printlogo


کد خبر: 152414تاریخ: 1394/11/3 00:00
خودروسازان خارجی هجوم گسترده‌ای را برای ارسال قطعات به کشور آغاز کردند
رونق مونتاژ خودرو در ایران پسابرجام

گروه اقتصادی: یکی از بخش‌های مهم اقتصادی و تولیدی کشور که هدفگذاری ویژه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفته، صنایع خودروسازی است. بخش جذابی که به‌دلیل جمعیت جوان کشور و متقاضیان زیادی که دارد، سود سرشاری را نصیب تولیدکنندگان محصولات این صنعت خواهد کرد.  علاوه‌بر این با توجه به عقب‌ماندگی خودروهای ساخت داخل از تکنولوژی روز دنیا به‌طور قطع خودروهای دارای فناوری‌ها روز مورد اقبال بیشتری از سوی خریداران قرار خواهد گرفت، بر همین اساس در یک سال اخیر هر زمان سخن از سرمایه‌گذاری در این صنعت به میان آمده، دست‌اندرکاران آن حرف از انتقال فناوری و تولید به شرط صادرات زده‌اند. اما اکنون که دوران پسابرجام آغاز شده باید دید آیا آن همه وعده‌ به مرحله اجرا می‌رسد و خودروسازان داخلی به سرعت به سوی مونتاژ حرکت نخواهند کرد؟ تسنیم در این‌باره آورده است، پس از امضای توافق هسته‌ای، مونتاژ محصولات رنوی فرانسه در ایران رونق گرفته به‌طوری که در آخرین ماه سال ۲۰۱۵ بیش از 13هزار و 420 دستگاه از محصولات این شرکت روانه ایران شده است. فروش رنوی فرانسه به ایران از ماه سپتامبر 2015 برابر با شهریور امسال بالا رفته و از 3 هزار و 680 دستگاه در ماه آگوست به 5هزار و 500 دستگاه در ماه سپتامبر، 6هزار و 300 دستگاه در ماه اکتبر، 8 هزار و 50 دستگاه در ماه نوامبر و 13هزار و 420 دستگاه در ماه دسامبر رسیده است. خودروی لوگان پرفروش‌ترین محصول این شرکت در ایران است که با نام ال90 و به‌صورت سی‌کی‌دی در این کشور مونتاژ می‌شود.
در همین حال افزایش ورود بسته‌های سی‌کی‌دی رنو به ایران در نتیجه فضای ایجاد شده پس از توافق هسته‌ای در حالی است که این شرکت در 3 سال گذشته بدون توجه به تعهدات خود، با پیروی از تحریم‌های غرب علیه ایران، سطح همکاری‌ها با خودروسازان ایرانی را بشدت کاهش داده بود. به باور کارشناسان، صنعت خودروسازی کشور در دوره اجرای برجام و لغو تحریم‌ها باید با فاصله گرفتن از مونتاژکاری، همکاری خود با شرکت‌های خارجی را بر پایه مشارکت در تولید و صادرات به خارج طرح‌ریزی کند و رشد قابل توجه فروش رنوی فرانسه به ایران که در قالب قراردادهای یک‌طرفه قبلی انجام می‌گیرد نشانه خوبی در این زمینه نیست.  گفتنی است، در 12ماهه سال 2015 میلادی 51هزار و 500 دستگاه از محصولات رنو به ایران صادر شده که این رقم نسبت به سال 2014، رشد 56درصدی داشته است. رنو در سال 2014 بالغ بر 33هزار دستگاه محصول تولیدی خود را به ایران فروخته بود.
تولید به شرط صادرات
از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت از همه شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به فعالیت در صنعت خودروی ایران خواست بدون برنامه صادراتی به بازار ایران فکر نکنند.  به گزارش «وطن امروز»، محمدرضا نعمت‌زاده در سی‌وهفتمین نشست شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر صنعت خودرو با بیان اینکه بدون رعایت مقیاس اقتصادی، به انتظارات کیفی مشتریان و قیمت رقابتی و توسعه ساخت داخل در صنعت خودرو دست نمی‌‌یابیم، افزود: در صورت داشتن مقیاس اقتصادی تولید و ارتقای کیفیت می‌توانیم به راحتی وارد  بازارهای منطقه‌ای شویم.  نعمت‌زاده یادآور شد: واحدهایی که در 3 شیفت کار نکنند، نمی‌توانند قیمت تمام شده مناسب داشته باشند.  وی یکی از روش‌های خروج از رکود صنعت خودرو را توجه ویژه به خروج خودروهای مستهلک دانست و ادامه داد: این کار منافع زیادی به همراه دارد؛ هم به لحاظ ایمنی و سلامت شهروندان و کاهش آلودگی محیط زیست و هم استفاده از این فرصت برای جایگزینی محصولات خوب و کیفی. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: باید تلاش خود را برای اجرایی کردن بند «ق»، حمایت از جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروی نو، با توجه به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلاینده و هماهنگی با وزارت کشور برای جذب بودجه برای نوسازی ناوگان مسافری درون‌شهری در قانون بودجه ۹۵ به عمل آوریم.  نعمت‌زاده با بیان اینکه ما باید همه توانمندی خود را برای تبدیل صنعت کشور به صنعت تراز اول به‌کار گیریم، تصریح کرد: باید در کارهای بزرگ خود را درگیر کنیم و از ممیزی و نقد نگران نباشیم که برای تحقق اقتصاد مقاومتی غیر از این ممکن نیست.
