printlogo


کد خبر: 152629تاریخ: 1394/11/6 00:00
AFC : اگر مناقشه ایران و عربستان تا 25 اسفند حل نشود
بازی‌ها در کشور ثالث برگزار شود

کنفدراسیون فوتبال آسیا برنامه بازی‌های رودرروی نمایندگان ایران و عربستان را در لیگ قهرمانان آسیا تغییر داد. پس از 2 روز جلسه با حضور مسؤولان کنفدراسیون فوتبال آسیا و نمایندگان ایران، عربستان و امارات، AFC تصمیم گرفت به منظور بررسی بیشتر درخواست این 2 کشور عربی برای برگزاری دیدار نمایندگان این کشورها با تیم‌های ایرانی زمان بازی‌های نمایندگان ایران و عربستان را تغییر دهد. البته تغییری در برنامه دیدارهای نمایندگان ایران و امارات ایجاد نشده است. کمیته مسابقه‌های AFC قرار است در تاریخ 15 مارس 2016 (25 اسفند 94) تصمیم نهایی را در این زمینه بگیرد. اگر تا آن زمان مناقشه بین ایران و عربستان به شرایط عادی برنگشت، تمام بازی‌های ایران و عربستان در لیگ قهرمانان آسیا در یک کشور ثالث برگزار می‌شود. در دومین روز این نشست در دوحه قطر، کمیته برگزاری مسابقه‌های AFC شرایط بین فدراسیون فوتبال عربستان سعودی، ایران و امارات را مورد بررسی قرار داد. امارات خواسته بود محل برگزاری بازی تیم‌های این کشور در لیگ قهرمانان آسیا برابر تیم‌های ایرانی در جایی به غیر از این 2 کشور برگزار شود. از سوی دیگر فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به این درخواست گفته بود از AFC انتظار دارد مشکلات سیاسی را در فوتبال دخالت ندهد. از فدراسیون فوتبال ایران در ادامه خواسته شده امنیت تمام تیم‌های اماراتی که به ایران سفر می‌کنند را تامین کند. AFC نیز در این زمینه بر چگونگی انجام این کار نظارت دقیقی خواهد داشت و ماموران امنیتی ویژه‌ای را برای این بازی انتخاب خواهد کرد. این تصمیم اولیه کنفدراسیون فوتبال آسیا در شرایطی اجرایی می‌شود که در جلسه این هفته هیات اجرایی AFC این تصمیم به تایید برسد.
علیرضا اسدی: ادعای اماراتی‌ها کامل رد شد
دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران بعد از نشست دیروز در کنفدراسیون آسیا درباره تصمیمات اتخاذ شده پیرامون دیدارهای نمایندگان ایران و عربستان گفت: در این نشست پیشنهادات ایران مورد پذیرش واقع شد. علیرضا اسدی درباره نشست اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: طی 2 روز گذشته بحث‌های فشرده و متعددی با مسؤولان کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمیته مسابقات انجام دادیم و به ادعاهای مطرح‌شده توسط عربستان و امارات پاسخ دادیم. وی در ادامه افزود: در واقع بحث اساسی ما عدم دخالت مسائل سیاسی در فوتبال آسیا و جهان بود و با تکیه بر همه دیدگاه‌های موجود و نظراتی که توسط کشورهای مقابل مطرح می‌شد، بحث‌های خود را مطرح و اعلام کردیم، همانطور که همه بر آن اذعان دارند ایران کشور امنی است و توانایی تامین امنیت و برگزاری مسابقات را به راحتی دارد. دبیرکل فدراسیون فوتبال ادامه داد: شب گذشته و پس از برگزاری نشست روز نخست پیشنهاد جدید خود را که در هیچکدام از نامه‌ها و دستور جلسات AFC وجود نداشت ارائه کردیم و از صبح امروز نیز به منظور بررسی‌های بیشتر درباره موضوعات مطروحه، وارد نشست