printlogo


کد خبر: 152662تاریخ: 1394/11/6 00:00
چهارگوشه

محکومیت ده‌ها شیعه در بحرین
دادگاه کیفری بحرین حکم‌هایی را علیه 57 شیعه به اتهام آشوب در زندان جو صادر کرد. دادگاه بحرین تمام این 57 متهم را به 15 سال حبس و پرداخت جریمه 580 هزار و 187 دیناری محکوم کرد. دادگاه بحرین مدعی است که این افراد و دیگر افراد ناشناس علیه کارمندان دولت دست به خشونت زدند و به اموال عمومی خسارت زدند. سازمان‌های حقوقی تجاوزات علیه بازداشت‌شدگان در زندان جو را محکوم کردند.

کناره‌گیری فرمانده ارتش پاکستان
فرمانده تاثیرگذار ارتش پاکستان اعلام کرد با پایان دوره 3 ساله‌اش در نوامبر از سمت خود کنار خواهد رفت. این اظهارات به نظر می‌رسد در واکنش به این شایعات منتشر شده که فرماندهان نظامی پاکستانی قصد افزایش دوران تصدی خود را دارند. این تصمیم ژنرال راحیل شریف بیانگر پیروزی‌ نهادهای دموکراتیک است اما سوالاتی را درباره آینده این نهاد ایجاد می‌کند. تاکنون هیچ گزینه مناسبی برای جایگزینی وی دیده نشده است.

روسیه در حال ساخت سفینه بمب‌افکن
اسپوتنیک فاش کرد روسیه در حال ساخت بمب‌افکنی جدید با قابلیت حمل بمب‌های هسته‌ای است که بسیار به یک سفینه فضایی شبیه است. به نوشته این خبرگزاری، بمب‌افکن جدید که قادر به حمل انواع بمب‌های هسته‌ای است بیشتر به خیال و رویا نزدیک است تا واقعیت و شبیه سفینه فضایی است. ساخت این بمب‌افکن از سال 2009 آغاز شده و قرار است نخستین آزمایش میدانی آن در سال 2019 انجام شود و در سال 2025 نیز به‌جای بمب‌افکن‌های سنگین «توپولف 95» و «توپولف160» به خدمت گرفته شود.

انحلال سازمان اطلاعات الجزایر
عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر حکم جدیدی را در راستای بازسازی ساختار سازمان اطلاعات امضا کرده که براساس آن این سازمان منحل شده و به‌جای آن «مجتمع نهادهای امنیتی» تشکیل می‌شود. اقدامات برای بازسازی ساختار دستگاه اطلاعات الجزایر از 2 سال پیش آغاز شده است. براساس دستور بوتفلیقه، این سازمان شامل اداره‌های فرعی امنیت داخلی، امنیت خارجی و تکنولوژی است و کاملا مستقل از وزارت دفاع عمل می‌کند و تحت سرپرستی مستقیم رئیس‌جمهور قرار دارد.

بلومبرگ هم نامزد می‌شود؟
مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک اعلام کرد می‌خواهد به عنوان نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری 2016 شرکت کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بلومبرگ 73 ساله  که  پیش از این هم گام‌هایی در جهت شرکت در انتخابات سال 2016 برداشته است، از سال 2002 تا سال 2013 میلادی پست شهردار شهر
نیو یورک را عهده‌دار بود. این میلیاردر آمریکایی که صاحب مهم‌ترین شبکه‌های تلویزیونی اقتصادی تخصصی  به نام خودش است به اطرافیانش گفته حاضر است دست‌کم یک میلیارد دلار از دارایی خود را صرف تبلیغات انتخاباتی کند. او  تصمیم نهایی‌اش را تا اوایل ماه مارس(اسفند) اعلام خواهد کرد.

انصراف نخست‌وزیر اسپانیا
مردم اسپانیا انصراف  ناگهانی ماریانو راخوی، نخست‌وزیر کنونی این کشور از تشکیل دولت ائتلافی را به منزله عقب‌نشینی سیاسی حزب راستگرای پوپولار(مردمی) به عنوان بزرگ‌ترین حزب  پارلمان می‌دانند. این در حالی است که حزب دوم پارلمان یعنی پسوئه (سوسیالیست‌ها) نیز جایگاه چندان جالبی ندارد. انصراف ناگهانی رهبر راستگرایان خیلی‌ها را در اسپانیا شگفت‌زده کرد. برخی آن را یک مانور سیاسی می‌دانند و برخی قبول این واقعیت از سوی نخست وزیر که مردم خواهان تغییر بنیادین در ساختار سیاسی این کشور هستند. در همین حال مردم به‌خاطر تفاوت‌های جدی وعده‌های انتخاباتی احزاب با یکدیگر احتمال تشکیل دولت ائتلافی را بسیار کم می‌دانند. در همین حال  پدرو سانچس، رهبر حزب سوسیالیست نیز روز شنبه طرح پیشنهادی حزب تازه تاسیس پودموس را برای تشکیل دولت ائتلافی غیرقابل قبول دانست و رد کرد. پودموس حزبی
جمهوری‌خواه و مخالف سلطنت است.بدین ترتیب تاکنون هیچکدام از 4 حزب حاضر در پارلمان، حاضر به همکاری با یکدیگر نشده و  در نتیجه سرنوشت دولت جدید اسپانیا همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 


Page Generated in 0/0061 sec