printlogo


کد خبر: 152470تاریخ: 1394/11/4 00:00
اخبار

 ابهام در قرارداد فروش انحصاری برنج
یک کارشناس بازرگانی داخلی پس از انتشار قرارداد فروش انحصاری برنج دولتی به یک نفر با تخفیف، ابهامات جدیدی را در این قرارداد طرح کرد. این کارشناس در واکنش به انتشار قرارداد فروش انحصاری 82 هزار تن برنج دولتی با 20درصد تخفیف و 7 ابهام در این قرارداد 1822میلیاردی، به بیان ابهامات دیگری از این قرارداد پرداخت. وی به تسنیم گفت:  اگرچه در قرارداد منتشر، استنباط اولیه آن است که قرارداد میان 2 شرکت بوده است اما در واقع در یک طرف این قرارداد شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار دارد و در طرف دیگر آن یک شخص حقیقی، نه یک شرکت. وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: در این قرارداد به اساسنامه و ثبت روزنامه رسمی شرکت اشاره نشده و به‌جای شماره ثبت شرکت کد اقتصادی آن نوشته شده است، حال آنکه شرکت‌های ثبت‌شده مکلف هستند تا علاوه‌بر شماره ثبت، نوع شرکت و مسؤولیت آن را نیز بنویسند. این کارشناس افزود: در این قرارداد به صاحبان امضا اشاره نشده است، از همین رو در صورت بروز هرگونه اختلاف و مشکل حقوقی، شرکت بازرگانی دولتی در پیگیری و استیفای حقوق و مطالبات دولت، با مشکل مضاعف روبه‌رو خواهد شد، ضمن اینکه هیچ مصوبه‌ای از هیأت‌مدیره شرکت «ح.پ» وجود ندارد و اگر شرکتی با شخصیت حقوقی ثبت‌شده وجود داشته باشد ممکن است در آینده و در هنگام ادای تعهد چنین عنوان کند که خریدی در این حجم نیاز به مصوبه هیأت‌مدیره داشته است و این شخص بدون طی تشریفات لازم و خارج از اراده جمعی شرکت مبادرت به عقد قرارداد کرده است.


دلار هم در بازار گران شد
هم در بانک مرکزی!
قیمت ارز بازار آزاد و دولتی در اولین روز هفته افزایش یافت. دیروز نرخ انواع ارز در بازار آزاد تهران تا ۴۰ تومان افزایش یافت و نرخ دلار به ۳۶۴۰ تومان رسید. البته این قیمت‌ها تا ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه صبح است. دیروز یورو زیر ۴۰۰۰ تومان و به قیمت ۳۹۹۰ تومان معامله شد و درهم امارات حدود ۱۰۰۰ تومان (۹۹۷ تومان) فروخته شد. دیروز نرخ ارز در سایت بانک مرکزی نیز با ۴ ریال افزایش به 9/3018 تومان رسید.  همچنین سکه بهار آزادی طرح جدید با 6500 تومان افزایش 937 هزار تومان، طرح قدیم با 6 هزار تومان رشد 936 هزار تومان و نیم‌سکه با رشد 3 هزار تومانی 471 هزار تومان به‌فروش رسید. ربع‌سکه هم با رشد 2 هزار تومانی 256 هزار تومان، سکه گرمی با یکهزار تومان رشد 172 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 390 تومان افزایش 94 هزار و 860 تومان فروخته شد. قیمت اونس در بازار جهانی طلا با 48 سنت افزایش به 1097 دلار و 97 سنت رسید. در بازار ارز، دلار با 12 تومان افزایش 3648 تومان، یورو با 25 تومان کاهش 3975 تومان و درهم با 6 تومان رشد قیمت یکهزار تومان معامله شد.


واردات همچنان بیش از صادرات
براساس آمار گمرک در ۱۰ ماه امسال حجم تجارت خارجی غیرنفتی به بیش از ۶۸ میلیارد دلار رسید. طبق گزارش‌های روزانه سامانه آنلاین گمرک در راستای پروژه انتشار برخط و آزاد اطلاعات، حجم تجارت خارجی کشور طی 10 ماه امسال بالغ بر 68 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است. بر این اساس، در این مدت 28 میلیون تن کالا به ارزش بالغ بر 34 میلیارد و 500 میلیون دلار به کشور وارد شده است. در این مدت بیشترین حجم تجارت با کشورهای کره، چین، امارات، آلمان، هند، برزیل، ترکیه، روسیه و ایتالیا بوده است. همچنین آمار صادرات نشان می‌دهد، بالغ بر 77 میلیون تن به ارزش 34 میلیارد دلار کالا صادر شده که عمده‌ترین خریداران امارات، چین، عراق، ترکیه، هند، افغانستان، ژاپن و ایتالیا هستند. براساس گزارش سامانه آنلاین تجارت خارجی، حجم ترانزیت نیز 88 میلیارد و 300 میلیون دلار برآورد شده و وزن آن 15 میلیون و 800 هزار تن بوده است. بدین ترتیب مقصد کشورهای ترانزیتی مناطق ویژه ترکمنستان، افغانستان و ترکیه گزارش شده است. به گزارش فارس، بر اساس پروژه انتشار برخط و آزاد اطلاعات در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اطلاعات تجارت خارجی به صورت روزانه توسط کرباسیان رئیس کل گمرک در ماه‌های اخیر در دسترس همگان قرار گرفته است. این طرح به شفاف‌سازی و روشن شدن آمارهای رسمی تجارت خارجی برای اولین‌بار از سوی گمرک اجرایی شده است.
 


Page Generated in 0/0063 sec