printlogo


کد خبر: 152456تاریخ: 1394/11/3 00:00
چهارگوشه

حمایت چین از کشور فلسطین
چین هم از کشور مستقل فلسطین حمایت کرد. رئیس‌جمهوری خلق چین در جریان سفر خود به مصر به دیدار رئیس اتحادیه عرب در قاهره  رفت و گفت: «چین از روند صلح در خاور نزدیک و از تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 و با پایتختی اورشلیم شرقی به‌طور قاطع حمایت می‌کند.» شی جین پینگ تاکید کرد مساله فلسطین دارای اهمیت اصولی برای صلح در سراسر خاور نزدیک است و جامعه بین‌الملل را به مساعدت به از سرگیری مذاکرات دوطرف فراخواند که از آوریل سال 2014 قطع شده است. این مذاکرات به‌دلیل امتناع تل‌آویو برای متوقف کردن ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری متوقف شد. رهبر چین همچنین اطلاع داد پکن 5/7 میلیون دلار برای بهبود شرایط زندگی فلسطینیان و کمک در اجرای طرح احداث نیروگاه خورشیدی در فلسطین تخصیص می‌دهد.   

انفجار مقابل سفارت روسیه در کابل
برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده نزدیک سفارت روسیه در کابل است که به کشته شدن دست‌کم 7 افغانی انجامید. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در این انفجار که عصر چهارشنبه رخ داد، هیچ آسیبی به کارکنان سفارت روسیه وارد نشده، اما ساختمان آن به دلیل شدت انفجار آسیب دیده است. یک منبع دیپلماتیک روسیه گفت طبق ارزیابی‌های بین‌المللی، این حمله هیات دیپلماسی روسیه را هدف قرار نداده است.

بازداشت معلم متعرض
به ولیعهد سعودی
نیروهای سعودی، معلم مدرسه‌ای را 7 ماه پس از برخورد جسورانه‌اش با وزیر کشور عربستان، روز چهارشنبه بازداشت کردند. محمد عبید، معلم مدرسه‌ای در سیهات عربستان و برادر یکی از شهدای انفجار مسجد قدیح است که درحضور وزیر کشور، دولت را به مشارکت در جنایت انفجار آن مسجد شیعیان متهم کرد. وی خطاب به محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشورعربستان گفت: اگر دولت به نقش خود عمل نکند؛ جناب شاهزاده به من اجازه بدهید بگویم که دولت هم در این جنایت شریک است. وزیر کشور نیز در پاسخ وی گفت: هرکسی که تلاش کند نقش دولت را ایفا کند بازخواست خواهد شد.

20 کشته در حمله الشباب در سومالی
صبح دیروز پلیس سومالی از پایان محاصره خونین یک رستوران ساحلی در موگادیشو، پایتخت این کشور خبر داد. مسؤولیت این حمله تروریستی که پنجشنبه آغاز شد و دست‌کم 20 کشته در پی  داشت را گروه تروریستی الشباب، وابسته به القاعده بر عهده گرفت. ابتدا 2 خودروی بمب‌گذاری شده مقابل ورودی یک رستوران ساحلی در منطقه ساحلی لیدو منفجر شدند و سپس تروریست‌ها حاضران در رستوران را گروگان گرفتند. پلیس مدعی است که پیش از طلوع آفتاب جمعه کنترل این رستوران را به دست گرفته است. با این وجود، مشخص نیست که آیا مهاجمان نیز در میان کشته‌شدگان بوده‌اند یا خیر؟سومالی از زمان سرنگونی رژیم محمد سیادبری در سال 1991 ناآرام است. دولت جدید سومالی هم با حمایت 22 هزار نیروی اتحادیه آفریقا شامل نظامیانی از کشورهای بوروندی، جیبوتی، اتیوپی، کنیا و اوگاندا به حاکمیت خود ادامه می‌‌دهد.

غرق شدن 21 مهاجر
در آب‌های یونان
واژگونی 2 قایق چوبی پناهجویان در نزدیک سواحل یونان جان دست‌کم 21 تن از جمله 8 کودک را گرفت. این قایق‌ها صبح دیروز در نزدیکی جزایر کالیمنوس و فارماکونیسی یونان واژگون شدند. یکی از مقام‌های گارد ساحلی یونان پس از اطلاع از نخستین قایق حادثه‌دیده اعلام کرد:
«8 جسد پیدا شدند و 26 تن از سرنشینان نیز نجات یافته و به ساحل برده شدند؛ آنها سوار یک قایق چوبی بودند و هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم چند نفر در این قایق حضور داشتند.» به گفته او، عملیات امداد و جست‌‌وجو در آب‌های اطراف جزیره کالیمنوس در دریای اژه با کمک بالگرد و چند قایق همچنان ادامه دارد. در حالی که موج مهاجرت پناهجویان به کشورهای اروپایی با وجود سرمای هوا همچنان ادامه دارد، یونان مقامات ترک را به همکاری با قاچاقچیان انسان متهم کرده است.
 


Page Generated in 0/0054 sec