در حالی مسؤولان دولتی مدعی هستند بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو4 است و اگر وارد نمیشد آلودگی هوا از شهریورماه وجود داشت که اسناد بنزین وارداتی نشان میدهد آنچه در کشور توزیع میشود بنزین پاتیلی بدون استاندارد یورو4 است. به گزارش فارس، از شروع به فعالیت دولت یازدهم به دلیل آنچه برخی مسؤولان دولتی از جمله وزیر نفت و رئیس سازمان محیطزیست میگفتند مبنی بر اینکه بنزین تولید داخل سرطانزا است، واردات بنزین به کشور آغاز شد. در همان روزهای نخست واردات مسؤولان واردکننده بنزین اعلام کردند بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو4 است اما برای اثبات این ادعای خود تاکنون حتی یک برگ سند نیز ارائه نشده است. حتی مسؤولان سازمان استاندارد که متولی تعیین استاندارد بنزین هستند نیز در این زمینه سکوت کرده و اسنادی را ارائه نکردهاند. اخیرا نیز برخی مسؤولان سازمان محیطزیست پا را فراتر نهاده و اعلام میکنند اگر بنزین به کشور وارد نمیشد از شهریورماه شاهد آلودگی هوا بودیم و تاکید میکنند بنزین وارداتی از استاندارد یورو4 برخوردار است. ولی باز همین افراد میگویند باید باران و باد بیاید تا از آلودگی هوا کاسته شود به همین دلیل برخی نمایندگان مجلس گفتهاند باید اسم باد و باران را روی سازمان محیطزیست نهاد! دیگر اینکه بررسیها نشان میدهد بنزین وارداتی نه تنها یورو4 نیست بلکه همان بنزین پاتیلی است که پس از 2 مرحله اختلاط در مخازن (پاتیل) به مجاری عرضه منتقل و توزیع میشود. بنابراین بهرغم ادعای اولیه مسؤولان وزارت نفت اسناد دریافتی نشان میدهد بنزینهای وارداتی از مبادی تولید(پالایشگاهها) خریداری نمیشوند بلکه توسط واسطههای داخلی و خارجی مولفههای بنزین از منابع داخلی و خارجی تامین و به مخازن ساحلی در امارات منتقل شده و پس از یک مرحله اختلاط (پاتیل اول) به بنادر جنوبی کشور منتقل میشوند. در بنادر جنوبی نیز این بنزین در مخازن بندرعباس با سایر مولفهها امتزاج شده و بخشی نیز با بنزینهای پایه پالایشگاهها اختلاط شده و به عنوان بنزین معمولی و اصلاحی به دست مصرفکننده میرسد. اسناد موجود در خبرگزاری فارس نشان میدهد از مجموع حدود روزانه 9 میلیون لیتر بنزین پاتیلی وارداتی حدود 5 میلیون لیتر در انبارها و حدود 3/1 میلیون در پالایشگاهها اختلاط میشوند، یعنی حدود 70 درصد بنزین پاتیلی وارداتی مجددا مخلوط و در جایگاهها توزیع میشود.