printlogo


کد خبر: 152650تاریخ: 1394/11/6 00:00
رئیس کمیته هسته‌ای: سرمایه‌گذاران غربی تا پایان دولت اوباما به ایران نمی‌آیند
پوزخند به سند عراقچی

گروه سیاسی: رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی می‌گوید قانون محدودیت تردد به خاک آمریکا هرگونه زمینه سرمایه‌گذاری مطمئن در ایران را منتفی کرده است و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در دنیا تا پایان دوره اوباما، در ایران سرمایه‌گذاری مطمئنی نخواهند کرد. ابراهیم کارخانه‌ای تاکید می‌کند شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، تا شروع به کار دولت آینده آمریکا صبر می‌کنند چرا که اعتماد چندانی به پایداری برجام و التزام دولت بعدی آمریکا به آن ندارند. ابراهیم کارخانه‌ای به رفتار دولت روحانی و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای بویژه عباس عراقچی نیز انتقاد دارد. وی تصریح کرد: نامه جان کری برای توجیه تحریم محدودیت تردد به خاک آمریکا، در ایران بسیار جدی گرفته شد و حتی عباس عراقچی آن را یک سند دانست. به اعتقاد رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، به‌رغم نامه کری به ظریف، تغییرات صورت گرفته در قانون محدودیت تردد به خاک آمریکا بسیار ناچیز است و از فشار ایجاد شده علیه سرمایه‌گذاری در ایران کم نمی‌کند. ابراهیم کارخانه‌ای در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه در طول ۶ ماه بعد از نهایی شدن برجام تا زمان اجرای آن، آمریکا بدعهدی‌‌های بسیاری مرتکب شده است، اظهار داشت: با وجود این بدعهدی‌ها تاکنون هیچ اقدام قاطع و متقابلی از سوی دستگاه دیپلماسی ما صورت نگرفته تا طرف مقابل دست از این روال بردارد. وی خاطرنشان کرد: در یکی از نمونه‌های مشخص بدعهدی آمریکا و نقض برجام، که مربوط به تصویب و ابلاغ قانون ویزا در این کشور بود، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و وزیر امور خارجه ما همگی اعلام کردند این کار، نقض برجام است و وقتی در این رابطه جان کری نامه‌ای به مسؤولان ما داد، آقایان گفتند مساله حل شد(!) و حتی آقای عراقچی تصریح کرد مکاتبات دیپلمات‌ها در حکم سند است. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به ابلاغ بودجه ۲۰۱۶ آمریکا، گفت: در این ابلاغیه، با توجه به نامه جان کری به همتای ایرانی وی،‌ چند استثنای بی‌‌فایده در رابطه با اجرای قانون محدودیت ویزا قائل شده‌اند، از جمله اینکه محدودیت ویزا درباره کسانی که سفرهای دیپلماتیک به ایران دارند یا کسانی که بعد از تاریخ ۱۴ جولای (۲۳ تیر ۹۴) به ایران سفر کرده‌اند، اعمال نشود؛ یعنی کسانی که تا قبل از این تاریخ به ایران سفر کرده‌اند همچنان مشمول محدودیت ویزا هستند. وی ادامه داد: به این ترتیب، نامه جان کری تامین‌کننده اهداف و خواسته‌های جمهوری اسلامی در رابطه با فعالیت اقتصادی در عرصه بین‌المللی نیست و این محدودیت روادید اثر خود را گذاشته است؛ چرا که بسیاری از شرکت‌های بزرگ تجاری، مترصد این هستند که دولت بعدی آمریکا چگونه با ایران برخورد می‌کند، بنابراین هیچگاه سرمایه‌گذاری نامطمئنی در ایران انجام نمی‌دهند.
حرکت دستگاه دیپلماسی شتابزده است
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با انتقاد از شتابزدگی در اجرای برجام با وجود بدعهدی آمریکا و نیز عدم اتخاذ مواضع قاطع در برابر بدعهدی آمریکایی‌ها، گفت: جا داشت وقتی هنوز قلب رآکتور اراک خارج نشده بود، مسائلی همچون قانون ویزا را که نقض صریح برجام است، حل می‌کردند، اما در این مدت آنها مدام توطئه کردند و ما کوتاه آمدیم. در حالی که حرکت دستگاه دیپلماسی باید جنبه استحکام‌بخش حرکت اقتصادی ما باشد.
بعد از هسته‌ای، سراغ موشکی آمده‌اند
کارخانه‌ای به جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: شورای امنیت این جلسه را برای تدوین آیین‌نامه جدید نظارت بر برجام و فعالیت‌های موشکی ایران تشکیل داده است و این نشان می‌دهد آنها علاوه بر محدودیت هسته‌ای، بر محدودیت موشکی ما هم نظر دارند. وی در توضیح این نکته اظهار داشت: آنها ابتدا موضوع هسته‌ای را مطرح کرده‌ و امروز هم به موضوع موشکی رسیده‌اند و شاید بعد از این 2 عرصه، وارد حوزه نفوذ منطقه‌ای ما شوند و به بهانه تروریسم سنگ‌‌‌‌اندازی کنند و بعد از آن هم جلوی پیشرفت علمی کشور را بویژه در زمینه تولید یا واردات کالاهای با کاربرد دوگانه بگیرند. نماینده مردم همدان در مجلس خاطرنشان کرد: اینها نشان می‌دهد در این جریان تعاملی، ما باید دست برتر را داشته باشیم نه اینکه آنها مدام اقدام عملیاتی علیه ما انجام دهند و ما با اظهارات شفاهی مقابله کنیم. کارخانه‌ای افزود: وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صراحت اعلام کرده است بعد از سال ۲۰۰۹ هیچ شواهدی در زمینه انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نشده است، در حال حاضر اعمال این محدودیت‌ها در زمینه موشکی چه توجیهی دارد؟!


Page Generated in 0/0065 sec