شدیم و با تکیه بر موضوعات پیشین، پیشنهاد جدید ما که شب گذشته ارائه شده بود در نشست امروز مورد بحث و بررسی قرار دادیم که مورد پذیرش اعضای جلسه قرار گرفت و مقرر شد طی بررسی‌های بیشتر توسط مسؤولان کنفدراسیون فوتبال آسیا، ارائه شود. اسدی همچنین خاطرنشان کرد: پس از ارائه پیشنهاد ما مقرر شد در رده تیم‌های ملی و بازی‌های رسمی همه تیم‌ها مانند گذشته رفتار شده و همه کشورها با حفظ حق میزبانی مسابقات خود را برگزار کنند. ضمن اینکه ادعا و درخواست کشور امارات مبنی بر برگزاری بازی‌های باشگاهی و ملی آن در کشوری بی‌طرف رد و قرار شد حق میزبانی برای تیم‌های ملی و باشگاه‌های 2 کشور محفوظ بماند. وی تاکید کرد: ضمن اینکه برنامه بازی‌های باشگاهی 2 کشور ایران و عربستان تغییر خواهد کرد و مسابقات 4 گروهی که نمایندگان ایران و عربستان سعودی در آن حضور دارند اصلاح خواهد شد تا زمان کافی برای انجام ارزیابی‌های لازم درباره شرایط میزبانی نمایندگان 2 کشور فراهم شود و پس از آن درباره نحوه برگزاری مسابقات تصمیم‌گیری خواهد شد.
سکوت عامل باخت فوتبال ایران
AFC تصمیم گرفته در صورتی که ایران و عربستان تا 25 اسفند توافق نکنند، دیدار نمایندگان این 2 کشور در لیگ قهرمانان آسیا در کشوری ثالث برگزار شود، قطعا تصمیم 2 سر برد برای سعودی‌ها و شیخ سلمان خواهد بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از 2 روز بحث و بررسی سرانجام تصمیم گرفت در صورت عدم تفاهم بین ایران و عربستان تا تاریخ 25 اسفندماه سال جاری دیدارهای نمایندگان باشگاهی 2 کشور در لیگ قهرمانان آسیا در کشوری ثالث برگزار شود. در این میان نکته‌ای که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده این است که AFC با اعلام این تصمیم برگ برنده را به نفع سعودی‌ها نگاشته است. اینکه در صورت عدم قبول تفاهم میان مسؤولان فدراسیون فوتبال ایران و عربستان، دیدار نمایندگان 2 تیم در لیگ قهرمانان آسیا به کشوری ثالث خواهد رفت تا همان شود که مسؤولان سعودی می‌خواستند. به نظر می‌رسد لابی کشورهای عربی و بویژه سعودی‌ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا بیش از آنچه مسؤولان فوتبال ایران تصور می‌کردند، قوی بوده است. در حال حاضر برگ برنده در اختیار کشور مقابل قرار دارد، چرا که اگر با مسؤولان فوتبال ایران تفاهم نکنند، رأی همان خواهد شد که آنها می‌خواستند. تا پیش از این مسؤولان فدراسیون فوتبال ایران مدام در مصاحبه‌های خود عنوان می‌کردند علت سکوت‌شان کنفدراسیون فوتبال آسیاست و اینکه این کنفدراسیون قطعا درباره هیاهوهای سعودی‌ها و نیز مسؤولان فوتبال امارات بخوبی تصمیم‌گیری خواهند کرد و تحت تاثیر سیاسی‌بازی کشورهای عربی قرار نخواهد گرفت. رای صادره بخوبی نشان می‌دهد مسؤولان فدراسیون فوتبال عربستان و حتی امارات فشارهای لازم را به AFC وارد کرده‌اند و برگ برنده در تنش با ایران در اختیار آنهاست. حال با این تصمیم باید مسؤولان فدراسیون فوتبال ایران نظر مسؤولان فدراسیون فوتبال سعودی را به خود جلب کنند، در غیر این صورت قطعا دیدار تیم‌های باشگاهی 2 کشور در لیگ قهرمانان آسیا به کشوری ثالث خواهد رفت.
 


Page Generated in 0/0056 sec