهای نظامی تنها متعلق به ارتش نیست.  آرون تصریح می‌کند جامعه اسرائیلی با مواضعی که از خود نشان می‌دهد، در بودجه و در روحیه نظامیان تاثیرگذار است، از این رو این سند 3 سطح از فرماندهی را نشان می‌دهد؛ ریاست ستاد مشترک ارتش که به مثابه فرمانده ارتش است، دولت (رژیم) که فرمانده رئیس ستاد مشترک ارتش است و سطح سوم جامعه که در واقع فرمانده دولت (رژیم) است. این سند به این موضوع اشاره دارد که واحد فرماندهی در داخل ارتش باید از حمایت و پشتیبانی در تصمیم‌گیری‌ها در زمان جنگ برخوردار باشد و در صحنه نبرد آزادی عمل پیدا کند.  از دیگر دلایل عنوان شده برای فاش کردن این سند، این است که ارتش اسرائیل می‌خواهد توقعات و دیدگاه‌های جامعه صهیونیستی را به نظرات و انتظارات خود نزدیک کند.  براساس این سند، در پی تحولات کنونی منطقه که شامل بحران در سوریه و تمایل برخی کشورهای عربی برای سازش با اسرائیل است، نظریه جنگی اسرائیل فرق کرده و  در واقع، اسرائیل دشمنان خود را براساس راهبرد جدید تنها در حد سازمان‌های اسلامگرا می‌داند که در حد دولت و نظام نیستند از جمله حماس و حزب‌الله.
 


Page Generated in 0/0055 sec