کاهش 34 درصدی تولید خودرو
در ادامه این نشست سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو با اشاره به آمار تولید انواع خودروی سواری، وانت، مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده گفت: براساس گزارش دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه از ابتدای مهرماه هر چند سیر تولید انواع خودرو افزایشی بوده است ولی در مجموع از برنامه ۳۴ درصد عقب هستیم.  ساسان قربانی افزود: تولید انواع خودرو از میزان 47 هزار و 128 دستگاه در مهرماه به 55 هزار و 553 در آبان ماه و به میزان 78 هزار و 736 دستگاه در آذرماه رسیده است، ضمن اینکه در پایان دی ماه نیز 99 هزار و 557 دستگاه انواع سواری، وانت، مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت و کامیون و کشنده تولید شده است. وی اظهار داشت: براساس گزارش ارائه شده از ابتدای دی نسبت به برنامه تولید شرکت‌های خودروسازی به میزان ۳۴ درصد عقب بوده‌ایم. سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو عمده دلایل کاهش تولید و عرضه انواع خودرو را اینگونه بیان کرد و گفت: کاهش چشمگیر جابه‌جایی مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و محصول نهایی اعم از واردات یا تولید داخل ناشی از رکود اقتصادی حاکم بر کشور و توقف یا کاهش اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی کشور و همچنین  کاهش قدرت خرید اقتصادی خریداران اینگونه خودروها در مقابل افزایش قیمت خودروهای تجاری ناشی از افزایش نرخ ارز و هزینه‌های تولید، از دلایل این کاهش تولید بود.  قربانی افزود: نیاز به نقدینگی بالا برای تولید، کمبود و کاهش بودجه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی از جمله وزارت کشور، وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان حمل و نقل جاده‌ای در تخصیص منابع جهت خرید یا جایگزینی خودروهای تجاری از جمله عوامل موثر بر سیر کاهشی تولید خودرو بوده است.  وی ادامه داد: عدم وجود مکانیزم اعتباری تشویقی و همچنین محدودیت تردد برای خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان در این حوزه به‌گونه‌ای که سن ناوگان کامیون‌های فرسوده به بیش از ۳۵ سال بالغ شده، بالا بودن هزینه‌های شرکت‌های لیزینگ در راستای اعطای تسهیلات خرید به خریداران خودروهای تجاری و عدم وجود تسهیلات ارزان‌قیمت به همراه وثایق سنگین بانکی (سند ملکی) برای ارائه تسهیلات از دیگر موضوعات موثر بر سیر کاهش تولید در واحدهای تولید خودرو است.
 

به‌روزرسانی استاندارد خودروها
رئیس سازمان ملی استاندارد از تدوین استانداردهای جدید تولید خودرو مطابق استانداردهای اتحادیه اروپا تا سال آینده خبر داد. نیره پیروزبخت گفت: بر این اساس، استانداردهای پنجاه‌ودوگانه خودرو از نظر کمی و کیفی ارتقا می‌یابد. وی افزود: در حال بررسی استانداردهای جدید اتحادیه اروپایی تحت عنوان استاندارد «یورو ان‌‌ کپ» برای تولید خودرو هستیم تا بر این اساس، کیفیت خودروهای داخلی ارتقا پیدا کند. وی با بیان اینکه استانداردهای تولید خودرو در اروپا از 2 سال پیش تغییر کرده است،‌ تصریح کرد: هم اکنون بررسی‌هایی را روی این استانداردهای جدید اروپا انجام می‌دهیم تا استانداردهای تولید خودرو در کشور بر این اساس مورد تجدید نظر قرار گیرد.


Page Generated in 0/0053 sec