printlogo


کد خبر: 152531تاریخ: 1394/11/4 00:00
جامعه مدرسین، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه اظهارات انتخاباتی روحانی را محکوم کردند
دفاع قم از شورای نگهبان

گروه سیاسی: اظهارات تند حسن روحانی علیه نهادهای نظارتی و شورای نگهبان در دفاع از رد صلاحیت شده‌های انتخابات، با واکنش فوری و قاطع نهادهای دینی کشور مواجه شد.  حسن روحانی روز پنجشنبه در جمع استاندارانش به شورای نگهبان حمله کرد و به گونه‌ای سخن گفت که نظام متهم به رفتار جناحی شد. او که در دفاع از رد صلاحیت شده‌های انتخاباتی سخن می‌گفت، تصریح کرد آرزویش تشکیل یک مجلس همسو است. او همچنین گفت معاون اولش را مامور کرده است برای رد صلاحیت شده‌ها با شورای نگهبان رایزنی کند.  اظهارات بی‌سابقه حسن روحانی در متهم کردن شورای نگهبان قانون اساسی به رفتار جناحی اما با واکنش نهادهای دینی بویژه در قم روبه‌رو شد. با توجه به اظهارات روحانی بویژه آن بخش از گفته‌های او که پایه‌های التزام عملی به اسلام را برای مدیریت سست می‌کرد، این انتظار می‌رفت که مراجع دینی نسبت به این اظهارات واکنش نشان دهند.  به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیانیه‌ای صادر و ضمن دفاع از عملکرد شورای نگهبان، از اظهارات نسنجیده در تضعیف شورای نگهبان انتقاد کرد.  در این بیانیه با تاکید بر اینکه شورای نگهبان همچون گذشته قاطعانه و منصفانه به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد، هرگونه ایجاد تردید در نتایج احراز صلاحیت‌ها، پرداختن به حاشیه‌سازی و تضعیف شورای نگهبان و هر حرکتی که منجر به دلسرد کردن مردم از این حضور ملی شود، خیانت به آرمان انقلاب و معمار کبیر آن امام خمینی‌(ره) توصیف شده است. متن بیانیه که به امضای آیت‌الله یزدی رسیده و در اختیار خبرگزاری رسا قرار داده شده به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی مظهر مردمسالاری دینی و مشارکت عظیم مردم در اداره کشور است. تجربه موفق برگزاری ده‌ها انتخابات در طول تاریخ درخشان انقلاب اسلامی گواه صدق، استواری و صلابت این نظام و حضور گسترده مردم در صحنه‌های حساس بوده است و ان‌شاء‌الله در این امتحان بزرگ نیز سربلند و سرافراز خواهد بود. در همین رابطه لازم است نکاتی را ذکر نماییم:
1- حضور حداکثری و آگاهانه مردم و انتخاب کاندیداهای مومن و متعهد به اسلام و انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه در شکل‌گیری مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نقش بسیار مهم و موثری دارد نشانگر عمق وفاداری آحاد امت اسلامی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و خاری در چشم دشمنان آن خواهد بود. توجه به رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی مبنی بر لزوم حضور و مشارکت حداکثری مردم، وظایف خطیر کارگزاران اجرایی و نظارتی در امر انتخابات بویژه شورای محترم نگهبان و ممانعت از ورود افراد نالایق و کسانی که اصل نظام را قبول ندارند بسیار راهگشا و حائز اهمیت است.
 2- شورای محترم نگهبان در این دوره همچون دوره‌های گذشته در چارچوب قانون قاطعانه و منصفانه به وظیفه حساس خود عمل کرده و خواهد کرد. ایجاد تردید در نتایج احراز صلاحیت‌ها و پرداختن به حاشیه‌سازی و تضعیف این نهاد مهم و تاثیر‌گذار و هر حرکتی که منجر به دلسرد کردن مردم از این حضور ملی گردد خیانت به آرمان انقلاب و معمار کبیر آن امام خمینی‌ قدس سره بوده و حرکت در مسیر تعیین شده از سوی استکبار جهانی خواهد بود. ناصحانه و خیر‌خواهانه به کسانی که از تریبون‌های رسمی و غیررسمی استفاده می‌کنند بویژه مسؤولان تذکر می‌دهیم مراقب اظهارنظرهای خود باشند. مبادا با اظهارات غیر‌مسؤولانه و بعضاً التهاب‌آور و تردیدافکن و گله‌گذاری‌های ناسنجیده موجب تضعیف جبهه خودی و نهادهای مسؤول بویژه شورای نگهبان گردند که این امر در پیشگاه الهی و ملت خدوم ایران اسلامی گناهی نابخشودنی است، از خداوند منان توفیق عمل کردن به وظیفه را در این مقطع حساس مسئلت می‌نماییم.
والسلام علیکم و رحمه‌00‌الله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
همزمان با جامعه مدرسین، جمع کثیری از علما و فضلا و همچنین طلاب حوزه علمیه قم با امضای توماری، ضمن دفاع از شورای نگهبان، بر عدم صلاحیت فتنه‌گران و ساکتان فتنه 88 برای ورود به مراکز تصمیم‌گیری نظام تاکید کردند.
براساس این گزارش، حدود 7700 نفر از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با امضای توماری از شورای نگهبان حمایت کردند و خواستار مقابله جدی این شورا با عناصر ضدانقلاب، فتنه‌گران و حامیان مادی و معنوی فتنه 88 شدند و تاکید کردند باید جلوی ورود این عناصر به عرصه انتخابات گرفته شود. این تومار به امضای 7694 نفر از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم رسیده است.
بیانیه جامعه مدرسین و تومار علما و فضلا البته مانع اظهارنظرهای مستقیم علمای قم در دفاع از شورای نگهبان و انتقاد از مواضع حسن روحانی نشد. در همین راستا اساتید برجسته حوزه و نیز نمایندگان ولی‌فقیه به صورت جداگانه وظیفه خود دانستند در این‌باره اظهارنظر کنند.  از جمله آیت‌الله ممدوحی، عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره برنامه‌های دشمن برای براندازی یا تغییر رویکرد نظام اسلامی ایران گفت: برای تضعیف رهبری، تضعیف شورای نگهبان را در دستور قرار داده‌اند چون شورای نگهبان بازوی محکم و متقنی برای رهبری است.  وی با اشاره به نقشه برخی افراد برای ورود افراد زاویه‌دار با انقلاب و ولایت فقیه به خبرگان و مجلس آینده، تاکید کرد: شورای نگهبان باید در عمل به قانون راهش را محکم و مستقیم ادامه بدهد.  نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر شورای نگهبان تضعیف شود، دیگر خشتی روی خشت بند نمی‌شود، همه باید بدانند که خواسته اصلی دشمن تضعیف شورای نگهبان است بنابراین نباید در زمین دشمن بازی کرد.   نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی به آمریکا خوشبین هستند در حالی که اگر کشور دست آمریکا یا اسرائیل غاصب بیفتد آنها دیندار و بی‌دین و شیعه و سنی نمی‌شناسند و به هیچ‌کس رحم نمی‌کنند و مانند بعضی کشورها یک ژنرال آمریکایی را برای مدیریت کشور می‌گذارند.


Page Generated in 0/0059 sec